Графика: От какво е съставена нашата Вселена

Космосът е толкова необятен, колкото и мистериозен
Ключови думи: вселена, композиция, графика, тъмна енергия, тъмна материя, звезди, космос, астрономия, наука, любопитно

Когато чуем думата „Вселена“, повечето от нас мислят за далечните безброй звезди, галактики, мъглявини и черни дупки. Те обаче са едва 0.5% от цялата маса на необятната вселена, в която се намира нашата родна планета. Графика на TheVisualCapitalist илюстрира прекрасно композицията на космоса, който познаваме и дава светлина върху това, че повечето от нещата, които знаем, са една много малка част от мистерията, която е вселената ни.

Учените са категорични – космосът е съставен от три различни части – видимата материя и други две, все още теоритични компонента, наречени условно тъмна материя и тъмна енергия. Последните два са изцяло на хартия, тъй като човечеството още не е открило начин, по който да ги измери, но за същестуването им има косвени доказателства.

Реалната композиция на Вселената пък, според учените, е както следва:

Видимо от картинката, тъмната енергия съставлява близо 70% от цялата маса на Вселената. Тя е следвана директно от тъмната материя, която представлява 27% от всичко, което се намира в космоса. Интересно е, че 8 пъти по-масово разпространени от звездите и галактиките са свободните водородни и хелийни атоми. Те съставляват 4% от всичко. Звездите са 0.5% от състава на Вселената. Неутриното е малко по-малко – 0.3%, а тежките елементи – 0.03%. Но какво представлява всеки един от тези компоненти?

Тъмната енегия

Това е теоритична субстанция, която не може да бъде директно наблюдавана, но пък има директно обратно влияние върху ефектите на гравитацията и се счита, че е факторът, който причинява наблюдаваното „разширение“ на вселената ни. Според учените именно тъмната енергия е нещото, което диктува какво е поведението на космоса около нас и как след трилиони години всичко ще приключи. Все още обаче предстои учените да наблюдават или докажат директно съществуването на тъмната енергия.

Тъмна материя

В контраст на тъмната енергия, тъмната материя влияе правопропорционално на гравитацията. Учените я наричат „космическият цимент“, тъй като се счита, че тя е отговорна за това да държи галактиките и суперклъстърите заедно, без силите на гравитацията да станат причина за тяхното разпадане. Също като тъмната енергия, този сегмент от Вселената ни все още не е директно наблюдаван, а за съществуването му има само косвени доказателства, които обаче са достатъчни, за да докажат, поне на базата на всички матетматически модели, с които човечеството разполага, че тъмна матери има под една или друга форма.

Свободни атоми водород и хелии

Това са най-леките елементи в Менделеевата таблица, съответно под номерата 1 и 2. Те съставят близо 4% от цялата маса на Вселената и в огромната си част са свободно движещи се през нея. Тези елементи са и в основата на процесът, който води до създаването на звезди.

Всичко останало

Всички останали атоми водород и хелии, които не се движат свободно в космоса, са формирани в звезди. Те са едни от „най-популярните“ космически тела, тъй като са най-лесно видими дори с просто око от Земята. Въпреки това, те съставялват едва 0.5% от цялата маса на Вселената.

Неутринотата пък са субатомни частици, които са много подобни на електроните. Те почти нямат тегло и не носят никакъв електрически заряд (неутрино идва от неутрален, бел.а.). Въпреки това, техният брой е толкова голям, че е отговорен за 0.3% от цялата маса на Вселената.

Тежките елементи

Това са всички останали елементи, които не са нито водород, нито хелии. В тази бройка се причисляват абсолютно всички планети и други твърди обекти във Вселената. И макар че съставляват едва 0.03% от цялата маса на космоса, те са точно това, което ние виждаме всеки ден и точно това, от което телата ни са изградени.

Има ли друго в мистериозната ни Вселена?

Учените все още се опитват да разберат произхода и свойствата на тъмната енергия и тъмната материя. През 2027 г. предстои НАСА да изстреля в космоса Телескопът „Нанси Грей Роман“, който работи с инфрачервения спектър на светлината. Целта им е да научат нещо за тези два най-тежки компонента на Вселената за пръв път.

Иначе за това дали има и друго в необятния космос, учените не знаят със сигурност. Има хипотези обаче, че нашата Вселена, която можем да наблюдаваме, е част от друга – „Супервселена“. Или, че ние сме част от „остров“, намиращ се отделечен от други острови в Мултивселената. Засега обаче нищо такова не може да се наблюдава или измери. Затова разкриването на загадките на космоса, поне засега, остава задача без отговор.

Петър
08.10.2022 22:48:10
Статията е образователна. Браво!!!
Пиша този коментар заради друго!
По тъпи исказвания, от промити мозъци не съм чел!!?.
Може ли да има толкова прости хора да казват, че корана и Алах давали знание за сътворението света или, че земята е плоска. Хора вие в кой век живеете? Или падате те от Марс!!? А може и от Венера. Хахаха... Четете малко образовайте се!!! И не пишете тъпотии в коментарите си!!? Не се излагайте така!!!
Радко-Шпатулата
22.08.2022 22:45:38
Земята е плоска и т'ва е.
Ivan Jivotnoto
22.08.2022 13:15:02
Както е написал колегата под мен, отговорите отдавна са ни дадени. Само трябва да си отворим очите и да приемем Аллах в сърцата си.
Ахмед Белянски
22.08.2022 10:22:46
Прочетете Корана и всичко ще ви се изясни.
В него Аллах е описал всичко.
Тесеракт
22.08.2022 10:17:34
Вселената, като цяло е, най - грубо казано една свръх мощна (неизмеримо гигантска) компютърна симулация! (мое лично мнение) .
22.08.2022 08:31:16
Една приятна статия.
САМАТА ИСТИНА
21.08.2022 22:44:31
земята е плоска и се прожектира млекчния път слънцето и луната за да ни заблудят!!!

осъзнайте се и погледнете слънцето и луната, виждате ги като какво? ами да точно така, виждате ги като плоски дискове а не триизмерни кълба (или сфери), каквито твърдят че са всички """планети""" като нашата земя.

истината е една, земята е плоска и никой не може да докаже обратното, спрете с тези журналистически измами, знаем че ви плащат!!!!
*********
21.08.2022 22:26:20
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
Гаварить Расия!
21.08.2022 22:19:21
Задълбочените изследвания на астрофизическата журналистика е точно това, от което милиардите почитатели на РУСчев имат нужда, след тежките геополитически анализи на експерта. Следва статия за енергетичните мистерии в Куртово Кунаре, предсказанията на маг Светлина и нещо непретенциозно, преди лягане - струнна теория и квантова физика. И разбира се това, което всички чакаме - хороскопа за утре и актуалните предсказания на Ванга.
6 неща, които показват, че ще сме успешни в живота Любопитните хора задават въпроси, защото който пита, получава и отговори 5 сигурни признака, че той все още не е забравил бившата си Ако той постоянно проверява профилите на бившата си в социалните мрежи, харесва публикациите ѝ или дори ги коментира, това е ясен показател