Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Тол системата е пълен провал, трябваше двойно да увеличи приходите, а те паднаха с поне 100 млн.лева

Системата е некачествено изпълненена и управлявана, категоричен е Йордан Апостолов
Ключови думи: Йордан Апостолов, ДАИ, претоварване, тирове убийци, новини, Флагман

Йордан Апостолов е бивш бургаски депутат в 43-ото и 44-ото Народно събрание от НФСБ. В два поредни парламента той беше член на Комисията по бюджет и финанси, както и тази по Земеделие и храни. Апостолов развива успешен бизнес в сферата на селското стопанство в Северна България. Той е изявен патриот и дарител по десетки обществени каузи.

След трагедията в Айтос на 13 септември, която отне три човешки живота, Апостолов изнесе шокиращи твърдения пред Флагман.бг за работата на Държавната агенция „Автомобилна администрация“ (ДААА). Впоследствие продължи да нищи темата и достигна до изключително смущаващи данни.

-Г-н Апостолов, защо продължавате да нищите темата с претоварените камиони, хаоса в ДАИ и АПИ?

-Продължавам, защото не трябва като общество да забравяме това, което се случи. Да не е всяко чудо за 3 дни. По пътищата продължават да се движат претоварени камиони-нарушители. В ситуацията, в която се намира този пазар - на все повече производство на зърнени култури и нарастващ интерес от купувачите извън страната, се оказва, че към пристанищата всяка година отиват около 57 хил. транспортни средства, които превозват зърно.

-Говорите за двете пристанища в Бургас и Варна, които обработват товарите на зърновозите, нали?

-Да, точно така. Наблюденията ми показват, че около 80 % от зърновозите пътуват претоварени. Това означава, че всеки ден ние се разминаваме с хиляди такива камиони, които могат да отнемат човешки живот. Те продължават, защото просто държавата отсъства.  Законодателството е непълно, с много пропуски, няма връзка между агенциите, хаосът сякаш е умишлено създаден.

Армия от 600 чиновници в АПИ гледали мониторите на тол системата, приемали данните само за сведение

Ето ви и следния пример: служител на АПИ, т.нар. „толаджии“, които са около 600 инспектори по пътищата, спрат превозно средство за проверка, по закон имат право да направят акт единствено и само на водача, ако се окаже, че е претоварен. След това тези служители, уведомяват писмено органите на Държавната агенция „Автомобилна администрация“, че са проверили транспортно средство и са установили, че вози свръхтонаж. Съставили са акт на водача, но правомощията им приключват там, след което прехвърлят топката към ДААА да издири товародателя и да го санкционира.

-…Сякаш не могат да го установят документално?

-Така излиза. Двете дирекции - ДААА и АПИ се намират под шапката на едно и също ведомство – Министерството на транспорта, но не могат обменят информация. Призовавам министъра на транспорта, той е нов (Христо Алексиев, назначен във второто служебно правителство, б.а.), да погледне сериозно на проблема и да го разреши. Това министерство все не случва на министри. Предният, в редовното правителство (Росен Желязков, б.а.), биеше по цял ден барабани в кабинета си и голяма част от зам.-министрите не го виждаха в продължение на месеци.  Двете агенции – ДААА и АПИ са на противоположните страни на сградата, но може би коридорите са твърде дълги и не могат да си обменят информация. От това страда работата им, а след това, ние като граждани се чудим защо нямаме адекватен контрол по пътищата.

-Какво трябва да се направи, според Вас – да се слеят двете агенции ли?

-За съжаление обичаме да говорим за реформи, но все не ги правим както трябва. Но ще стигна и дотам. Да продължа по разминаването между двете агенции. След като ДААА получат от АПИ акта за претоварване, те имат право да съставят, пак по Закона за автомобилния превоз, акт на товародателя. Изведнъж в небитието изчезват превозвачът и търговецът на зърно. Тях ги няма в тази верига! Не могат да бъдат санкционирани. И оттук нататък има още интересни неща. В Закона за автомобилните превози всяко едно транспортно средство подлежи на лиценз. Част от тях обаче, които са собственост на фирми, търгуващи със зърно, слагат една малка табела отпред, на която пише „Превоз за собствена сметка“ и заобикалят правилата. Тези камиони, независимо, че са под лиценз по наредба Н8, която регулира отношенията в транспортния бранш, нямат задължение да пазят никаква документация за своята транспортна дейност. И ако трябва да бъдат проверени назад във времето винаги се стига до стандартния отговор: „Документи няма, те не се пазят, защото законът ни ги иска“.

