Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Експертни съвети: Как да опазим багажа си при пътуване със самолет

Ключови думи: как да запазим багажа, багаж самолет, флагман

Опитните пътешественици знаят добре: успешното пътуване е 99% организация и 1% късмет. Загубен, закъснял или повреден багаж след дълъг и изтощителен полет не е сред възможностите, заради което бихте очаквали ваканцията си с нетърпение. Ако ви се случи, не изпадайте в паника, но и не отлагайте за след почивката няколкото стъпки, които могат да ви помогнат реално, съветват от Европейския потребителски център. От институцията дават полезни съвети как точно да действаме в подобни ситуации, съобщава БТА.

Какво да направите още на летището

Ако куфарът ви го няма или забележите, че е повреден, е необходимо е да попълните специален протокол, където да опишете конкретния проблем. Ще трябва да можете да докажете какво точно сте опаковали и каква е цената му, ако багажът ви липсва. Практиката сочи, че рядко се пазят касови бележки за принадлежности, закупени преди години, но ако се налага да пренесете вещ със сантиментална стойност за вас, е разумно да разполагате с доказателства за стойността й или да я опаковате в ръчния си багаж. Да предвидите списък с вещите, които опаковате за път, е едно от решенията, с които можете да се подсигурите. 

Ако ви липсват вещи от първа необходимост

С това неудобство се среща потребителка, която каца за ски ваканция в Швейцария, а багажът липсва. Оказва се, че куфарът не е изгубен, но от авиокомпанията й го доставят към края на престоя. Междувременно потребителката е попълнила формуляр за изгубен багаж. Информират я, че куфарът няма да бъде върнат веднага и я съветват да се снабди за сметка на търговеца с вещи от първа необходимост дотогава. 

В неприятна ситуация като тази пътниците трябва да знаят, че това решение наистина им се полага. Разходите обаче трябва да бъдат в разумни граници.
Авиопревозвачът може да сметне подобни покупки за необосновани, ако са направени в деня, когато багажът е върнат. В такъв спор с авиокомпанията се оказва и потребителката с помрачената ски ваканция. Тя настоява, че голяма част от престоя е минала под знака на липсващите вещи, а авиокомпанията отказва да покрие разходите за покупки, съвпаднали с връщането им при собственичката. Потребителката се свързва с нас за съдействие. По случая работим с колегите в Австрия, които се заемат с трудни преговори с търговеца. Издействат две възможности: пътничката да предостави на авиокомпанията покупките си на стойност от около 1 500 евро, и да получи сумата за тях, или да приеме допълнителна сума към вече получена компенсация, като задържи покупките си. 
Потребителката избира първото. Не без административни затруднения, изискващи координация на ЕПЦ Австрия с митниците, потребителката все пак успява да върне пратката при авиокомпанията, откъдето изпълняват поетия ангажимент.

Загубен или забравен багаж

Препоръчваме да не губите време. Незабавно се обърнете към гише "Рекламация на багажи", още докато сте на летището. В срок от 7 дни след това подайте жалба до авиокомпанията. Ако до 21 дни куфарът не бъде намерен, трябва да се подаде нова жалба, защото след този срок той минава в графа "загубен" и потребителите могат да поискат компенсация съгласно Монреалската конвенция. Актуалният таван в компенсациите, който тя предвижда, е 1 288 специални права на тираж (SDR), или около 1 600 евро. За дефект в куфара, проявил се преди да се качите на борда, авиокомпанията не носи отговорност. Добър навик е преди всяко пътуване да оглеждате багажа си за евентуални нередности – повреден цип, нарушена повърхност или пукната дръжка например. Ако Ви предстои полет и установите проблем с куфара, направете рекламация пред самия магазин, който Ви го е продал. 

Какво включват "вещите от първа необходимост"

Обичайно в тази категория се подразбират артикули за лична употреба като бельо, козметика и дрехи. Практиката сочи, че е възможно да Ви предложат част от сумата за тях или да Ви предоставят комплект с козметика, ако сте останали без багаж. Имайте предвид, че е възможно условията да се различни - в зависимост от конкретния авиопревозвач. 

Уместно е да се посъветвате с представител на авиокомпанията, преди да предприемете съответните покупки, ако не откриете изрична информация за това на сайта. Съхранявайте касовите бележки за всяка подобна покупка. 

Ако не сте сигурни какви са потребителските ви права в конкретна ситуация, потърсете ни за експресен съвет. В случай че вече е възникнал спор с превозвач от друга държава-членка на ЕС, Исландия или Норвегия и не сте в състояние да го решите сами, изпратете ни оплакване. Ще поемем преговорите с търговеца професионално без такса, за да потърсим доброволно решение, приемливо и за вас, и за него. 
 

0
Коментара по темата
  Добави Коментар
Сланината - древна храна за лечение на всички болести Какво всъщност съдържа свинската мас, кога може да е полезна и защо не бива да се приема като лекарство 3 световни титли за България по киокушин  Младите световни шампиони - Йоанна, Меразов и Василев разкриват как дисциплината, режимът и характерът ги водят към върха
Радев продължава консултациите с партиите в четвъртък След остри позиции в понеделник и вторник държавният глава приема нови парламентарни групи Хакери удариха любимия сайт на възрастните Pornhub е засегнат от огромен пробив в сигурността, след като хакери са откраднали данни и историята на търсенията на 200 милиона премиум потребители
Кои ваучери за храна да изберем? Разликите между Наредба 7 и Наредба 11 Как да изберете правилния тип ваучери за храна през 2026 г.: практично ръководство за работодатели КЗП удря по необоснованите цени и следи търговците под лупа Десетки проверки, актове и изискани обосновки - държавата затяга контрола преди навлизане на еврото от 1 януари 2026
Коледна среща между поколенията в Царево Ученици от СУ „Н. Й. Вапцаров“ донесоха усмивки, песни и топлина в Пенсионерския клуб преди празниците ГДБОП разкри международна схема за онлайн измами при продажба на автомобили Измамниците примамват с евтини оферти, извеждат комуникацията извън платформите и прибират аванси чрез финансови мулета
СГС върна делото срещу Иван Демерджиев на прокуратурата заради неясности в обвинението Бившият вътрешен министър е обвинен в безстопанственост за над 1,48 млн. лева във връзка с договор за лични документи Всеки десети, обменящ левовете в евро, в последния момент взима златно кюлче Българите са изкупили злато за 1 млрд. лева
Парламентът прие удължителния бюджет на първо четене Със 149 гласа „за“ Народното събрание реши България да посрещне 2026 г. без нов редовен бюджет Умерен ръст на цените на имотите се очаква за 2026, без шокови движения Пазарът на наемите остава доходен, с възвръщаемост между 5% и 7% в големите градове