Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Бюджетът на Созопол е реалистичен, но трябва да стегнем коланите

Хората могат да бъдат абсолютно сигурни, че ще продължим успешната ни социална политика, каза кметът Тихомир Янакиев
Ключови думи: тихомир янакиев, бюджет 2022, созопол, интервю, социална политика, държава, помощи, балансиран бюджет

На редовното заседание на Общинския съвет в Созопол бе приет бюджета за 2022 г. Кметът Тихомир Янакиев разказва подробно за финансовата рамка, как ще бъде използвана тя и какви проекти предстоят.

-Г-н Янакиев, с какъв бюджет ще разполага община Созопол до края на годината и как го определяте?

-Бих казал, че бюджетът е реалистичен на фона на това, което се случва. Но ние трябва да положим всички усилия, защото първо - бюджетът е израз на политиките, които се водят и второ – е пожелание. Какво имам предвид – ние гласувахме разходната част, но първо трябва съберем парите като приходи и тогава да бъдат разпределяни като разходи. Така че, трябва да се фокусираме първо върху приходната част на бюджета и след това тези приходи да бъдат разумно разпределяни и харчени. 

Тази година ни е изключително тежка и трудна, с оглед плащанията, които ни предстоят и аз апелирам към моите съграждани да проявят разбиране. Те ще видят, че увеличаваме цените на паркингите, основно за туристите и за бизнеса. Но това са парите, които  ние свежо можем да вкараме в хазната извън данък сгради и такса смет. 

Хората бързо забравят, но трябва да им припомня, че откакто съм станал кмет в края на 2019г., ние сме в перманентна криза. Първите месеци, в които поех поста, хазната беше празна, имаше неразплатени куп разходи, имаше риск да не мога да изплатя заплати на хората.

Тъкмо се стабилизирахме малко, влезе ковид кризата. Рязко намаляха приходите. Последва енергийна криза, която ни удари много здраво по бюджета. Сега – военна криза. Тоест ние перманентно сме в някакви кризи,  които влияят пряко върху финансовото състояние на общината. Затова няма какво да се лъжем – хората трябва да бъдат малко по-търпеливи и да приемат, че тези кризи се случват на всички, независимо кой е кмет и няма как някои такси да не се променят.   

-Ще бъде ли достатъчен и кои са най-важните проекти, които ще изпълните с него?

-Парите никога не стигат. С инфлационните процеси, които текат в страната, с увеличението на горивата, електроенергията, минималните заплати, ние няма как да се различаваме от останалите общини в страната. Разходите са увеличени, затова трябва да се увеличат и приходите. Пак опираме до събираемост на приходи и стриктна политика при разходването им след това. 

Имаме проекти, които ще изпълняваме, имаме и преходни, а дали ще ни стигнат парите – направо си е Божа работа. На фона на това, което се случва последните 6 месеца никой не може да предвиди бъдещето. За този период цените скочиха с 20-30%. Войната в Украйна продължава. Така че, не смея да предвиждам какви ще бъдат цените на строителните материали. 

Ето сега ще строим нова автоспирка в Черноморец, нов паркинг на ул. „Люлин“ в Созопол. Спирката ще се опитаме да я направим сега, но останалите неща ще ги отложим за есента, тъй като ще влезе забрана за строителство през летния сезон около четири месеца и половина в Созопол и Черноморец. Каква е гаранцията, че цените ще бъдат същите наесен и фирмите, които са спечелили тези поръчки, няма да се откажат заради повишението им?  

-Ще се наложи ли да правите рестрикции, да се откажете от нещо, което искате да изпълните?

-Тези обстоятелства няма да ме спрат да правя проекти, но аз лично се притеснявам за автогарата в гр. Созопол, защото изключително трудна е комуникацията ми с НИНКН /Национален институт за недвижимо културно наследство/. Те ни връщат проекта с искане на мястото да се направят пълни разкопки. Това може да трае с години, което не устройва нито мен, нито гражданите на Созопол, нито туристите. Нашето желание е да се проведе археологическо наблюдение когато започне строителството и ако няма значими находки, да ни оставят да построим автогарата. 

