Архитекти скочиха срещу проекта на Немската болница, искат да бъде запазен автентичният й вид
Мнението е подписано от архитектите Теодор Караколев и Васил Макаринов и е изпратено до кмета на Бургас Димитър Николов, зам.-кмета по култура и образование Йорданка Ананиева и медиите.
Припомняме, че в бюджета на Община Бургас за тази година са предвидени средствата за дългоочаквания ремонт на емблематичната за града сграда, която ще се превърне в комплекс за съвременно изкуство и модерна библиотека.
Публикуваме мнението на архитектите от фондация „Български архитектурен модернизъм“ без редакторска намеса:
ДО Г-Н ДИМИТЪР НИКОЛОВ, кмет на Община Бургас;
Г-ЖА ЙОРДАНКА АНАНИЕВА, зам.-кмет „Образование и култура“
БУРГАСКИТЕ МЕДИИ И ОБЩЕСТВЕНОСТ
МНЕНИЕ
ВЪВ ВРЪЗКА С ПЛАНИРАНА РЕКОНСТРУКЦИЯ НА СГРАДАТА НА БИВШЕТО НЕМСКО УЧИЛИЩЕ В БУРГАС
Идеята за създаване на комплекс за съвременно изкуство и модерна за XXI век библиотека в бившето Немско училище в Бургас е похвална. Заедно с развитието на други обекти, като например Културен център „Морско казино“, градът безспорно се нарежда сред лидерите в страната в културната сфера. Отношението към културното наследство и историята на града е неразделна част от това развитие.
При създаването на КЦ „Морско казино“ се показа зряло и европейско отношение към това културно наследство. Сградата бе относително качествено реконструирана и пое много добре новите си функции, без от това да страна естетиката на прекрасния образец на модерната архитектура, създаден от архитектите Виктория Ангелова – Винарова и Борис Винаров през 1936-1938 г.
Надяваме се Община Бургас, като инвеститор и основен контрольор на проекта за създаването на комплекс за съвременно изкуство, да отчете високата естетическа стойност и на сградата на бившето Немско училище. Издигнатата през 1936 година сграда по проект на едни от най-изтъкнатите български архитекти Станчо Белковски и Иван Данчов е сграда от европейски мащаб, която може да бъде поставена в авангарда на архитектурните тенденции от периода.
Историческо щастие е, че през годините сградата е запазила в автентичност голяма част от своите елементи – специфичната за модерната архитектура в България мазилка, облицовки от камък, дървени дограми, а също и своята обемно-пространствена композиция, дворното пространство. Характерен елемент от много голямо значение е специфичната разработка на ъгъла. Именно привидно неугледният вид в момента дава шанс на днешното поколение да запази прекрасния проект и оригинална идея на архитектурното бюро Белковски–Данчов, като така инвеститори, архитекти и строители се намесят минимално във вида на сградата на бившето Немско училище. Само това ще покаже истинско уважение на днешните бургазлии и българи към тези, които са направили Бургас един истински европейски град още преди един век.
Публикуваните в общественото пространство визуализации показват проект за привнасяне на редица чужди на естетиката, стила и времето на строителството на сградата елементи – пълна промяна на фасадата, придаваща нов характер, незапазващ автентичните мазилка и каменна облицовка; промени в хармоничното разположение на прозоречните отвори и незапазване на растерното им членение и др, които безспорно ще заличат оригиналния вид на проекта на архитектите Станчо Белковски и Иван Данчов.
Надяваме се, че публикуваните визуализации са предварителен проект, необсъден с бургаската общественост, архитекти и специалисти на местно и национално ниво, а проектантите и инвеститорът в лицето на Община Бургас ще повтори добрата практика от проекта за реконструкция на Морското казино. Апелираме към запазване на автентичността на сградата: нейните обеми, материали и детайли в максимално близък до оригиналния вид. Само така инвестиционният проект ще бъде наистина проект, свързан действително с културата на Бургас.
С уважение,
Теодор Караколев
Васил Макаринов
Фондация „Български архитектурен модернизъм“
38
					Коментара по темата
					
				
									38.
								
