Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Кой ще плати цената за хаоса в Суецкия канал?

Ключови думи: суецки канал, кой ще плати загубите, кораб, хаос

Блокадата на Суецкия канал създаде хаос в международния морски транспорт, увеличавайки цените за превоз и превръщайки обиколния маршрут през Африка в единствена алтернатива за доставките.

Дългият 400 метра кораб Ever Given продължава да е заседнал почти напречно на един от най-важните маршрути за морския трафик в света и няма изгледи ситуацията да се подобри в скоро време. Очаква се работата по преместването на кораба да продължи поне до следващата сряда – значително повече от очакваните първоначално само няколко дни. Според източници пред Bloomberg този период дори може да се окаже дори още по-дълъг, пише investor.bg.

Ако пък евентуално се наложи блокираният кораб да бъде разтоварван или са необходими ремонтни дейности по самия канал, то периодът „може със сигурност да продължи поне две седмици“, посочва Ранди Гивънс, старши вицепрезидент в Jefferies LLC.

В работата по измъкването, която продължава от вторник насам, участват влекачи и багери – оборудване, което изглежда миниатюрно в сравнение с кораба. Засега обаче усилията са без резултат. В задръстването на Суецкия канал вече има над 300 плавателни съда с товари за милиарди долари. За сравнение, в сряда те бяха само 186, показват данни на Bloomberg. Според изчисления на Refinitiv от вторник насам над 30 петролни танкера чакат от двете страни на канала, за да преминат.

Тапата влоши проблемите за корабната търговия, която имаше затруднения още преди това, създавайки неудобство и забавяне на потребителите по целия свят. Но особено подчертан този ефект е при енергийните суровини. Спирането на трафика през тесния канал, свързващ Европа и Азия, се очаква да се отрази на по-малките танкери с товар като нафта и мазут за износ от Европа към Азия, особено ако блокадата продължи няколко седмици.

„Около 20% от нафтата за Азия се доставя чрез Средиземно и Черно море през Суецкия канал“, посочва пред Ройтерс Шри Паравайкарасу, директор за азиатския петрол в FGE. По думите му алтернативният маршрут през нос Добра надежда може да увеличи пътя на доставките с около две седмици, а изразходваното гориво да набъбне с 800 тона за големите танкери от типа Suezmax.

Горивото е най-големият разход за един кораб, като представлява до около 60% от оперативните разходи.

Най-малко четири танкера от типа Long-Range 2 (LR-2) за пренос на суров петрол, поели към Суец от Атлантическия басейн, по всяка вероятност готвят промяна на маршрута през нос Добра надежда, посочват от компанията за корабен транспорт Braemar ACM. Всеки танкер LR-2 може да превозва около 75 хил. тона петрол.

По-високи цени

Разходите за корабен превоз на т. нар. „чисти“ (еднородни) продукти като бензин и дизел от руското пристанище Туапсе на Черно море до Южна Франция нарастват от 1,49 долара за барел на 22 март до 2,58 долара на 25 март – увеличение от 73%, показват данни на Refinitiv.

Основният индекс за такси за корабен превоз на танкери LR2 от Близкия изток до Япония, известен още като TC1, се е покачил до 137,5 пункта по международна скала в ранните часове на петък. За сравнение, миналата седмица той бе в размер на 100 пункта, посочва Аноп Джайрадж, брокер Fearnleys Singapore.

Подобно, индексът за морски превоз за по-малките танкери от вида Long-Range 1 (LR1) за същия маршрут, известен като TC5, е на ниво от 130 пункта в петък от 125 пункта в края на миналата седмица.

Кораб от 200 хил. тона блокира Суецкия канал

Анализатори обаче успокояват, че ефектът от забавените доставки на енергийния пазар е вероятно да бъде смекчен от слабия сезон за търсене на суров петрол и втечнен природен газ (LNG).

