Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

С новия закон ясно разграничихме отговорностите, за да е ясно кой носи вина за мръсния въздух

Безспорно е, че трябва да бъде повишен контролът върху замърсяването от автомобилите, казва Ивелина Василева
Ключови думи: Ивелина Василева, ГЕРБ, Бургас, екология, въздух, мръсен въздух, София, парламент, околна среда


Ивелина Василева е родена в Бургас. Депутат от ГЕРБ трети мандат, председател на парламентарната Комисия по околната среда и водите. Бивш екоминистър в кабинета „Борисов 2”. Бивш зам.-кмет на Бургас с ресор екология и евроинтеграция.

- Г-жо Василева, къде е по-мръсен въздухът през зимата – в Бургас или в София? Вие сте била и в двата града, какво е личното Ви усещане?
- Замърсяването на въздуха се причинява основно от транспорта и от битовото отопление. Силно специфично е от гледна точка на населеното място и зоната в населеното място, така че трудно може да се прави такова автоматично сравнение. По-скоро е важно да има ясен анализ за това какви са източниците на замърсяване и, респективно, да има мерки за справяне с този проблем. И част от комплекса мерки са законодателните мерки.

- Да, но аз съм живял и в двата града и за мен в София въздухът е доста по-мръсен, ако говорим за зимата. Може би е заради битовото отопление…
- В интерес на истината в България, както и в още 17 държави-членки на Европейския съюз има проблем и този проблем е свързан основно с превишаване на нормите на фините прахови частици (ФПЧ). В България, независимо че е налице положителна тенденция в годините, знаете, има и наказателна процедура за това; има произнасяне и на Европейския съд за минал период, когато проблем имаше в 28 града. Градовете, в които е регистрирано превишение, вече са по-малко. А освен това и броят на превишенията в рамките на годината също намалява. Най-сериозен проблем е идентифициран в градовете Видин и Монтана, докато Бургас не е от най-замърсените градове от гледна точка на превишенията, нормите и съдържанието на ФПЧ във въздуха. Но, както казах, зависи и от периода на годината, зависи и от конкретното място. Т.е. в кварталите, в които хората през зимата се отопляват с твърдо гориво, се отбелязват по-чести превишения. Респективно, там, където се ползват по-щадящи методи за отопление, не е така. От друга страна, в централните градски части интензивният автомобилен трафик причинява също замърсяване. Така че усилията трябва да бъдат насочени в тази посока и на общинско, и на национално ниво. И, разбира се, всеки един от нас следва да има усещането, че всичко, което правим, начинът, по-който се придвижваме, и начинът, по който се отопляваме, имат значение за това какъв въздух дишаме.

- Днес бяха приети окончателно поправките в Закона за чистотата на атмосферния въздух. Бихте ли маркирали основните промени, които очаквате да дадат ефект?
- Няколко са основните аспекти. Преди всичко този акт предвижда въвеждането на норми за качество на въглищата и брикетите от въглища, които се използват за битово отопление. Определя се и орган, който ще следи за качеството на тези горива – това е Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), която има ангажимента да следи какви въглища и брикети се продават на пазара; за това съдържанието на сяра и пепел в тях да бъде по-ниско, така че да не причиняват замърсявания, когато се използват от населението; и, респективно, да налага санкции на тези от търговците, които си позволяват да нарушават разпоредбите за пакетирането, за етикетирането, за съдържанието на замърсяващи вещества във въглищата и брикетите.

