Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Защо и концесионерът на бургаското пристанище се отказа от „услугите“ на ЕВН

Спорът между "БМФ Порт Бургас" и ЕВН стигна до Съда на ЕС
Ключови думи: ЕР Юг, БМФ Порт Бургас, концесионери, Бургас, пристанище, Весела Джунджурова, Борис Балев, Стоян Петков, Рибари

Посредниците в енергетиката отдавна са обект на критики у нас заради съмненията, че „паразитират“ по веригата. Един любопитен бургаски случай обаче стигна чак до Съда на Европейския съюз.

През 2016 г. „БМФ Порт Бургас“ прекратява едностранно договора си с електроразпределителното дружество на ЕВН, което обслужва региона. Причината е, че „Електроразпределение Юг“ (ЕР Юг), както се нарича в момента предприятието (все още от групата на ЕВН), няма собственост и разходи, свързани с доставката на ток до пристанището.

БМФ Порт Бургас“ е концесионер на терминалите „Бургас Изток 2“ и „Бургас Запад“ съответно от 2012 и 2013 г.

Единственото, което „ЕР Юг“ притежава, са два електромера, чрез които замерва колко ел. енергия самото то получава и може да разпределя.

"ЕР Юг" начислява такси на базата на два електромера 

Те са прикачени върху чуждо оборудване – собственост на държавното дружество „Електроенергиен системен оператор“ (ЕСО).

Затова и „БМФ Порт Бургас“, собственост на известните братя бизнесмени Георги и Кирил Домусчиеви, решава да прекрати договора си с „ЕР Юг“, и да сключи такъв директно с държавния ЕСО.

Въпреки това, електроразпределителното дружество продължава да изпраща фактури на концесионера на пристанището, като начислява такси за достъп и пренос на ел. енергия.

То се позовава на изключителната си лицензия за разпределение на ток със средно напрежение, като пренебрегва факта, че няма собственост върху мрежата и реално не предоставя никакви услуги, свързани с доставката на ток до „БМФ Порт Бургас“.

Затова дружеството сезира Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), която на 28 февруари 2017 г. излиза с решение срещу разпределителното дружество на ЕВН.

ЕР Юг“ обаче подава жалба в Административен съд – София град (АССГ),  където делото все още е висящо.

Главният юрисконсулт на „БМФ Порт Бургас“ Весела Джунджурова коментира пред „Флагман“: „Казусът засяга няколко регламента и директиви на Европейския съюз, които в основната си част защитават конкуренцията в тази сфера. И тъй като се стигна вече до въпроси, свързани и с тези европейски директиви, самият „ЕР Юг“ поиска от административния съд в София да спре делото, докато не бъдат разрешени няколко преюдициални въпроса от Европейския съд в Люксембург.“

Новината е, че на 17 октомври отговорът от Европа дойде.

Съдът в Люксембург не само е категоричен, но той е и много изчерпателен“, смята Весела Джунджурова. „Решението е  изключително подробно,  в него се съдържат  редица препратки към  няколко директиви и към различни решения на Европейския съд. Но то е категорично, защото казва, че всяка страна-членка може да прецени и да уважи свободата на ползвателите да се възползват от мрежите на един или друг мрежови оператор. Т.е. основното, което ръководи Съда в Люксембург, е да се запази конкурентната среда, така щото потребителите да не бъдат ощетени, а да се възползват от техническите и правните възможности да изберат по-добрата за себе си мрежа.“

Главният юрисконсулт на "БМФ Порт Бургас" Весела Джунджурова

 „Чрез издаването на фактури за услуги (достъп и пренос), които не извършват, „ЕР Юг“ целят да ни натоварят с една такса, която придобива характер на данък. Тези такси – за достъп и пренос до електроразпределителната мрежа, се начисляват на концесионера напълно неоснователно, тъй като не произтичат нито от собственост на мрежа или съоръжение, нито от предоставена услуга, нито от какъвто и да е разход на „ЕР Юг“. Това изтъкнахме пред Съда в Люксембург и то бе възприето от съдиите, за да постановят своето решение. Позовавайки се на европейските директиви, Съдът на ЕС постанови, че не е достатъчно обстоятелството да си лицензиран за дадена територия, за да претендираш такси за мрежови услуги, които фактически не се предоставят“, казва юристът Джунджурова.