-Т.е. трябва да се пазят само за курса, който се осъществява.

-Да, точно така. Този законодателен пропуск е направен съвсем съзнателно, за да се прекъсне веригата. Такива фирми не могат и не подлежат на проверка. Даже Министерството на транспорта да изиска да извърши ефикасен контрол по пътищата, се оказва, че тези две служби – ДААА и АПИ, се движат по разнопосочни законови и подзаконови нормативни актове, като игра на пинг-понг и не може да се осъществи почти никакъв контрол. И най-съвестните служители да искат да го направят проверка, се сблъскват с взаимно противоречаща и недопълнена нормативна база.

-Каква е европейската практика, имате добри наблюдения?

-В повечето случаи органът на контрол е единен. След като спре претоварено средство, обикновено му сваля номерата, а при по-тежки случаи конфискува камиона. И в България може да се процедира по този начин, но никой не иска. Не желаят дори да свалят данните от т.нар. „рамки на тол системата“ - под пътната настилка има датчици, които с точност до 200 кг притеглят камионите, но никой не се интересува от тази информация.

-Изобщо работят ли тези датчици и къде отива информацията от тях?

-Ето това е важният въпрос. Даже и да работят, защото истината е, че „Капш“ не успя да реализира в цялост тол системата, те само събират данните за сведение. Заради това приходите паднаха и са по-малко от тези, които получавахме от винетните стикери. Реално издържаме едни 500-600 човека – служители на Агенция Пътна инфраструктура, които са пред компютрите и само отчитат нарушенията, без подават информация към ДААА и органите, които могат да налагат санкции. Имаме армия от безмълвни служители, които регистрирайки на своите монитори свръхтовар си остават със своето гледане. И какво печелим от това, че са похарчени милиони за тази система?

ДАИ е престъпна организация, работеща срещу подкупи за най-големите превозвачи

Но проблемът ще става още по-сериозен,  защото в момента Турция откъдето на ден идват по 1200-1300 камиона само през ГКПП Капитан Андреево, иска да увеличи над два пъти и половина капацитета на пункта за своя сметка. Към този момент връзката им със Западна Европа се осъществява през България, както и по море – чрез ферибот до Италия.  Понякога заради бурното Средиземно море товарите много закъсняват и турските компании търпят огромни неустойки. Заради това искат да пренасочат този трафик през страната ни. За нас това е добра новина, защото ако имаме работеща тол система ще носи големи приходи, но към този момент тя просто не функционира, както трябва.

-Какво трябва да се направи оттук нататък, какви са стъпките за реформата според Вас?

-Първо контролът трябва да абсолютно единен. Касае ли се за товари, които ще растат по българските пътища трябва да имаме много строг контрол, който не може да се осъществи при тази размитост на отговорности. На второ място завишаване на санкциите, които трябва да станат ужасни. Това е единственият начин да дисциплинираме нарушителите – огромни глоби, или конфискация на камиона. Трето – трябва да имаме добре работеща тол система, а не такава, която е изпаднала в мимикрия.

-Какви са приходите от тол системата, очаквахме драстично покачване…

-Действително, когато я въвеждахме се твърдеше, че ще още на първата година приходите ще са 800-900 млн.лева, а за миналата година се оказа, че нямаме събрани и 300 млн.лева. Заради това казвам, че с винетните стикери парите, които влизаха в бюджета бяха повече. Ако не се лъжа - около 400 млн.лева. Освен, че приходите са намалени, самата система не е разработена в пълнота, а изпълнителят си е прибрал възнаграждението.

-Какво трябва да се направи?

-Нека министерството и настоящият министър, независимо, че е служебен, да се опитат да сложат началото с промяна на подзаконовите нормативни актове. Нямаме действащ парламент, но в крайна сметка Министерството на транспорта може много бързо да промени наредбите.

-С подзаконови актове какво може да се направи? Възможно ли е да се слее АПИ и ДАИ?