Така се процедира при строителството на един огромен обект, който е само на 30 метра от терена за новата автогара. При този обект не бяха поискани такива разкопки, а той е на частен инвеститор. Защо не се прилагат същите изисквания към общината? Аз виждам, че НИНК мерят с различен аршин.  

-Ще може ли общината да продължи да изплаща дълговете, оставени от предишното ръководство?

-Ако си стегнем коланите и ако хората имат малко вяра и търпение, ще го направим. Ето днес хората недоволстват, че са увеличени цените на паркингите. Ами ще се увеличат, няма как. Няма как хората да очакват от нас да не взимаме нови дългове, да не продаваме общинско имущество / ние в момента продаваме земи само и единствено земи, които са в параграф 4, които са за продажба/, да не вдигаме данъци. Трябва да отбележа, че данък сгради и такса смет не са повишавани откакто аз съм кмет, независимо от турбулентните периоди, в които попадаме и това ще продължи да е така, докато съм на този пост. 

Как очакват хората да поемем всичката тази инфлация, която се случи през две години, всичките кризи и успоредно с това да изпращаме дълговете, които ни остави старото ръководство?  И не само това, а да очакват от нас и да строим и да развиваме общината. Как да стане? Някой може ли да ми каже как?

-Все пак ще има ли промяна в данъците и на кои?

-За мен политиката е следната – базовите данъци – данък сгради и такса смет не се пипат, остават същите, за да не затормозяват хората, а увеличаваме косвените, които могат да бъдат или да не бъдат ползвани и то специално само за правещите бизнес. Не става въпрос за локално паркиране. Миналата година за него се плащаше 100 лв., сега пак е толкова. Платените абонаменти за улично паркиране за граждани бяха 288лв., сега също са толкова.   

Но няма как да не увеличим цените на паркингите, при положение, че токът е поскъпнал, инвестираме във видеонаблюдение, в банкомати, в смарт решения, които са за удобство и сигурност на гражданите. Всички тези инвестиции трябва да бъдат възвърнати. Другият вариант е стоим си в каменната ера, едно момче с едно въженце и колкото пари влязат в касата на общината, толкова и каквато услуга се предоставя на гражданите – такава. Мисля, че това не е правилно. Ние вървим напред, животът се развива.    

Имаме изградена станция за зареждане на електромобили. Ще изградим още няколко. 

-А какво бихте казали на хората, които ще са недоволни от новите такси?

-Все още се сблъсквам с неприятни гледки на боклуци, изхвърлени около контейнерите. Има хора, които изискват от мен, като кмет, някакви неща, свързани с туризъм, а успоредно с това не плащат туристически данък. А това е източника на финанси, за да се осъществят мероприятията, които те искат. Така че, когато изискваме от общината, трябва първо да се вгледаме в себе си дали ние сме изпълнили задълженията си към нея. Едва тогава можем с чиста съвест да държим сметка и на кмета, и на администрацията, и на общинските съветници.   

-А някаква помощ от държавата няма ли да получите?

-Аз поисках, но тя не ми даде, така че, държавата спирам да я коментирам. Поискахме да ни бъде предоставена целева субсидия, с която да покрием остатъка от дълга, който имаме по безлихвения заем. Той ни беше предоставен от държавата преди две години в размер на близо 3 млн.лв., за да можем да платим задълженията на старото управление. Те бяха много повече и не говоря за банковите задължения, а, такива, които е трябвало да се разплатят на хора, на фирми, на РИОСВ. Една част от тях разплатихме със собствени средства, с икономия на разходи , а за друга част взехме този дълг на база на плана за финансово оздравяване на общината. По този дълг сме изплатили повече от половината и гази година остава другата половина. 

