Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Помпат инфлацията с по-високи такси

Ключови думи: новини, инфлация, жп транспорт

Вдигане на таксите за превоз с влак по жп линиите в страната може да доведе до поскъпване на стоките и повишаване на инфлацията. За това алармираха от Асоциацията на превозвачите в жп превоза, пише Труд.

Таксите за жп превозите в България и досега бяха по-високи отколкото в Германия. Но от 1 ноември таксите, които превозвачите плащат на НК “Железопънта инфраструктура” (НКЖИ), са повишени, а ново увеличение е предвидено от началото на 2024 г. Промяната може да доведе до това редица компании да предпочетат превоза с камиони вместо с влак, което ще доведе до повишаване на натоварването по магистралите в страната.

В Германия таксата за превоз с влак е 3,14 евро на километър, каза Пенко Несторов, председател на, Асоциацията на превозвачите в жп превоза. В България таксите са пет, като общият им размер от 1 ноември е 7,85 евро на км, допълни той.

Това е над два пъти повече от плащаната такса в Германия. До края на миналия месец общият размер на плащаните такси беше 4,79 евро, а от ноември ръстът е близо два пъти.

Една от плащаните от превозвачите такси е за разписание, която сега е увеличена и стига до 8 лв. на км. Тази такса е, за да дадат на превозвача лист хартия, на който е написано за превоз от една до друга точка в колко часа трябва да тръгне влака и откъде да мине. Таксата е най-висока за влакове за комбиниран транспорт - които возят контейнери или ремаркета. Това е в противоречие с целта на Европейската комисия част от превозите да бъдат качени от камиони на влак, обясни Пенко Несторов. За транзитен превоз от Турция до Сърбия разстоянието е 400 км, което прави такса за разписание от 3200 лв.

“Има пълна липса на адекватни действия в железопътния транспорт. Това, което се случва, е нередно и не е законно”, заяви председателят на асоциацията. В регламент на ЕС от 2005 г. е посочено, ча таксите за превоз по жп линиите трябва да са до 2 евро на км, а всяка по-висока такса трябва да е добре обоснована. Към днешна дата тези 2 евро представляват 2,89 евро, а таксите в България са няколко пъти по-високи.

Увеличението на таксите от 1 ноември за различните влакове стига до 2,8 пъти, каза Пенко Несторов. На превозвачите не е обяснено защо се налага повишение на таксите. От два месеца частните фирми от железопътния транспорт, които държат над 60% от пазара, са се опитвали да се срещнат с министъра на транспорта Георги Гвоздейков, но неуспешно.

Не съм отказвал среща с нито един бранш, от железопътните превозвачи търсят единствено сензация, отговори на обвиненията министърът на транспорта Георги Гвоздейков.

Заради увеличението на таксите има внесени девет жалби в Изпълнителна агенция Железопътна администрация. Освен това превозвачите смятат за уведомят еврокомисаря по транспорта г-жа Адина Валеан, обмислят дали да сезират и Комисията за защита на конкуренцията, както и дали да има протести.

От НКЖИ заявяват, че от началото на 2024 г. ще намалят таксата за ползване на железопътната инфраструктура с 35% - от 2,50 лв. на 1,66 лв. на км. Но това е само една от общо петте плащани такси от превозвачите. Реално от 1 януари общият размер на таксите ще бъде повишен от 7,85 евро на 8,09 евро на км, пресметнаха от асоциацията. Това ще стане като бъдат увеличени таксите за непланирани превози. Но това всъщност е нормалната работа при жп превозите. Само две големи компании в България могат за планират година по-рано какви превози ще им бъдат необходими. Останалите фирми не знаят кога ще дойде например кораба със суровини или пък клиент ще направи поръчка, за да обявят година по-рано в колко часа ще тръгне влакът и колко тона ще превозва.

1
Коментара по темата
1.
XX
03.11.2023 13:36:03
Не става ясно дали в германия таксата е само една и дали и там няма 5, но в статията да използват само една от тях.
  Добави Коментар
Дует от Бургас оглави „Ново 10+2“, тяхната „Хлебарка“ е на крачка от хит на месеца Втори в музикалната класация на БНТ2 са Мартина Табакова от морския град и Коцето Калки с „Търсехме щастие“ Странен въпрос втрещи мрежата: Изневяра ли е сексът с проститутка?  Не, бе - утринна зарядка е, коментира един от възмутените и съветва жертвата да потърси утеха в прегръдките на жиголо 
Разсъблече се и запали пожар Водещата на "Островът на 100-те гривни" Диляна Попова сподели, че имала едно и също гадже със сестра си няколко месеца Вкараха Андреа спешно в болница Феновете й са в потрес, надяват се да не е пипнала коронавирус
Гамени крадат гайки от джантите в Пловдив, стотици животи са застрашени Има опасност гумите да изхвърчат в движение Златка и Дънди: "Хелс Китчън" е истински ад Всеки път имахме таймер, което допълнително увеличаваше стреса, споделя бургазлийката
Съпруга се разрови в телефона на мъжа си и животът й се преобърна на 180 градуса  Не мисля, че има някакъв начин да се справим с това, признава съсипаната жена Галена по бански в скъп хотел Певицата показа и в каква топ форма е
Наводнение взе над 100 жертви  Наводнението в Конго е причинено от проливните валежи и силните ветрове, които са довели до преливането на река Касаба Зеленски към Путин: Украйна е готова за преговори „Целият свят чака това от много дълго време", заяви украинският президент
Всяко четвърто дете е с психически проблеми Начинът на живот със стрес и социални медии води до стряскащата статистика Сгафи жестоко Българският посланик смята, че НАТО остава ключов играч в глобалната сигурност, адаптирайки се към новите геополитически реалности, като същевременно остава последователен в основните си принципи на колективна отбрана