-Не, това не е възможно, но може най-малкото да се синхронизират законодателните актове, за да не си противоречат. Възползвайки се от това, че в наредбата има пропуски, каращите за „собствена сметка“ не поддържат нужния документооборот, за да бъдат проверени. Ако искат да си подредят къщичката имат възможност да го правят веднага, а не да вървим след събитията, ако има тир, отнел още някой човешки живот.

20
Коментара по темата
20.
Поморие
05.10.2021 06:52:02
Как да е на печалба като всички шефове си назначиха жените,любовниците и дъщерите да си барат п...е и да вземат пари
19.
Basi bokloka
05.10.2021 06:25:02
Този е по долен от маза ,
Цената която плаща на тон/км е такава че ако не претоварват камионите ще работят на загуба
18.
Batman
05.10.2021 04:29:07
Монетата има две страни! Претоварва се понеже не излизат навлата ! Няма как 24 тона София-Бургас да е 400 лв дефакто 1 лв на км . Собственика плаща лизинг,шофьор,тол такса,гражданска(4000лв),каско,чмр застраховка,счетоводство,база,амортизация,осигуровки и данъци. Как да се развива една малка транспортна ако не е в нарушения!
17.
Лъжа
05.10.2021 01:13:16
Това не е истина,понеже не мога да получа куката и той не може да си иска рушвет,а вместо това камерата ме хваща автоматично,получавам си фиша и парите влизат право в държавата,а не в джоба на корумпираният ченгел.
16.
НАНКОВ
04.10.2021 23:37:45
Подземни кантари в обхвата на тол системата ще изчисляват в реално време теглото на преминаващите по платените пътища тежкотоварни превозни средства. Камери ще отчитат броя на осите, а датчици в пътното платно, чийто монтаж вече започна, ще изчисляват натоварването на ос на автомобилите. При претоварване електронната система автоматично ще ги регистрира като нарушители и те ще бъдат санкционирани от контролните органи. Това обяви зам.-регионалният министър Николай Нанков след второто заседание на Обществения консултативен съвет по въвеждане на тол системата у нас.

Нанков уточни, че монтажът на камерите, които ще следят трафика, трябва да приключи до 16 август, когато Националното тол управление ще започне техническата експлоатация на тол системата. Досега са изградени 80% от новите и са обновени 23 броя от съществуващите рамки.
15.
TOL
04.10.2021 23:20:30
Кантари ще мерят колко са тежки камионите, които минават по пътищата на страната. Иновацията е част от тол системата, която ще заработи тестово от 16 август. Целта е камионите да не бъдат претоварвани и да не рушат асфалта.
https://nova.bg/news/view/2019/07/16/257130/%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D1%82%D0%BE%D0%BB-%D1%81%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%BC%D0%B0-%D1%89%D0%B5-%D0%BC%D0%B5%D1%80%D0%B8-%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%BA%D0%BE-%D0%BF%D1%80%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%B8-%D1%81%D0%B0-%D0%BA%D0%B0%D0%BC%D0%B8%D0%BE%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5
14.
Запознат
04.10.2021 23:19:42
Тюфлеци, трябваше Божков да остане, за да ви клати! Тол-системата не върви, защото има достатъчно помияри, които искат да крадят. Това нещо трябва да тръгне, както е по целия свят. Всеки знае и не знае, и се изказва. Аман от специалисти по всичко ! Глейте си кафетата и заведенийцата, отчитайте се на господарите и се правете на собственици, ай в човката!
13.
Пфф
04.10.2021 23:19:29
Г**з глава затрива!В стремежа си да се наядат се наядоха яко...Обаче някой с много пара ,други с от трите най дългото
12.
333
04.10.2021 21:54:38
Това е най-голямата кражба, тия от Тол са лишпери крадат едни пари , по скоро да се разкарат или ще стане лошо мошеници....
11.
Винету
04.10.2021 21:04:17
Системата е пълен разкош! Първо, ГРОБ и ДПС назначиха 1600 малоумника, дето за нищо не стават, на държавна хранилка. Сигурен електорат. Пръдят цял ден в нови Кадита, прибират се и чакат заплата. Доволни са и шефовете на АПИ, бонусите им са 6 цифрени. Много доволни са и КАПШ и Пеевски, там процента е твърд, десетки милиони на година, гарантирани. Само щастливи хора, хвала на ГРЕБ-ДПС!
10.
НФСБ
04.10.2021 19:40:39
Отдавна не е ФАКТОР!!!
9.
ами да
04.10.2021 19:32:54
600 човека гледали монитори без да има смисъл след като не подават информацията към органите,които могат да глобяват на терен.Хайде всички друйно да кажем...БРАВО ГЕРБ!БРАВО ТИКВО КРАДЛИВА
8.
Encho
04.10.2021 19:01:37
Кви са тея глупостите, казани от глупак. В Европа сваляли номера
Мен са ме качвали на кантар . Уснововяват претоварване с тон и двеста. Съставят акт на шефа ми, а не на фирмата чиито ремаркета дърпаме и не на фирмата изпращач. Глобате е 235 евро. Плащаш в 20 дневен срок наполовина. И държавата си е взела парите. И когато го глобиха, повече не посмя да вземе такива товари. Защо ли? Защото имат хората регистри. И ако те глобят от едната страна на една държава, чак на другата имат информация, че са те друснали. Сваляри табелите. Абе шматарок..
Флегми, аби стига с тези лизачески томера
7.
Pidal
04.10.2021 18:42:52
Вашата партийка вина има ли? Управлявахте държавата в съешение с мутрата от Банкя
6.
ани
04.10.2021 18:30:36
Много системи,много агенции от всичко по много ,само чиновници ,няма нужда от всички тах стига ни само министерствата и да работят както трябва.
5.
аве юрдане
04.10.2021 18:16:02
не можете да ги съберете
щото сте некадърни ,бе
не става само с уста

