Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Вредно ли е да ядем картофи всеки ден?

Източник: Една.бг
Ключови думи: картофи, флагман, ползи, вреди

Едно изречение на моя приятел ме накара да се замисля - "Мога да ям картофи всеки ден!". Надали само той се чувства така. Картофите са една от най-популярните и достъпни храни, съществуват под всякаква форма във всевъзможни ястия, кое от кое по-вкусни. Но има ли такова нещо като прекалено много картофи и изобщо полезно ли е да ги ядем всеки ден? 

Картофите са най-редовно консумираният зеленчук, но често получават лоша слава. Това е така, защото повечето пъти се хапват пържени или на чипс, така че много хора ги смятат за нездравословна храна.

Не е нужно да е така. Яденето на един средно голям картоф на ден може да бъде част от здравословна диета и не увеличава кардиометаболичния риск - шансовете да имате диабет, сърдечно заболяване или инсулт - стига картофите да са задушени или изпечени и приготвени без добавяне на твърде много сол или наситени мазнини, установи проучване на диетолози от Държавния университет на Пенсилвания.

Консумирането на непържени картофи също води до по-висок прием на калий и фибри в сравнение с яденето на рафинирани зърнени храни като бял ориз, бял хляб или паста, отбелязаха още диетолозите.

„Със сигурност яденето на чипс или пържени картофи трябва да се обезсърчава, но има здравословни начини за приготвяне на картофи, така че смятам, че поставянето под общ знаменател е малко несправедливо към бедния картоф“ – Емили Джонстън, съавтор на изследването и докторант студент в катедрата по хранителни науки в Държавния университет на Пенсилвания, казва пред TODAY. – „Не искаме хората да се страхуват от картофите, но искаме да сме сигурни, че ги ядат по здравословен начин и в контролиран размер на порциите.“

За целите на проучването изследователите са разгледали ефекта от яденето на картофи всеки ден в сравнение с приемането на същия брой калории от рафинирани зърнени култури. Изследванията се провели върху 50 здрави възрастни, чието изходно кръвно налягане и артериална скованост били измерени в началото на проучването и чиито кръвни проби били проверени за глюкоза на гладно, холестерол, инсулин и други маркери. Приемът на калий и фибри на участниците бил значително по-висок, когато ядяли картофи, в сравнение с рафинираните зърнени храни, установило проучването. Качеството на диетата им също било по-високо, което се дължало на по-високия прием на зеленчуци.

Няма доказателства, че яденето на картофи повишава нивата на глюкозата на гладно и няма разлика в холестерола, инсулина или други маркери, отбелязват авторите на изследването. Те заключили, че няма неблагоприятни кардиометаболични последици и че картофите са богат източник на калий, който е важен за регулиране на кръвното налягане.

Диетолозите са установили също кои са най-здравословните начини, по които можем да приемаме картофи. Вижте ги:

Яжте картофи като гарнитура, съставляваща около една четвърт от цялата ви чиния.

Внимавайте с размера на порцията: един среден картоф е с размерите на компютърна мишка. Печените картофи в ресторанта могат да бъдат много по-големи, така че помислете дали да не изядете само половината.

Придържайте се към печене или готвене на пара. Варенето на картофите не добавя калории или мазнини към тях, но премахва полезния калий. Пърженето трябва да избягвате максимално. 

Независимо дали ги приготвяте на фурна или в микровълнова, не премахвайте кората им, за да оптимизирате приема на хранителни вещества и фибри.

Пропуснете добавките: Не удавяйте картофите си в масло, заквасена сметана или парчета бекон и по-леко със солта.

0
Коментара по темата
  Добави Коментар
От бездомник в Тайланд до участие на Световно първенство Рикардо Аде ще осъществи още една мечта - дебют на Световно първенство с националния отбор на Хаити Намериха и взривиха останки от дрон край Созопол: ВМС с детайли за спешната акция Опасният обект е бил локализиран на 14 морски мили източно от нос Колокита
Васка е най-чаровната катаджийка у нас и е необвързана Снимките на Васка, която родом е от Ивайловград, станаха хит в мрежата най-вече сред мъжката част Ужасът с домашните любимци е навсякъде! Спасиха куче и котка, прекарали над 4 дни заключени на тераса (СНИМКИ) И пак агресивен собственик...
Гордост за България! Никола Цолов завърши втори в Испания и оглави шампионата Благодарение на брилянтна тактика от страна на неговия отбор „Кампос Рейсинг“ и поредица от зрелищни изпреварвания, родният талант си осигури подиума Неочакван обрат в опита за съставяне на правителство Номинираният за министър-председател Еуджен Томак е върнал мандата за съставяне на правителство и предлага на негово място Адриан Вещя
Селска манджа с печени чушки и сирене – стара българска рецепта, която ухае на лято и домашен уют Поднесете с прясно изпечен домашен хляб за още по-вкусен и автентичен обяд или вечеря Мариана Векилска вдига сватба (СНИМКИ) Омъжва дъщеря си Габриела
Разследват случай на жесток побой: 5-годишно дете е с множество хематоми след системно насилие Тормозът е продължил близо месец  Неделя на Всички български светии, ето кой има имен ден Денят на Всички български светии е уникален празник. На него Църквата отдава почит към всички исторически личности, живели по нашите земи, които са канонизирани за светци
Росен Йорданов поема „Новите умове“: Експертът, който ще прочисти ГЕРБ от скрити лимонки В социалните мрежи Тома Николов коментира защо привличането на известния криминалист е сериозна заплаха за политическите опоненти Времето ви изтича, имате само още няколко дни: Ако сте сред тези 3 зодии, ви се открива реален шанс за богатство Според астрологичните тълкувания три зодии се открояват като най-големите фаворити, когато става дума за щастливи обстоятелства, добри шансове и финансови изненади