								
										Тъжно е									
									
										10.08.2019 05:22:01
									
								
																	Глупците си мислят че по този начин ще "заличат" нещо си, като сринат стара болница и изградят лъскава фасада. Живея от години в Германия, държава която е водеща по икономика и технологии в Европа, и нито една стара болница не са съборили! Бил съм в Австрия, и Англия, всички стари болници си стоят, и дори се пазят от денонощна охрана, да не влизат деца да не се наранят! Не ги събарят, защото ги пазят като история! И не само в Западна Европа, дори и в САЩ има много изоставени болници, можете да погледнете в YouTube, в развитите държави хората ги пазят като реликви! Там хората имат съвсем различно мислене, и държат на автентичното. Всяка една стара болница крие много история в себе си, и много философия. Погледнете само как зеленината е обагрила сградата, като завеса от бръшлян - и все пак в изоставените сгради има нещо красиво! А тук гледаме да сме винаги "модерни" и всичко да "лъщи" а народа гладен умира!
Нищо няма да "заличат" със събарянето и изграждането на нова конструкция!
Когато глиненото гърне се счупи, пространството в него остава незасегнато. По същия начин, когато тялото умре Аз-ът в него остава вечен. Дефакто енергията от миналото (болката и страданията на пациентите) ще си остане на мястото!
Теория за баланса, съгласно законите на физиката. Но както енергията, така и "връщането" не е винаги в една и съща форма - но определено ще се върне, по един или друг начин - ако си освободил количество енергия трябва и да поемеш толкова, защото иначе се получава празно, което е недопустимо!
							
						Нищо няма да "заличат" със събарянето и изграждането на нова конструкция!
Когато глиненото гърне се счупи, пространството в него остава незасегнато. По същия начин, когато тялото умре Аз-ът в него остава вечен. Дефакто енергията от миналото (болката и страданията на пациентите) ще си остане на мястото!
Теория за баланса, съгласно законите на физиката. Но както енергията, така и "връщането" не е винаги в една и съща форма - но определено ще се върне, по един или друг начин - ако си освободил количество енергия трябва и да поемеш толкова, защото иначе се получава празно, което е недопустимо!
									37.
								
								
										Съгласен									
									
										09.01.2019 22:41:38
									
								
																	Това е сграда, строена за векове, с прекрасна архитектура и изключително качествено строителство, съзнателно изоставена, но въпреки всичко неразрушена! Разумният подход  е да се запази в този вид и да се обнови по един щадящ архитектурата и начин!
															
							
						
									36.
								
								
										Другомислещ									
									
										09.01.2019 13:16:14
									
								
																	Тази сграда за да стигне в този си вид е била жестоко експлоатирана и съсипана,след това 20 години изоставена на произвола. А това, че тук коментиращите са нечетящи хора и с изгладени мозъци не значи, че няма нужда Бургас от библиотека. Единствения регионален град в България без такава институция. Но Бургас от години е населен само с хора, които търговията и кръчмите са най-важни
															
							
						
									35.
								
								
										Ценко									
									
										09.01.2019 07:40:44
									
								
																	Те да не са пияни или надрусани Тея двама архитекти не виждат ли квартал грозотия е таз сграда
															
							
						
									34.
								
								
										Въъъъй									
									
										09.01.2019 07:39:55
									
								
																	Арх. Караколев и арх. Макаринов. Ма как да не ги знаете бе. Та това са корифеи в клозетната архитектура. Сиреч, повече от селски клозет не са правили. Аре ходете се скрийте бе.
															
							
						
									33.
								
								
										Колчо									
									
										09.01.2019 07:38:15
									
								
																	По грозна съборетина не бях виждал като къща на ужасите
															
							
						
									32.
								
								
										Do vsichki komentatori									
									
										09.01.2019 02:00:24
									
								
																	Vas puk koi vi pita tochno? Ebati laternite
															
							
						
									31.
								
								
										Предложение									
									
										08.01.2019 22:32:51
									
								
																	Направете една детска болница.Денонощни дежурства.Какво ще обикаляме целия град ,и да знаем  къде можем да заведем детето си по всяко време.
															
							
						
									30.
								
								
										Architects									
									
										08.01.2019 22:27:49
									
								
																	Redno e da uvajame mnenieto na vsichki, no  sme na qsno che mnogo malko sgradi v Burgas sa nositeli na istinski arhitekturni cennosti na fona na celiq sgraden fond na grada, dominiran ot vsqkavi  arhitrkturni priomi.  Nemskata bolnica  opredeleno ne blesti s znachitelni  arhitekturni dostoinstva, koito si struva da budat zapazvani. Tova e edno mqsto taneshto v razruha i zabrava, koeto ima nujda ot moderen aktualen i v sazvuchie s vremeto oblik. Navqrno prez 30- te godini na minaliq vek e izpalnqvala uspeshno funkciqta na bolnica.  Za planiranoto prednaznachenie na sgradata kato pritegatelen kulturen centar, obache zapazvaneto  na nastoqshtiq i vid bi bilo nepodhidqshto i po nikakav ne bi bilo privlekatelno, osobeno za podrastvashtite grajdani na Burgas.
															