 Техническият директор на дружеството-концесионер Стоян Петков коментира, че държавният оператор „Пристанище Бургас“ има същия проблем с „ЕР Юг“.

Голямата разлика е, че електроразпределителното дружеството не издава и не изпраща фактури на държавния оператор.

Техният казус също не е решен, тъй като се изчаква решението по нашето дело“, казва Петков.

Техническият директор на "БМФ Порт Бургас" Стоян Петков

Той обяснява и как стоят нещата технологично: „Енергията получаваме от подстанция, наречена „Рибари“, която е с напрежение 110/20 kV. Тази станция е собственост изцяло на ЕСО. Тя, от своя страна, взима захранване от една друга подстанция, наречена „Бургас“, която пък е 400/100 kV. Енергията, която получава от подстанция „Бургас“, ЕСО трансформира от 110 на 20 kV и подава на консуматори на средно напрежение - 20 kV. Консуматорите, присъединени към мрежата на ЕСО, каквото е БМФ Порт Бургас“, заплащат мрежовите услуги за пренос и достъп на ЕСО. Последното е собственик на мрежата и на съоръженията и, следователно, предоставя тези услуги на своите клиенти. Останалата енергия, която не разпределя, ЕСО продава на „ЕР Юг“. „ЕР Юг“ си има свои клиенти, които са присъединени към неговата мрежа, но „ЕР Юг“ няма никаква собственост по мрежата, към която е присъединено „БМФ Порт Бургас“.

Кой какво мери?  

Стоян Петков разяснява: „Има електромери „търговско мерене“, които са в началото на трансформатора 110/20 kV. След тях има други електромери, които пък са подотчетни на „ЕР Юг“, които мерят цялата енергия от 110 на 20 kV. Има и още едни електромери, които са монтирани на самите кабелни килии към консуматорите. В случая, на нашите две килии се прави т.нар. търговско мерене от ЕСО, защото ние имаме два кабела в подстанция „Рибари“.

Изпълнителният директор на „БМФ Порт Бургас“ Борис Балев подчертава: „Тази подстанция „Рибари“ е собственост на ЕСО. „ЕР Юг“ няма никаква собственост и никакви разходи, свързани с нашето предприятие. Следователно техните претенции са неадекватни.“

От пристанищния концесионер категорично отхвърлят изтъквани напоследък твърдения, че КЕВР признава разходи по поддръжка на „ЕР Юг“, които, като не се заплащат от „БМФ Порт Бургас“ под формата на такси, се прехвърлят на сметките за ток на всички граждани.

Това е абсолютна лъжа. А дали ЕВН не се оправдават с нас, за да начисляват високи такси на своите клиенти?“, категоричен е Борис Балев, като задава и риторичния си въпрос. 

Таксите, начислени на „БМФ Порт Бургас“, не се прехвърлят на никого поради това, че концесионерът си ги заплаща.

Изпълнителният директор на "БМФ Порт Бургас" Борис Балев

Те са на стойност между 5 и 6 хиляди лева на месец в зависимост от консумацията на ел. енергия. Сега ние заплащаме тези такси на ЕСО, а не на „ЕР Юг“. Защото собственик на мрежата, към която сме присъединени, е държавният оператор ЕСО“, категоричен е Балев. 

Много е важно, че ЕСО си приспада разходите за енергията, която подава на своите клиенти, като я отделя от това, което впоследствие подава на „ЕР Юг“. Не е вярно, че енергията и разходите се прехвърлят на „ЕР Юг“ и след това се разпределя на останалите консуматори. Това технически е невъзможно“, казва Стоян Петков.

Представителите на концесионера са изумени от поведението на електроразпределителното дружество.

Ние спазихме договорните срокове и се възползвахме от правото си, като с едномесечно предизвестие прекратихме договора с „ЕР Юг“. Последното, обаче, продължава да счита, че договорът не може да бъде прекратен, което е един правен абсурд. Самият договор предвижда такава възможност – за прекратяване. Считайки, че договорът не е прекратен, ЕР ЮГ продължава да ни фактурира такси за мрежови услуги – за пренос и за достъп, за мрежа, към която вече не сме присъединени. Със своето решение КЕВР постановява точно обратното – договорът е прекратен и „ЕР Юг“ нямат правно основание да начисляват тези такси“, коментира Весела Джунджурова.

