Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

„Галъп“: Математиката е най-трудният предмет

Ключови думи: галъп, флагман, математика

Математиката е най-трудният предмет в почти всички класове. Голяма част от родителите са убедени, че учебен материал по математика е „свален“ от по-горните класове в по-долни. Оплакват се и от липса на достатъчно време за упражнения. Това сочат резултатите от национално изследване на „Галъп интернешънъл Болкан“, проведено по поръчка на Министерството на образованието и науката. В пространни интервюта с родители и деца от I до Х клас, които на практика се превърнаха в дълбочинни, социолозите питаха за проблеми в учебните програми по отделните предмети и в конкретните учебници, събираха препоръки за улесняване на процеса на учене.

Твърде сложен изказ в учебниците, материал, който не е съобразен с възрастта на децата, прекалено много информация, недостатъчно примери и обяснения, малко време за упражнения. Това са основните трудности, които срещат децата в училище, сочат изводите от проучването. 

Малко над половината от анкетираните родители признават, че децата им имат затруднения по един или повече предмети. Най-голямата част от тях - 37%, определят онлайн обучението като основна причина за трудностите на детето. Почти 33% обвиняват учителите, че преподават зле. Близо 28% смятат езика в учебниците за неясен. Толкова са и тези, според които материалът е прекалено обемен.

Проблеми посочват и родителите, чиито деца се справят добре в училище. Около една трета от тях посочват като пречка неясния език в учебниците и учебните помагала. Над 23% смятат, че учебното съдържание не е съобразено с възрастта на детето, също толкова са недоволни от начина, по който учителят поднася материала.

В III и IV клас проблемни са и други предмети като човекът и обществото и човекът и природата. Много родители посочват, че изучаваният материал не е съобразен с възрастта на децата, има твърде голям и недобре систематизиран обем от информация, който обърква учениците. Често се стига до заучаване „наизуст“ на уроците по тези предмети, без да се разбира съдържанието.

Майки и бащи на по-големите ученици препоръчват да се учи повече национална история и повече българска литература.

Повече от половината родители помагат на децата си в подготовката на уроците. В началните класове делът на тези майки и бащи достига 84%.
Всеки трети родител плаща за частни уроци по предмети, преподавани в училище, като 17% от децата посещават допълнителни занимания по два или повече предмета. Делът на тези отговори е значително по-висок сред родителите на ученици в прогимназиален и гимназиален курс, което се свързва и с подготовката за изпитите след VII клас и за матурите.

Две от всеки пет деца между I и IV клас признават, че не разбират част от съдържанието на учебниците, основно по математика. Затрудняват ги главно текстовите и логическите задачи. Те често се оплакват, че нямат достатъчно време да се упражняват. Според половината от тях уроците са прекалено дълги.

Проблемът се задълбочава в прогимназиалния етап (V -VII клас). Там вече 57,6% от учениците заявяват, че част от учебниците са написани сложно и неразбираемо. Повечето седмокласници, но и много петокласници и шестокласници, се оплакват най-много от учебниците по история и цивилизации.

Учебното съдържание по география и икономика също се оказва трудно разбираемо за част от учениците между V -VII клас. Тук сложни според тях са множеството нови термини и твърде многото информация в учебниците, която трябва да се помни наизуст.

Гимназистите недоволстват от твърде големия обем от информация, който според тях е излишен и затруднява ученето и определянето на най-важното. Много от запитаните ученици искат учебници на по-достъпен език, повече време за упражнения и по-интерактивно преподаване на материала – с повече илюстрации, графики и примери.Източник: Галъп интернешънъл Болкан, МОН
 

3
Коментара по темата
3.
N&M
30.06.2022 15:57:31
Ami ....tova e Givota..matematika.
Vsi4ko e ...matematika. !
Trudno vi e ?
Po lesno. ...belo .4ernobil. Zeleno?
2.
...
30.06.2022 15:05:03
След VII- ми клас само Математика ли се изучава? Преди години имаше Алгебра и Геометрия, а по преди и Планиметрия, Стереометрия.
1.
Pen4o Kubadinski
30.06.2022 14:48:54
Ами, трудна е. Къде по лесно е да разпъваш масали по литература и другите хуманитарки.
  Добави Коментар
Вдигат паметник на гларуса във Варна Нека и морската столица да има такива интересни пластики, както е пикаещото момченце в Брюксел Празнична селекция „За буквите“ по случай 24 май в EON Видеотека „Момчето си отива“, „Таралежите се раждат без бодли“ и „Преводачката на черно-бели филми“ са само част от интересните заглавоя
200 000 евро за семейството на Шумахер заради генерирано с ИИ интервю Die Aktuelle се извини на близките му  Проектът на арх. Кирил Арнаудов спечели конкурса за монумент на християнски кръст в Созопол Това е най-силният символ на християнството. Той ще обедини обществото, а туристите  ще видят, че тук живеят смирени християни, каза председателят на сдружението Слави Неделчев.
Ето как ученик благодари на своя учител с огромна изненада в Бургас Учителят му по тромпет Светослав Василев получи нов тромпет, засвидетелстващ любовта на неговите възпитаници Жители на Поморие изразиха подкрепата си към инж. Петър Кънев Инж. Кънев заяви, че сега е важно предприемането на спешни действия за първите сто дни на управлението, за да се овладее инфлацията
Нов скандал в СОС - Прошко Прошков изкара извън нерви съветниците от ПП/ДБ и "Спаси София" Спорът се разрази около приватизационния договор с “Витоша ски” Русия арестува висш генерал по обвинения в корупция За престъплението се предвиждат до 15 години затвор
Извънредно! Мъж скочи от Моста в Бургас, вадят тялото му Жертвата още не е идентифицирана  Бъдещето на ERP системите Развитието на бизнес софтуера има за цел да носи все по-висока добавена стойност за бизнеса
Каква трябва е заплатата ни? Поне 1873 лв. за сам работещ, 3372 лв. в тричленно семейство Според КНСБ 1080 лв. трябва да стане минималната догодина  Тя изпя хита на 90-те, а сега телефонът й лъсна в секс обяви