Учени станаха свидетели на опустошително, мощно звездно изригване в Орион

Ключови думи: орион, изригване, планети, звезди, космос

Учените, изучаващи звездна система в съзвездието Орион, станаха свидетели на едно от най-мощните звездни изригвания, виждани някога. То може да бъде опустошително за близките планети, пише livescience.com.

Наречен „суперизбухване“, огромният взрив от звездна радиация е 10 пъти по-масивен от всичко, наблюдавано някога, изригващо от слънцето, според ново изследване, публикувано в The Astrophysical Journal.

Докато механизмът зад тези чудовищни ​​изригвания все още не е достатъчно ясен, новото изследване предполага, че суперизбухванията произхождат от звезди, които са силно магнитно активни. Тези суперизбухвания могат да бъдат придружени от огромни изригвания на заредени частици, които биха могли да унищожат живота на всяка планета в тяхната огнева линия, пишат авторите на изследването. (За щастие, Земята не е една от тези планети.)

В новото си изследване астрономите са се насочили към звездна система, наречена V1355 Орионис, която е на около 400 светлинни години от Земята и включва две звезди, обикалящи една около друга. Тези звезди принадлежат към клас звезди, за които е известно, че съдържат много слънчеви петна - тъмни области с размер на планета, които се образуват в резултат на интензивна електромагнитна активност и които са свързани с други наблюдавани суперизбухвания.

По принцип звездните изригвания възникват, когато линиите на магнитното поле в атмосферата на звездата се заплетат, разкъсат се и след това се свържат отново, освобождавайки мощна радиация, която се вижда в целия електромагнитен спектър.

Изригванията на слънцето могат да бъдат придружени от извисяващи се кръгове плазма, известни като изпъкналости, които могат да се издигнат на десетки хиляди мили над слънчевата повърхност. Ако тази слънчева плазма се изстреля достатъчно бързо, тя може да се освободи от слънцето и да се превърне в изхвърляне на коронална маса – огромно петно ​​от високоенергийни частици, които могат да извадят сателитите от орбита и да предизвикат късо съединение на електропреносните мрежи на Земята, ако нашата планета се окаже на пътя на петното, предава vesti.bg.

Комбинирайки наблюдения от Transiting Exoplanet Survey Satellite и телескопа Seimei в Япония, изследователите изследвали далечната звездна система в множество дължини на вълната на светлината, за да уловят възможно най-пълната картина на еволюцията на суперизбухването.

Те открили, че изригването е започнало с едно от най-мощните звездни експлозии, виждани някога - високоскоростен протуберанс, който избухва от една от звездите с повече от 2,2 милиона мили в час (3,5 милиона км/ч). Този взрив далеч надхвърля скоростта на бягство на звездата, изстрелвайки трилиони тонове електрически заредена материя навън в космоса в това, което може да е едно от най-големите изхвърляния на коронална маса, наблюдавани някога, пишат авторите.

Не е сигурно как точно такова мощно изхвърляне на коронална маса ще повлияе на живота на всички нещастни планети, които се изпречат на пътя – но изследователите казват, че ефектите ще бъдат много по-катастрофални от тези, свързани дори с най-лошите изхвърляния на коронална маса, ударили Земята.

В крайна сметка откритието на това мегаизригване е по-малко предупредителна история за нашата планета, отколкото предупреждение за търсенето на живот в други светове: планетите около магнитно хиперзвездни системи като V1355 Орионис може да не са най-добрите места за търсене.

Кую
08.05.2023 08:59:28
Ей това е за Каскета и сие.
Всички пенсионери ще са щастливи от тази новина Вдигат пенсиите с 11 % Той имаше всичко, стана дори министър, но преби жена си до смърт и днес влиза в затвора Бишимбаев не се призна за виновен и заяви в съдебната зала, че съпругата му е починала от самонараняване