 Интересното е, че на територията на Бургаска област има не малко други подобни случаи, при които промишлени предприятия получават ел. енергия директно от ЕСО, „прескачайки“ електроразпределителното дружество ЕВН. И в това, досега не е бил констатиран проблем от страна на „ЕР Юг“. Едва сега обжалват и спорят, след като установяват, че губят още един голям свой клиент в лицето на „БМФ Порт Бургас“.

Стоян Петков дава пример с „Лукойл“, „Промет Стиил“, Алупласт“, „Яна“ АД, „Топлофикация – Бургас“. Всички те получавали ток директно чрез „Електроенергийния системен оператор“.  

Защо бизнесът бяга от „услугите“ на Ер Юг (ЕВН)?

Обяснението за това е много просто“, казва Борис Балев. „Понеже сме голям консуматор, държавният ЕСО ни дава много по-добра цена на електрическия ток, който ползваме, отколкото „ЕР Юг“. Ако, примерно, сега плащаме по 100 000 лв. на месец на ЕСО, на електроразпределителното предприятие бихме плащали вероятно с 20% надценка – т.е. 120 000 лв. Логично е да не искаме да имаме опосредстващо дружество, което печели, без да има мрежа, без да има разходи.“

ЕР Юг“ има претенции към концесионера на бургаското пристанище за неоснователно начислени такси на стойност около 200 000 лв., натрупани за около три години, откакто е налице този спор. Тези неоснователно начислени такси не се разпределят на други консуматори, тъй като зад тях не стоят разходи на ЕВН (казано накратко – такива разходи на ЕВН няма).

Съдебният спор продължава, като се очаква, след решението на Съда на ЕС, делото в Административен съд - София град да бъде възобновено.

Вероятно процесът ще продължи дълго и ние ще продължим да получаваме от „ЕР ЮГ“ неоснователно издавани фактури, защото това електроразпределително дружество отказва да изпълни решението на КЕВР“, заключава главният юрисконсулт на „БМФ Порт Бургас“ Весела Джунджурова.  

"ЕР Юг" всеки месец праща фактури на "БМФ Порт Бургас" паралелно с ЕСО

 