„Сезонният характер на този поток означава, че е малко вероятно да видим натиск върху товарния превоз на LNG на изток, като се предпочитат по-дългите и по-евтини маршрути през нос Добра надежда“, коментират от фирмата за обработка на данни Kpler.

Според данни на корабен брокер от Сингапур вече няколко танкера с втечнен природен газ са сменили маршрута си. По думите му някои купувачи очакват забавяния на доставки на LNG от Катар и обмислят други възможности като покупки от спот пазара.

Ако блокадата на канала продължи две седмици, то доставки на около 1 млн. тона LNG за Европа може да бъдат забавени, посочва в бележка от четвъртък Карлос Торес Диас, ръководител на звеното за петролни и газови пазари на Rystad Energy.

Междувременно пред Ройтерс петролни трейдъри посочват, че засега изчакват с надежда, че приливът, очакван в неделя, ще помогне за преместването на кораба в Суецкия канал.

1
Коментара по темата
1.
Дернев
26.03.2021 18:37:32
Необходимо е в ИМО много сериозно да ревизират регламевнта за пилотажа, особено в отговорността на пилотите за аварии с пилотираните от тях кораби. На много места по света съвсем съзнателно с пилот кораби, най-вече под товар, засядат, блъскани в брега по стари брегови съоръжения. И в повечето случай са държавни, понеже кирабособственика се присъединява към разпределението на завишените разходи по покриване на нанесени щети. Имаше много примери в това отношение с корабите на БМФ. Както и с китайските. Аржентина, Бразилия дори и на някои места в Европа пилотите са превърнсли това в бизнес. Затова през ИМО трябва да се премахне отговорността на капитсна, когсто плава или маневрира в пристанище с пилот. Отговорноста да е основно на пилота, пилотската организация и държавата която ги е лицензирала и поверила дейността. Иначе подобн аварии ще птодължават да се случват и множст. Апетита расте с яденето навсякъде по света.
  Добави Коментар
МИРГ Приморско-Царево получи европейско финансиране Местната инициативна рибарска група спечели конкурс и ще разполага с близо 3 млн.лв. за стратегическо развитие Пловдивският „Капан“ се превръща в убежище за просещи - няма кой да реагира Проблемът е сериозен и с всеки изминал ден се разраства все повече и повече, а ресторантьорите споделят, че никой не обръща внимание
Наталия Симеонова с нов проект „От сърце“ – платформа за любов, прошка и признание Лицето на „Море от любов“ създаде лична платформа за видеопослания, с която хората могат да изразяват чувства и да създават незабравими моменти България №1 в ЕС по пушачи сред деца - момичетата пушат повече от момчетата Всеки четвъртък българското дете на възраст 13–15 години посяга към цигарите, показва новото глобално проучване
Доналд Тръмп-младши се сгоди за модел с впечатляващо минало Доналд и Бетина започват връзката си през 2024 г., като двамата бързо привличат вниманието с публичните си появи ВКС потвърди 7-годишната присъда на Стойко Чепенлиев за смърт след побой и грабеж Присъдата е окончателна – младежът пребил до смърт съработник в стопанство, след като му взел 60 лв.
3 витамина, които са важни за женското здраве Как да комбинирате хранителни източници за по-добро усвояване Като две капки вода започва през пролетта – новини, промени и всичко, което трябва да знаем Шоуто за имитации се завръща с нови звезди, възможни промени във лидерите и силен интерес от феновете – какво да очакваме този пролет
Тези грешки унищожават телефона ви Въпреки че има много начини да удължите живота на батерията на вашето устройство, ето тези, които е добре да избягвате, ако искате да запазите дълготрайността на батерията си ЕЦБ обяви, когато България влиза в еврозоната и какъв ще е точният курс лев-евро На 1 януари 2026 г. левът отива в историята – вижте какво още трябва да знаете
Арести на топ полицейски шефове разкриват тайна война в МВР Полицаи, наркотици и съмнения за дългогодишна колаборация Поморийчета с престижни награди от Национален конкурс Ето как се отличиха