							
						
									29.
								
								
										xaxo									
									
										08.01.2019 22:14:48
									
								
																	Направете сградата публичен дом ве.Цял Бургас ше ходи да ебе и общината ще печели повече от синята зона.
															
							
						
									28.
								
								
										Сашо									
									
										08.01.2019 21:33:51
									
								
																	Кой чете книги,че и в библиотека да ходи?
Всичко е в компютърс,това беше едно време!
							
						Всичко е в компютърс,това беше едно време!
									27.
								
								
										пациент ба немската болница									
									
										08.01.2019 21:31:57
									
								
																	Защо трябва да е библиотека?
Болница е била сградата,нека пак да е болница,зс бъбречни заболявания!
							
						Болница е била сградата,нека пак да е болница,зс бъбречни заболявания!
									26.
								
								
										аее стига ве									
									
										08.01.2019 20:36:53
									
								
																	Направете библиотека . Бургазлии много обичат да четат книги . Малоумници
															
							
						
									25.
								
								
										аман от разбирачи не участващи в проекта									
									
										08.01.2019 19:41:13
									
								
																	Сградата е удивително грозна и нефункционална. Нищо оригинално няма в нея, това е типов проект изпълнен и в София-сградата на Консерваторията. Каква е целта ни-да правим музей на архитектурните опити през годините или да имаме красив и удобен за живеене град? Сегашният проект прави сградата доста по-свежа и се вписва с предвидената й функционалност като културен център.
															
							
						
									24.
								
								
										Големи букви									
									
										08.01.2019 19:20:37
									
								
																	И за мен външно сградата не трябва да е такава - старо, грозно и ръбато.... Да не говорим, че олигофрени като този по долу с големите букви не си правят сметка колко може да струва подобен лукс да запазим сграда с такава каменна облицовка. А за поддръжката после да не говорим. Верно нищо не разбираш от архитектура, стой си на село и строй обор на 2 етажа измазан с лайна и слама.
															
							
						
									23.
								
								
										ТУК ЕДИН ВИЛНЕЕ СЪС									
									
										08.01.2019 18:54:58
									
								
																	СТРАШНА СИЛА 4:8:12:14:16:17:18!9:21:22ИСКА ДА СЪБАРЯ И ДА НАЛИВА БЕТОН ДА ПРАВИ ""БЪРЗИ ПАРИ""ОТ БУРГАЗЛИИ!!!!ТОЗИ Е СЪЩИЯ ДЕТО ЩЕ НАЛИВА БЕТОН И В ЦЕНТЪРА""ДУПКАТА""АЙ СИКТИР !!!!
															
							
						
									22.
								
								
										бургазлия									
									
										08.01.2019 18:33:46
									
								
																	смешни ми стават разни интелектуалци, като започнат да защитават старите сгради в Бургас. Ние нямаме архитектура която да е привлекателна за туризма, че да я пазим. специално пък тази сграда отдалеч си личи, че е немска и е строена от швабите. само не знам кое й е хубавото. събаряй и строй модерно. от това има нужда Бургас.
															
							
						
									21.
								
								
										баткасиндикат оод									
									
										08.01.2019 18:21:43
									
								
																	Предлагам да го направят ITцентьр  за батки-хакери ,за целта по ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА ДЖЕСИКА и ДЖЕРЕМИ се тегли 1 кредит от  5  милиона евра и се купува СУПЕР КОМП  с огромна оперативна памет  ,обучават се бьдещи батки-хакери и после саботираме изборите в сьседни дьржави Гьрция МАКЕДОНИЯ Турция  и дори РУСИЯ ,батките с помоща на супер компа започват да атакуват сьрвари на  БАНКИ, вражески армии и джендер НПО Организации и соросидни структури  ,започват да ги изнудват и така БУРГАС става сврьх богат и развит
															
							
						
									20.
								
								
										баткасиндикат оод									
									
										08.01.2019 18:21:43
									
								
																	Предлагам да го направят ITцентьр  за батки-хакери ,за целта по ОПЕРАТИВНА ПРОГРАМА ДЖЕСИКА и ДЖЕРЕМИ се тегли 1 кредит от  5  милиона евра и се купува СУПЕР КОМП  с огромна оперативна памет  ,обучават се бьдещи батки-хакери и после саботираме изборите в сьседни дьржави Гьрция МАКЕДОНИЯ Турция  и дори РУСИЯ ,батките с помоща на супер компа започват да атакуват сьрвари на  БАНКИ, вражески армии и джендер НПО Организации и соросидни структури  ,започват да ги изнудват и така БУРГАС става сврьх богат и развит
															
							
						
									19.
								
