Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Защо еколозите искат нова екооценка на АМ "Струма" и какъв капан са заложили

Недовършената АМ "Струма" създава сериозни проблеми и стотици катастрофи ежегодно
Ключови думи: новини, флагман, струма, зелени, еко организации

Още през 2017г., поради непрестанните спъвания на важни проекти от зелени неправителствени организации, Народното събрание промени Закона за опазване на околната среда. Изменението беше само едно.

За обектите от национално значение – автомагистрали, железопътна инфраструктура, енергетиката и др., обжалването на Оценките за въздействие върху околната среда (ОВОС) да бъде едноинстанционното, със срок за произнасяне от съда до шест месеца.

Този ход  беше предприет, защото екологичните НПО злоупотребяваха с правата, дадени им от Орхуската конвенция, и срещу съдебна такса от едва 10 лв. блокираха с години важни за страната инфраструктурни обекти.

Зелените умишлено бавеха процесите, не се явяваха на делата, не получаваха съдебните книжа, не заплащаха таксата и редица други прийоми. Тези случаи са десетки - обжалването на 7 реактор на АЕЦ Козлодуй, завода за отпадъци в София, столичното метрото, изграждането на туристическа зимна инфраструктура - лифтове и писти, магистрала Струма, тунелите под Шипка и Петрохан. Примерите са много.

С промените от 2017 г., възможностите за т.н. екорекет бяха силно намалени.

Промени в Закона за опазване на околната среда бяха първата работа на зелените, когато взеха властта в Министерството на околната среда и водите

Първият законопроект, който бившият министър на околната среда и водите Борислав Сандов вкара в Народното събрание, веднага след началото на мандата, беше в Законът за опазване на околната среда, за да се върне отново двуинстанционното обжалване на проектите от национално значение. Тоест да се възстанови зеленият рекет върху публичните, важни за страната, обекти.

Това действие на Сандов възмути дори коалиционните партньори на „Зелено Движение“ от „Демократична България“. Шестима депутати, начело с Ивайло Мирчев, се противопоставиха и  внесоха становище, че едноинстанционното обжалване на ОВОС на обекти от национално значение трябва да остане.

От „Зелено Движение“ реагираха остро и под техния натиск, Парламентът прие лобистка компромисна промяна на закона и върна двуинстанционното обжалване. Според приетото решение обаче, законът ще влезе в сила от  1 юли 2024 г.

Какво планират еколозите и защо настояват за нов ОВОС?

От години еколозите от зелената коалиция „За да остане природа в България“, подпомогнати от партия „Зелено движение“, вече част от коалицията „ПП-ДБ“, се опитват да провалят довършването на АМ Струма през Кресненското дефиле.

Процедурата за изработване на ОВОС е дълга и тежка, с възможности за съдебно обжалване на всеки етап от нея. Първо се възлага изработване на Задание, какво трябва да съдържа Оценката - акт, който може да се обжалва. После следва избор на фирма, която да прави Заданието, което също е обжалваемо пред КЗК и Върховния съд. Изборът  на фирмата, която да разработи самия ОВОС също минава през КЗК и съдът. Накрая самата готова Оценка за въздействие на околната среда подлежи на двуинстанционен съдебен контрол.

Зелените искат да блокират проекта до 1 юли 2024г ,когато ще  влезе в сила двуинстанционното обжалване.

Ако проработи този сценарии, то след тази дата може да се каже сбогом на довършването на АМ Струма през Кресненското дефиле, а и на още много обекти от национално значние, защото дългите съдебните процедури ще обезсмислят проекта.

Тогава България, освен че ще загуби финансирането от Брюксел, ще трябва и да върне над 1 милиард евро за построеното до тук от магистралата до Гърция, а ще подлежи и на наказателни процедури от Европейската комисия. Така ще остане вариантът, за който зелените лобират - тунел с две тръби по 15 километра, проект, зад който стои швейцарска компания.

Министерство на регионалното развитие провали този план на еколозите

На 3 май министърът на регионалното развитие арх. Иван Шишков разписа строително разрешение за изграждане на пътен възел „Кресна“, който е част от АМ Струма. Този акт на Шишков продължи действието на Оценката за въздействие върху околната среда от 2017г., която щеше да изтече утре, 23 май, и тя документът стана безсрочен.