И понеже Община Созопол вече не фигурира в нито един от седемте показателя на Финансовото министерство, с които се мери финансовата устойчивост на общините, плащаме си всичко навреме,  има възможност да поискаме извънредна целева субсидия, с която да си покрием заема към държавата.  Вече два пъти сме поискали това. Първият път ни отказаха, сега чакам отговор за второто искане, но вероятно отново ще ни откажат. 

Така че, нищо не чакам от държавата. Не ми и трябва нейната помощ. Само да не ни пречи. Както се случва с проекта на автогарата. Ето пример как държавата пречи на общините.    

И хората ме питат: Айде, кмете, нали обеща, кога ще направиш автогара? Как да им обясня, че държавата ме спъва?      

-Могат ли хората да са сигурни, че ще продължите социалната политика?

-Могат да бъдат абсолютно сигурни. От началото на годината всички социални дейности ги обединихме в един комплекс с оглед по-голяма оперативност и предоставяне на по-добра услуга. Ние ще разширяваме социалната услуга. Социалните придобивки, които хората имат, ще ги продължим. Тази година намалихме кубиците от 5 на 4, които давахме като дърва на хората. Това се случи, защото първоначалната информация беше, че състоянието на горите е изключително лошо. Тази година вече имаме 10-годишен план за управление на горите и новата информация е, че ситуацията не е толкова лоша. 

За догодина подготвям нова програма, с която приятно ще ги изненадам. 

-Ще осъществите ли културната програма?

-Ще се постараем тази година културната програма да бъде доста по-богата от миналогодишната. Вече няма пандемия. Ще бъде обезпечена финансово и се надяваме да зарадваме жителите и гостите с много събития.   
 

3
Коментара по темата
3.
До 3
20.04.2022 18:03:44
Не само ремонт и кола от магазина и още неща
2.
Аз
20.04.2022 15:24:48
Никак не е умно да се говори с такова пренебрежение за държавата.
Трябва подход, но май не е за всеки да бъде управник!
1.
:)
20.04.2022 14:31:56
Kajete ne6to za brutalnoto uveli4enie na parkingite
  Добави Коментар
Палава актриса се омъжи за брат си, вкара го в порното и... 28-годишната Скарлет Вас от Мелбърн става известна покрай работата си в популярната австралийска сапунена опера „Съседи“ Мадалина най-сетне обяви причината за раздялата с Гришо Румънката излезе с официално писмено изявление
Голям ли му е на Константин?! Той разкри подробности за "питона в гаража" Шоуменът разказа доста любопитна история, която обяснява защо към днешна дата няма притеснение да се съблече гол пред жените 8 загинали и 11 ранени при катастрофа между микробус и камион в Турция Микробусът бил смачкан при удара и е паднал по склон
Германия отзова посланика си в Русия Причината е, че Социалдемократическата партия стана мишена на кибератака, която според Берлин е била организирана от Москва Ядете ли това през нощта, ще отслабнете поразително Този продукт е изключително полезен и ще стопи всяка мазнина
Съдбовни промени за 3 зодии през май Важен месец за тези, чието внимание е насочено към кариерни въпроси Никога не слагайте чаршафи в този цвят, ще съсипят здравето ви Има някои нюанси, които всички трябва да избягваме в леглото си
Каква е цената на черешите в България и Англия Оказва се, че има съществена разлика в цената на плода в радиус на 20 километра от населеното място Гери-Никол възседна мотор в мини рокля Бившата приятелка на най-добрия български кикбоксьор Стоян Копривленски засне импровизирана фотосесия
Пачки по петдесетачки: Малина се нагуши с огромен бакшиш на тузарска сватба Кръшната певица впечатли гостите на събитието в Париж Стига, бе! Слави се ожени Дългия реши, че вече му е време да мине под венчило и да скъса с имиджа на ерген