								
										Лудница									
									
										08.01.2019 18:01:24
									
								
																	Е това е сграда,то са форми то е цвят,то е естетика то е класика то е стил то е вкус браво!Никога не го сменяйте,че ще вземе да тръгнем в правия път после ще искат заплата и по 1000 евро,давайте да продължаваме с правоъгългниците и квадратите и сивотията точно като братушките олегофрени
															
							
						
									18.
								
								
										Дрън дрън									
									
										08.01.2019 17:52:21
									
								
																	Да му писне на човек от психопати! Фондация „Български архитектурен модернизъм“ ходете на майната си малоумници! Тая грозотия е за събаряне!
															
							
						
									17.
								
								
										f									
									
										08.01.2019 17:49:17
									
								
																	а и забравих..градът е пълен с български архитектурен модернизъм и примери на авангардна архитектура от 30те, когато бургаските батки са се сътезавали да си ъпгрейдват каруците
															
							
						
									16.
								
								
										f									
									
										08.01.2019 17:46:31
									
								
																	бсп бургас съвсем вече за нищо не стават.. следващото какво ще е? че НХК трябва да си остане същата трагедия.. 2019 е бе извънземни
															
							
						
									15.
								
								
										Някой ще каже ли КОЛКО???									
									
										08.01.2019 17:22:58
									
								
																	Ще струва при различни варианти???Защо се криете зад архитектурата тъй било или иначе щяло да бъде ЯВНО ЗА ПАРИ СТАВА ВЪПРОС!!КОИ ЩЕ ""УСВОИ""МАНГИТЕ ААААААААААААААА
															
							
						
									14.
								
								
										Красота									
									
										08.01.2019 17:11:52
									
								
																	България , винаги е изпъквала с архитектурата си ! Правоъгълници и квадрати евриуеър !
															
							
						
									13.
								
								
										Арх ценност									
									
										08.01.2019 17:05:05
									
								
																	СаМО АЗ ЛИ СЪМ ВСТРАНИ АРХ ЦЕННОСТИ, ЗАЩОТО В ТАЗИ СГРАДА ВИЖДАМ ЕДИН БВЗЛИЧЕН, ЛИШЕН ОТ ВКУС, ГЕОМЕТРИЧНО ПРАВИЛЕН СТИЛ, БЕЗ НИКАКВИ СЪВРЕМЕННИ НОРМИ НА СТРОИТЕЛСТВОТО И АРХИТЕКТУРА ОБЕКТ!!!!!!???? НЕ ГИ ПОЗНАВАМ ТЕЗИ АРХИТЕКТИ, И НЕ МИ Е ЯСНО КАКВО ТОЧНО ИСКАТ ДА СЪХРАНЯТ?????!!!!! СИВОТА. МРАК И ПРАКТИЧНОСТ ЗА ВРЕМЕНАТА ОТ ПРЕДИ 70/Г. ПОСТРОЕНО С МУНИМУМ СРЕДСТВА ЗА НАЙ КРАТКО ВРЕМЕ!!!! Г-ДА АРХИТЕКТИ, НЕ СЕ.ИЗЛАГАЙТЕ ПОНЕ ПУБЛИЧНО!!!!! ТУК ТРБВА ДА СЕ ПОСТРОИ НЕЩО ЗА СЛЕДВАШИТЕ 70 Г. А НЕ ДА СЪБИРАМЕ ХЛЕБАРКИТЕ И ПЛЪХОЦИТЕ!!!!!  И СГРАДИТЕ НА ТОСКАНИ СА СТИЛНИ, НО ЗАЩО НЕ ПИТАТЕ СОБСТВЕНИЦИТЕ КАК СЕ ПОДДЪРЖА ЕДНА 100 ГОДИШНА РУИНА!!!
															
							
						
									12.
								
								
										Гражданина									
									
										08.01.2019 16:59:19
									
								
																	Хайде кмете,покажи на тия хора как го правиш!
															
							
						
									11.
								
								
										съсед									
									
										08.01.2019 16:57:59
									
								
																	Каква красота и архитектурна стойност видяха въпросните архитекти в това грозилище. Психопати ли са или имат извратено чувство за естетика?
															
							
						
									10.
								
								
										до8 Обяснете ГОСПОДИН ВИНИ									
									
										08.01.2019 16:32:00
									
								
																	КАКВО ВИ Е НАМЕРЕНИЕТО И КОЛКО ПАРИ ЩЕ "УСВОИТЕ""ТО ЦЯЛАТА РАБОТА Е КОЛКОТО ПОВЕЧЕ ТОЛКОВА ПОВЕЧЕ МАЙ ААААААААААА!!
															