Друг момент е свързан с ясното дефиниране на отговорностите на всички компетентни органи. Тъй като за опазването на въздуха значение имат усилията на общините, на кметовете на населените места, ясно са определени техните компетенции и правомощия. От друга страна, когато говорим примерно за промишлени замърсявания, за трансгранични замърсявания, е ясно, че там компетенции и отговорности имат Министерството на околната среда и водите (МОСВ) и органите на МОСВ – регионалните инспекции на околната среда и водите. Що се отнася до превозните средства, които замърсяват въздуха, там пък компетенции и възможност да извършват контрол, ако щете дори и да спират от движение замърсяващи автомобили, имат Министерството на вътрешните работи (чрез КАТ) и, респективно, Министерството на транспорта и информационните технологии и съобщенията. Така че ясно са разписани отговорностите и ангажиментите, да бъдат предприемани действия, за това да се разработват общински програми с конкретни разписани в тях мерки, и съответно санкции, които могат да бъдат налагани на кметовете, в случай че има действие или бездействие от тяхна страна, което е довело до влошаване на показателните на въздуха. Тъй като в оригиналния законопроект на вносителите липсваше ясно обвързване с компетенциите и правомощията, ние прецизирахме текстовете и санкции могат да бъдат налагани само и единствено когато има действие или бездействие на кметовете, свързани с изпълнението на общинските мерки, заложени в програмите за подобряване качеството на атмосферния въздух.

Мисля, че беше важна промяната, която внесохме с колегите ми от ГЕРБ по отношение глобите на промишлените замърсители за нарушения на комплексните разрешителни, водещи до замърсяване на въздуха. Тези глоби вече ще се превеждат към бюджетите на общините, на чиято територия са инсталациите. По този начин ще се подпомагат общините за справяне с екологичната ситуация за инвестиране в екологични мерки. Досега тези глоби отиваха в централния бюджет – в Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС).

- Обаче отговорността за контрола по отношение на комплексните разрешителни пак остава на национално ниво. Така ли?
- Имаше дебати и за това, тъй като, както казах, отговорността за промишлените предприятия е на органите на МОСВ. Общините имат правото във фазата на обществените обсъждания да изразяват своето становище, да дават компетентното си мнение относно издаването на тези документи и условията, които се залагат в тях. От друга страна, когато се извършва контролът, общините не разполагат с инструментариума. Това, както споменах, беше една от целите на закона – ясно да се разграничат отговорностите, за да е ясно впоследствие, ако има неизпълнение, кой има вина за това.

- И сега кметовете какво по-конкретно ще могат да контролират?
- Кметовете изпълняват своите ангажименти, свързани с поддържането на публичната инфраструктура; поддържането на уличната мрежа в рамките на населените места; инвестирането в подобряването на тази мрежа с цел недопускане на замърсяване; поддържане на чистотата в населените места; поддържане на зелените системи – парковете, градините. Това всичко са мерки, които са свързани с осигуряването на условия за недопускане на замърсяване. Освен това общините чрез органите на местното самоуправление – общинските съвети, имат право да определят в рамките на населеното място т.нар. зони с ниски емисии. Това могат да бъдат определени квартали или райони, където да се наложат конкретни ограничения, включително и забрани. Тези ограничения могат да касаят и транспорта в рамките на този район – т.е. може да се ограничи достъпът на превозни средства или да се въведат конкретни изисквания. Освен това може да се въведат и ограничителни мерки за уредите, които се използват за отопление и, респективно, горивото, което се използва за отоплението на хората, в конкретни периоди или през цялото време – това е решение на общинския съвет в зависимост от спецификите на населеното място. Кметовете имат правомощия и отговорности, които са свързани с това да се санкционират нарушители, които не спазват изискванията при строителни дейности на територията на общината – да не запрашават и да не замърсяват средата. Освен това имат отговорности и за това, в случай че някой извършва нерегламентирано изгаряне на отпадъци или други замърсяващи материали, да налагат глоби и санкции. Всичко това е необходимо да бъде извършвано комплексно като дейности в координация с останалите органи и това е част от мерките и действията на национално ниво. Знаете, че наскоро беше разработена и национална програма за справяне с предизвикателството - подобряване на качеството на атмосферния въздух, и усилията на органите на всички нива са важни.

