Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Училищата не могат да направят много за намаляване на неравенството

Ключови думи: образование, алтернативи, достъпност

Една от многото жертви на Covid-19 беше сезонът на изпитите в Обединеното кралство, който беше отменен за две години поради въведените блокирания. Вместо това оценките за A нивото - най-високото - бяха определени от училищата, с малко външен контрол, като неизненадващо се повишиха, което означава, че много повече млади хора от обикновено се озоваха в елитните университети. Тази година правителството започна болезнената работа по преформатиране и изпускане на въздуха от системата. Неизбежно това означаваше повече пропуснати оферти за университети, причинявайки тревога у студентите и родителите, попаднали в тази бъркотия, пише за Financial Times Сам Фрийдмън, старши сътрудник в Института за управление.

Важно е да запомните, че възстановяването на нормалното след пандемията в тази годишна битка за места в най-селективните или скъпи институции засяга само малка част от обществото. Около пет пъти повече студенти от квинтила с най-високи доходи ще влязат в тези скъпи университети, с всички бъдещи ползи, които те носят, спрямо тези от квинтила с най-ниски доходи, предава investor.bg.

Изчерпателен преглед на Института за фискални изследвания (IFS) през август показа колко е вградено социалното неравенство в образователната система. На практика не е имало промяна в училищната „неравностойност“ между децата през последните 20 години. Убеждението, че образованието може по някакъв начин да „поправи“ неравенството, изглежда неоснователно.

Това не означава, че образователните власти не трябва да вземат предвид неравенството в своите решения. Със сигурност е възможно да направим обществото още по-малко справедливо, като улесним купуването на достъп до първокласни институции. Можем да видим това в останалите части на Обединеното кралство при гимназиите, които са доминирани от деца на родители, които могат да си позволят наставници, и където тези от семейства с ниски доходи се справят особено зле. И, разбира се, ние го виждаме във властта, притежавана от онези, които са получили частно образование.

Освен това, както посочва IFS, системата за финансиране на английските училища е станала значително по-малко прогресивна през последното десетилетие, a системата за придобиване на умения от възрастни е каша, което прави по-трудно смекчаването на неравенствата. Строгите икономии също взеха своето: финансовата разлика между частните и държавните училища се удвои от 2010 г. насам. Но дори и да имаше, както би трябвало, изцяло всеобхватна система, финансирана на значително по-високо ниво, тя нямаше да се доближи до поправяне на неравенството.

За старта в едно свободно, либерално общество не е възможно или желателно да се попречи на родителите да правят каквото могат, за да подкрепят децата си, и тези с повече ресурси ще намерят начини да изиграят системата и да получат предимство. Обединеното кралство няма да последва Китай в опитите си да забрани частното обучение. Също така, всяко подобрение в държавните училища ще бъде от полза за всички ученици, богати и бедни. Като цяло училищната система се е подобрила през последните няколко десетилетия, но неравностойността остава същата. Едва ли можем да очакваме училищата умишлено да отнемат подкрепата за по-заможните ученици.

Политиците от всички партии харесват идеята, че образованието е отговорът на неравенството. Това е интуитивно правдоподобно, привлича онези, които виждат личните заслуги и упорития труд като основната причина за разликите в богатството, и избягва необходимостта да се говори за истинските проблеми. Но реалността е, че държавите могат значително да намалят неравенството само чрез предоставяне на значителна финансова подкрепа на тези, които се нуждаят от нея, или чрез системата за социални грижи, или чрез интервенции на пазара на труда. Най-равните страни в света не са тези с най-добрите образователни системи, а тези с по-преразпределителни социални политики.

В момента финансовата подкрепа в Англия става все по-малко щедра. Произволните тавани на помощите, въведени от правителството през 2016 г., се комбинират с инфлационна криза, за да тласнат все повече хора към дълбока бедност и нищета. Абсурдно е да се очаква училищата да са решението на ситуация, в която децата гладуват и са на студено в пренаселени, порутени жилища. Ако, като общество, ние наистина сме загрижени за намаляване на бедността, разполагаме с някои очевидни лостове, които обаче оставяме недокоснати.

Нищо от това не означава, че образованието не е жизненоважно за обществото и икономиката. Недостатъчното инвестиране, особено в гимназиалното и висшето професионално образование, е една от причините за многостранния проблем с производителността в Обединеното кралство. По-добре образованото гражданство е благородна цел, която носи много ползи на обществото. Но след като една страна веднъж достигне пълния достъп до училища, образованието няма да направи много за намаляване на неравенството, ако всички основни двигатели на това неравенство остават работещи. Да се ​​преструваме, че не е така, ни пречи да признаем какво наистина трябва да се промени.

0
Коментара по темата
  Добави Коментар
Защо в Хърватия проклеха еврото Точно преди три години - друга страна става 20-ият член на еврозоната - Хърватия От 30 г. се занимавам с недвижими имоти, през 25 от тях се говори за "балон" на цените, казва брокер Цените на имотите са в евро от 20 години и може би ние сме един от секторите, в които потребителите няма да усетят някаква драматична разлика, смята Александър Бочев
Започна операцията по изтегляне на кораба „Кайрос“ край Ахтопол Танкерът стои повече от една седмица на котва на почти една морска миля от брега на Ахтопол Къде се е намирал първият български мол Това е една много представителна сграда, имала е колонада и полукръгъл план за засводени конструкции
България е била приета в ООН преди точно 70 години Страната ни е приета за пълноправен член на 14 декември 1955 г. с резолюция на Общото събрание на световната организация Бъдни вечер под натиск: Между 30 и 40 лева излиза храната на човек за празничната трапеза Нарастващите цени принуждават някои домакинства да ограничат броя на традиционните ястия 
Българските протести оглавиха първа страница на "Ню Йорк Таймс" Под кадъра от редакцията на изданието пише: „Корупция разтресе България; Антиправителствено шествие в София през седмицата" Живия Нострадамус направи тежко предсказание за Путин за 2026 г. През цялата 2025 г. се носеха различни слухове за здравето на руския президент
Последният мач на Джон Сина: Краят на легендата в WWE След 17 световни титли и над 650 сбъднати детски мечти, кечистът излиза на ринга за финален път Измамници обещават изцеление от диабет в Бачковския манастир, 30 души са подмамени Фалшивата обява вече е свалена от мрежата
Бърза млечна баклава готова за 30 минути Млечната баклава е нежен турски десерт, който съчетава хрупкави кори и кадифен млечен сироп Стрелба в университет в САЩ, двама студенти са убити, осем са в критично състояние Има и девети ранен, но той е вън от опасност