17
Коментара по темата
17.
Янчев
13.11.2019 21:43:40
Честите ви рекламни статии и загрижеността ви към Домуса, ме кара да мисля, че сте на кранчето на БМФ!
16.
mda
12.11.2019 17:17:20
Странно как БМФ се противопоставят на същото което те правят, на база на техен концесионен договор.
15.
Smith
12.11.2019 16:49:00
Домуса сключи договор директно с ЕСО, защото има гъсти връзки с властта (ненапразно купи НоваТВ и обслужва Боко и Пеевски оттам). Лошото е, че позовавайки се на това решение и други големи предприятия ще направят същото, а парите които спестят ще ги платят по-малките предприятия и гражданите - просто тежестта ще се прехвърли върху тях. А 50-те милиона, за които им гласуваха специален лобистки закон, няма и да ги платят. Така стоят нещата в държавата на ДС мутрите.
14.
ХХ
12.11.2019 16:24:13
@7
то на борсата ковачки ще чака гащари кат теб да сключва индивидуални договори...
аман от идиоти!
13.
!!!!!!!!!!!!!!!!!
12.11.2019 12:12:47
Колкото до останалото в статията, НЕ ВЯРВАМ НА ТОВА ЧЕ ЕВН НЕ РАЗПРЕДЕЛЯ НА ВСИЧКИ НАС НЕПЛАТЕНИТЕ ОТ ДОМУСЧИЕВ ПАРИ. Сигурен съм ,че незаконно ЕВН ни ги надчисляват на нас като някакъв вид разходи пак.
12.
!!!!!!!!!!!!!!!!!
12.11.2019 12:05:09
Един много важен въпрос !!! След като Домусчиев има право, а и не само той да избира и прескача ЕВН, ние обикновенните потребители имаме ли това право и как да го направим ???? Аз също не искам да плащам на австрийските кожодери ЕВН. Искам директно да си купувам ток от държавния разпределител ЕСО. И понеже държавата и управляващите не ни информират, а така помагат на ЕВН да ни гърби, може ли някой друг да обясни ? ФЛАГМАН ????
11.
:-)
12.11.2019 11:59:13
Преди години и завод Яна се изнесе по подобна причина. И сега виетнамките имат работа.
10.
Енерго
12.11.2019 11:55:58
Цената за достъп и пренос е фиксирана, но цената за ел.енергия е от борсата, няма как ЕСО да им дава каквато и да е цена за ел. енергия. ЕСО е електропреносно дружество и като такова събира такса достъп и пренос. ЕВН, ЧЕЗ и Енерго про като разпределителни дружества заплащат достъп и пренос на ЕСО и в последствие си прибират тези разходи от крайните потребители каквито сме ние. В случая щом мрежата е на ЕСО и достъп и пренос си е за тях.
9.
един
12.11.2019 11:31:28
В случая Домусчиеви са си прави - и кабела от подстанцията 110/20kV до пристанището е техен, и мрежата 20kV,
трафопостовете 20/0.4kV и мрежата 0.4kV на територията на порта си е тяхна. EVN нямат нищо по веригата ЕСО - Порт Бургас, на какво основание искат такса пренос и достъп?
8.
*********
12.11.2019 11:20:01
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
7.
българин
12.11.2019 11:04:12
искам да си избирам доставчик на ток от енергийната борса и тогава да видите как ерптатаще свалят цената на ел енергията
6.
ХХ
12.11.2019 10:55:55
" „Понеже сме голям консуматор, държавният ЕСО ни дава много по-добра цена на електрическия ток, който ползваме, отколкото „ЕР Юг“."
я нещо да кажат уродливите апологети на приватизациятра, от изродите 89та та до боковата гербаджийска пасмина?
5.
ХХ
12.11.2019 10:52:51
@2
дай пример с държава дето граждани сключват договори за ток НА БОРСАТА.
4.
Електрик
12.11.2019 10:40:09
Нищо не разбрах от статията - кой от къде взема и чия собственост е мрежата. Лиценза в един, мрежата в друг, а тока от трети. Накрая всеки ти праща сметките и се оправяй. Такса пренос и подръжка не би следвало да са отделено от цената на тока, защото при увеличаване на цената изтъкват по-високи разходи за подръжка. Тоест един път разхода за подръжка и пренос и калкулирана в цената на тока, а после идва отделно и допълнително
3.
Флагман
12.11.2019 10:29:09
Братята платиха ли 50 милиона неустойка на държавата , ко стана ?
2.
Бичето
12.11.2019 10:15:02
В деня в който гражданите ще могат да сключват договори с фирми от енергийната борса ще разбера че сме европейска държава
1.
наблюдател 60
12.11.2019 10:00:58
А със сметките на гражданите как е? След като ЕВН не е собственик на мрежата????:-((
  Добави Коментар
На живо във Флагман.бг: Стотици бургазлии се събират за Пасхална служба в храма „Св. св. Кирил и Методий“ Църковният ритуал за възвестяване на Христовото Възкресение започна в 23:30 часа 5 неща, които мъжете искат силно Бъдете честни и открити в отношенията си
Китайско-руски учения край Тайван предизвикват тревога в САЩ Това съобщи хонконгският вестник South China Morning Post Колко пъти на ден трябва да се храните, за да сте здрави и да не напълнявате? Има състояние на тялото, което възниква при продължително отсъствие на храна, в резултат на възбуждане на страничните ядра на хипоталамуса - това е глад
Кой е най-вредният работен навик и може да ви вкарат в лудница Очакването, че служителите ще бъдат на разположение 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, оказва голям натиск върху работниците Девици от Отряд на удоволствията забавляват урода Ким Чен Ун Бащата на севернокорейския диктатор вярвал, че сексът с млади жени ще му донесе безсмъртие, но умря от инфаркт на 70
Берлин е лидер на новия пазар за градска слънчева енергия Терасните соларни модули набират все по-голяма популярност в Германия, където цените на електроенергията остават високи Русия обяви Володимир Зеленски и Петро Порошенко за международно издирване Москва обяви НАТО, че търси конфликт 
Ракът ни отне обичана учителка Радка Тодорова се бореше с онкологично заболяване - мозъчен тумор Брутална катастрофа, цяло чудо е, че има само един пострадал Инцидентът е между 3 леки коли
Невена Цонева обмисляла раздялата с Дългия повече от година От година и половина тя успешно развива своя канал в YouTube на езотерична тематика „Без граници“ Какво издава любимата порода куче за вашия характер? Изследователите оцениха пет основни характеристики на личността на собствениците на кучета от различни породи, наричани още "Големите пет"