- Т.е. отсега нататък глобите от промишлените замърсители в Бургас, които основно са два, доколкото се сещам, ще влизат в бюджета на общината?
- Да, 80% от налаганите глоби, в случай че има нарушаване на условие от комплексно разрешително, ще бъдат превеждани в бюджетите на общините. Това е по аналогия с друга разпоредба в наредбата. Но досега, когато ставаше въпрос за такъв тип нарушения, глобите отиваха в ПУДООС – на централно ниво. Спомняте си, че 2015 г., когато наложихме глоба на „Лукойл”, примерно, за замърсяването със сероводород в размер на 250 000 лева, тази глоба беше преведена в ПУДООС, а не в общините, на чиято територия е предприятието. По този начин ние смятаме, че общините могат да ползват тези средства за инвестиране в тези дейности, които са свързани с опазване на околната среда.

- „Лукойл” обаче е в две общини – Камено и Бургас. Там как ще се разпредели евентуалната глоба?
- То и досега има такава практика за друг тип глоби, свързани с друг тип нарушения, в наредбата с тарифите за таксите. И тя се прилага и досега. Конкретно промените, които предлагаме, са свързани със санкциите, приложими при нарушаване на условията на комплексните разрешителни.

- Обществена тайна е, че у нас много автомобили минават през техническите прегледи по „втория начин”. Как ще се реши този проблем?
- Това е ангажимент на контролните органи, произтичащ от Закона за движение по пътищата. Трябва да бъде повишен контролът, това е безспорно. Полагат се усилия за обезпечаването на органите, включително и с измервателни устройства, които да замерват замърсяванията, причинени от автомобилите. Това, което имат като правомощия, произтичащи от закона, е в случай че е установено несъответствие и техническа неизправност на моторните превозни средства и несъответствие с изискванията на нормативната уредба, да спират от движение, включително, автомобили. В този закон ние обвързахме компетенциите на Министерството на вътрешните работи, на КАТ и на ДАИ. При явно нарушение на качеството на въздуха, причинено от моторните превозни средства, тези органи имат правото принудително да ги спират от движение.