требе и акъл
4.
Как т
04.10.2021 17:54:04
Тол системата е боклук правена от боклуци.КОЙ е облажен от нея може да се прочете в интернет.
3.
Сз
04.10.2021 17:52:34
А…ДОБРО УТРО……ГАРАНТИРАНО ОТ ГЕРБ
2.
gradski
04.10.2021 17:48:13
Всъщност не беше ли вицепремиер в това правителство един наш човек? Или и там не е знаел какво се случва. Милия... Каква амнезия
1.
Аааа
04.10.2021 17:45:12
Прав е човека. Само некадърници, калинки и схемаджии.
  Добави Коментар
„Сиела Норма“ ще осигури машинния вот за изборите на 9 юни  Тя беше единствената, която подаде документи за участие в процедурата Главчев сезира прокуратурата и ДАНС заради скандала „Мама и Аз“ Решението на министър-председателя било в отговор на широкия обществен отзвук, свързан с проекта
НАТО тренира мащабен въздушен десант в Румъния Учението "Swift Response 24" се провежда в периода 5 - 25 май Смислени преговори - най-рано през втората половина на 2025 г., прогнозира украински топразузнавач Генерал-майор Вадим Скибицки, заместник-началник на ГУР, коментира ситуацията пред списание "Икономист"
Олимпиакос срази като гост Астън Вила с 2:4 на полуфинала в Лигата на Конференциите В другата среща от турнира Фиорентина се справи с доста мъка на свой терен с белгийския Брюж с 3:2 Избягвайте местата с бръшлян и високи треви, пълно е с кърлежи! Кърлежът хапе там и се напива с кръв, където е най-тънка кожата – сгъвките на краката и ръцете, ингвиналните гънки, каза проф. Кантарджиев
Удари по Израел с крилати ракети „Аркуб“ от Ирак  Насочени били срещу Тел Авив Разпети петък e, вярващите не пият днес дори и вода Камбаните ще забият траурно след опелото Христово
Венелин Венков напуска „Ку-Ку Бенд“ Слави Трифонов ще търси нови барабанист и певица с конкурси Володимир Зеленски разкри как ще принуди Русия да преговаря за мир По думите му Кремъл ще се опита да направи всичко по силите си, за да разстрои провеждането на предстоящата среща в Швейцария 
Петте малки тайни на щастливата връзка Никога не изневерявайте на себе си 5 неща, които карат мъжете да се отдръпват Мъжете следят за това дали имате общи интереси и хобита