Това създаде огромна суматоха сред зелените, които се опитаха да организират няколко протеста, обявявайки ги като „протести на местните хора“. На тях обаче се събираха не повече от 20-30 човека, всички от кръга на зелените. Стигна се до там, че, за да ги отразят телевизиите, те направиха вандалски прояви на първа копка на пътен възел Кресна, за което зелените Андрей Ковачев, Петко Ковачев и Стоян Бешков бяха арестувани.

Лобистките интереси на еколозите имат висока цена

В 15-километровия участък в Кресненското дефиле, за 14 години, са загинали 71 човека, а тежко ранените са почти 400. България, поради лоши пътища и малко магистрали е на първо място в Европа по смъртност на 100 000 жители - 8,6 души. Цифра, която е двойно по-голяма от европейските държави.

От ЕкоНовини

6
Коментара по темата
6.
бе
24.05.2023 11:34:12
какви зелени какви 5 лева - държавата от ПЛАТЕНИ НПО ЛИ СЕ УПРАВЛЯВА - БОЙ на нпо И НАПРЕД така или иначе пари са взели за да съботират магистралата поне да има за какво реално да ги харчат :)
5.
До 2,3,4
24.05.2023 09:45:13
Искате да ми кажете, че няма зелен рекет в България или само за Струма?Ако отидете в Риосв и попитате за спрени проекти заради зелен рекет ще ви стане лошо.
4.
Стигавече
24.05.2023 01:02:32
Докога Флагман ще разпространява невярна информация. Коментара на 2.Гошо описва истинското състояние на зависимостите в тази завладяна от мафията държава. Горко ни ,ако скоро не се промени политиката.
3.
Боче кухото
23.05.2023 23:44:37
Да, според флагман, зелените са виновни за кражбите на дебелия…
2.
Гошо
23.05.2023 22:44:13
Изключително манипулативна статия. Почти няма верни факти в нея. Най-очевидната лъжа е, че ще загубим европейското финансиране, ако не построим магистралата. То вече е загубено. От ЕС ясно ни дадоха да разберем, че по този проект не можем да очакваме финансиране, тъй като е в разрез с всички възможни европейски директиви. Има осигурено финансиране за проект с тунел, но фирмата, която се натиска да строи магистралата (всички знаят чия е) няма капацитет да го изпълни. Т.е. ще трябва да влезе чуждестранен изпълнител след честен конкурс. А в България правят всичко възможно да не се стигне до това. Чуждите фирми са много по-малко поддатливи на корупция, строят качествено и в срок. Т.е. допуснат ли веднъж външен играч им секва далаверата завинаги. Хора - отворете си очите. Всеки ден пътувате по пътища, които са построени от тези, които се натискат да довършат Струма. Ясно ви е колко (не)могат и колко крадат. А също така по този проект магистралата ще се довърши с пари от бюджета, т.е. наши пари.
Не ви ли писна да ви крадат?
1.
Тато
23.05.2023 20:13:06
А недовършената магистралаЧерно море-Румъния-България-Турция?
  Добави Коментар
Стефан Цанев: Политическият елит се изроди и деградира От небесна гледна точка светът изглежда по-точно. От голямо разстояние нещата се виждат по-добре. Страшно е, защото се вижда безсмислието от живуркането – живот, равностоен на живота на животните Паника в Швеция заради Евровизия Полиция от половин Европа пази израелската певица
Радост за България! Боряна Калейн и Стиляна Николова със златни медали Родните гимнастички разбиха конкуренцията в Баку навръх Великден 19 000 младежи у нас са безработни 2 600 000 са без работа в ЕС
Мразят ли се Валери Григоров и Папи Ханс? Изпълнителят на хита „Кекс“, заплаши на шега, че ще има убийство на дансинга Европа - пазар номер едно на кокаин в света благодарение на балкански престъпници Изяснява се за къде е бил предназначен кокаинът
Кой да почерпи днес Ирина била дъщеря на езичник, но тя призовавала за правата вяра Верижна катастрофа затвори Прохода на Републиката За щастие, няма пострадали
Нашенци пазаруват агнешко от Румъния Русенци традиционно си пазаруват от северната ни съседка Спират пети блок на АЕЦ „Козлодуй” до средата на юни В рамките на всяко годишно презареждане ще се подменят по една четвърт от касетите в реактора
Русия обяви за издирване Петро Порошенко Не е ясно защо Путин е разпоредил търсенето на бившия украински президент Шофьор загина, след като се вряза с колата си в един от порталите на Белия дом Самоличността на водача на колата засега е неизвестна