- Какво значи явно нарушение – ако, примерно, излиза пушек от ауспуха?
- Органите разполагат с възможности да извършват замервания и да установяват  нарушаване на изискванията и на стандартите на нормативната уредба.
13
Коментара по темата
13.
kmeta
21.12.2018 11:06:20
Защи нищо не се споменава за всекидневното обгазяване от Лукол и Кроноспан
12.
mmmmmmmmmmhm
21.12.2018 10:48:25
ei kesteni mrusniya vuzduh se nosi po cyalata planeta ot durjava v durjava , Bulgaria ne e otdelna planeta ! Shisharki !
11.
Ний сни мноу убави
21.12.2018 10:37:58
Дет се казва отговорност носят кметовете на БСП, а кметовете на Герб - не, защото сега ние сме на власт. Някой ден може да се обърне палачинката, ама се надяваме да не е скоро. Дет се казва в Бургас не сме виновни, че ни обгазяват, сигурно от някоя червена община ни правят провокации, за да ни злепоставят. Но ние знаем, че каквото покажат изледванията - това е. А изследванията са добри. И там имаме хора, няма да дадем повод да ни мачкат я
10.
*********
21.12.2018 10:29:55
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.
9.
Газ
21.12.2018 10:27:25
А колите на газ нали щяха да имат по-нисък данък?!!! Пак прах в очите!!!
8.
ленчето
21.12.2018 10:21:47
Защо не мога да "лайкна" коментари 5 и 6?
7.
hristo
21.12.2018 08:24:19
АААА на нефтозавода пак им се размина .Платиха си на които трябва да не ги глобяват отново. В софия вдигат шум за прахови 4астици ,а тука за сероводорода и отровите будните граждани си мъл4ат и си ги дишат и им се радват .
6.
Питане
20.12.2018 23:27:42
Чудя се защо и как тази дама, с диплом за учител по английски език се изживява като професионалист в областта на опазването на околната среда... Че и настоява да вЕрваме на "експертните" познания и действия...
5.
Ванко
20.12.2018 22:46:42
Тази госпожа защо не погледне градските автобуси ? Тя е една грешка на администрацията , сиреч ГЕРБ. Еднодневка !
4.
Да
20.12.2018 20:24:54
Пак народа е виновен.
Избира ги във власта.стават министри да работят за екологията и хоп после изведнъж се събуждат милионери и откриват че....народа е виновен пак.
Виновен че сме първи по бедност и по корупция..
Докога бе хора
3.
$$$
20.12.2018 19:23:25
По Нова тв даваха рапортаж от града на ддс и ало-ало измамниците Горна Оряховица кьдето местните тарикати КУПУВАТ тонове боклуци-ПАРЦАЛИ/2ра употреба дрехи/ внос от Дания и ги продават парцалите в чували на местните роми за ГОРЕНЕ ВМЕСТО дьрва и вьглища за ОГРЕВ
Само си представете как миришат изгорени НАИЛОНОВИи изкуствени дрехи2 ра употреба
Превьрнаха Дьржавата в ОТПАДЬЧНО КОШЧЕ-КЛОАКАТА на Европа
Гьрци подаряват ТОНОВЕ ПЛАСТМАСОВИ ОТПАДЬЦИ на БГ фирми които ги горят и рециклират
Германия , Дания,ЮКеи подаряват без пари ТОНОВЕ парцали 2ра употреба дрехи
Малаизия и Индонезия ни ЗАЛИВАТ с тонове ПАЛМОВО МАСЛО/НАИ-големия причинител на Сьрдечносьдови заболявания/ ЗА ФАЛШИВО сирене и кашкавал
САЩ ТЕЦовете Марица Изток1и 3 са вторите по големина замьрсители вЕС с финни прахови след ТЕЦве в Полша
Тонове 60 ГОДИШНО посиняло замразено ирландско телешко е изядено през 2010-2011
Стотици ХИЛЕДИ дизелови коли от Германия и Италия всяка година влизат внос вьв бг автокьщи
2.
lgzlgzlgzlgzlgxgxlgx
20.12.2018 18:44:30
ТИКВАТА И ГРОБ СЪБАРЯТ ВАЛУТНИЯ БОРД ЛЯТОТО НА 2021
1.
Сарафово
20.12.2018 18:17:21
В Сарафово смърди на въглища ужасно. В района на училището е ад. Само глоби иначе ни тровят живота.
  Добави Коментар
След 2 ракии: Пияната Дебора имала ясновидски способности В детството си Дебора Иванова била убедена, че по някакъв начин има силата да предизвиква предстоящите събития само с мисълта си и поради тази причина дълго време била измъчвана от непоносимо чувство за вина Рачков се изпусна, стана ясно колко пари взема Фънки от Капките Най-колоритният арбитър в предаването, Димитър Ковачев – Фънки , прибира по 6 бона на лайф
Николета Лозанова заживя в нов палат Преди седмици Николай Михайлов загатна публично, че скоро ще направи Ни Ло булка Непримиримият Рубльов за втори път е Мастърс шампион Руснакът направи обрат срещу Оже-Алиасим на финала в Мадрид
Спасиха румънски турист в подножието на Вихрен Голям брой спасители от отрядите от Банско и Разлог са участвали в акцията ТИР катастрофира на пътя Русе-Бяла, движението е ограничено в една лента Движението в посока Варна се осъществява без ограничения
Венцислав Мутафчийски още умува защо за COVID-19 в Китай се действало толкова строго Не намерих отговор, има нещо, което не знаем, сподели генералът Радев очаква от правителството и ЦИК да организират честни избори 2% разходи за отбрана вече не са достатъчни, каза президентът
Димитър Главчев: Народът ни винаги ще помни геройствата на българските войници Премиерът поздрави военнослужещите Откриха кокаин за 40 млн. паунда до кръчма И четиримата арестувани са шотландци
Авиокомпания ще плати 66 милиона долара глоба за измама на клиенти Това е австралийската Qantas Времето днес: Слънчево, но на тези места ще превали По Черноморието ще бъде предимно слънчево