							
						
									9.
								
								
										до 5 Мнеееееееее									
									
										08.01.2019 16:26:02
									
								
																	Що бе Мдааааааааааааа  ги решавате без мен аз съм за !Но съм против да бъде съборена и построена наново това е много масивна сграда!Усещам че се готви нещо подобно като училището по автотранспорт//пладнешки работи//
															
							
						
									8.
								
								
										vini									
									
										08.01.2019 16:17:37
									
								
																	Къде е видяхте тази ценна архитектура.Чисто и просто политическа поръчка да съботирате всичко което започва да се прави.
															
							
						
									7.
								
								
										висок									
									
										08.01.2019 16:14:50
									
								
																	Хора, това е "Немското училище" Построено за хората в Бургас от Германия по времето на Хитлер. Немците са единствените приятели на българите!!!
															
							
						
									6.
								
								
										Като лешояди									
									
										08.01.2019 16:13:56
									
								
																	На мърша наскачаха всички!!Спокойно вече всичко е уредено на нас гражданите ни пускат ""фитили""да си чешем езиците.
															
							
						
									5.
								
								
										Мдааа									
									
										08.01.2019 16:12:16
									
								
																	Хра, защо винаги сме против нещо ново, което се прави. Докато нищо не се прави все мрънкаме, че никой нищо не прави, а когато започне нещо да се прави, сега защо го правят това. Българинът угодия няма май. не е ли по-важното, че най-после ще се възстанови тази стара и рухнала постройка и отново ще й се вдъхне нов живот. Хората ще я ползват отново, а и да не забравяме, че бургазлии сами избраха тя да служи като библиотека и център за изкуство.
															
							
						
									4.
								
								
										ергс									
									
										08.01.2019 16:10:35
									
								
																	Когато са правили проекта на бъдещата визия на сградата въпросните малки архитектченца още не са знаели къде се намира ВИАС и понеже стоят без работа  и не създават архитектура, а единственото което могат е да рушат създаването с измислените си аргументи и вероятно така да пречат на архитектите, които вършат някаква работа
															
							
						
									3.
								
								
										ДО 1 НЯМА ВЪЙ НИ МЪЙ									
									
										08.01.2019 16:05:25
									
								
																	ДА ДАДЪТ ВЪЗМОЖНО НАЙ ДОБРА ЦЕНА СПОРЕД ТОВА КАКВА ПОТРЕБНОСТ НА ГРАЖДАНИТЕ ЩЕ ЗАДОВОЛЯВА  СГРАДАТА.ЗАЩОТО КАТО НАБЛЮДАВАМ ВСЕКИ ИСКА ДА "УСВОИ""КОЛКОТО СИ МОЖЕ ПОВЕЧЕ ПАРИ ОТ НАШИТЕ//НА БУРГАЗЛИИ//И АКО ГИ СЛУША ЧОВЕК ЗА ТЯХ НАЙ ИЗГОДНО ЩЕ Е ДА Я СЪБОРЯТ И ПОСТРОЯТ НАНОВО//КРАДЦИТЕ//ДА НЕ ИМ ПОЗВОЛЯВАМЕ ДА НИ БЪРКАТ В ДЖОБА
															
							
						
									2.
								
								
										PТО									
									
										08.01.2019 15:48:02
									
								
																	Абсолютно точно.
А защо не се възстанови по предназначение като немска гимназия ?
							
						А защо не се възстанови по предназначение като немска гимназия ?
									1.
								
								
										въй-мъй									
									
										08.01.2019 15:47:05
									
								
																	Аха тоест автентично да си остане така- сборище на наркомани..Абсурдно е да кажеш на тоз коптор дори и в съхранения му вид, че има някаква архитектурна стойност..
личи си, че това е политическа поръчка, когато преди 100години правиха проекта на бъдещата визия нямаше недоволни псевдо архитекти с псевдо разбирания, но сега, когато проекта е пред зпочване и когато предстои някой да обере позитивите от макар и късно свършената работа се появяват едни никакви с едни никакви искания, защото реализацията на проекта определено не е в негов позитив... хах слабо да ви се получи
							
						личи си, че това е политическа поръчка, когато преди 100години правиха проекта на бъдещата визия нямаше недоволни псевдо архитекти с псевдо разбирания, но сега, когато проекта е пред зпочване и когато предстои някой да обере позитивите от макар и късно свършената работа се появяват едни никакви с едни никакви искания, защото реализацията на проекта определено не е в негов позитив... хах слабо да ви се получи