Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Всеки трети от шофьорите у нас - санкциониран поне веднъж през последната година

Ключови думи:
Българските шофьори имат висока оценка за себе си (национален SDIndex – 89.6/100) и тя често ги кара да действат самоуверено и да не забелязват реални опасности на пътя. Това показват актуалните данни и анализ от заключителния доклад от изследователския проект “Индекс за безопасно шофиране/ Save Drive Index”. Данните бяха представени във вторник в рамките на специално събитие в „София Хотел Балкан“.

По българските пътища има 2,8 млн. шофьори на възраст 18-75 г., управляващи леки и лекотоварни автомобили. От тях 2,4 млн. са активни – изминават над 2 000 км годишно и са шофирали в последните 12 месеца. Полът и възрастта са сред основните демографски признаци, които предопределят различията в стиловете на шофиране и в управляваните автомобили, затова е важно да се отбележи, че съотношението между мъже и жени в групата на активните водачи е 2:1, т.е. 1,6 млн. мъже към 0,8 млн. жени. Шофьорите като цяло са разпределени почти по равно във възрастовите групи от 18 до 75 г. с лек превес на хората между 30 и 39 г. и 40 и 49 г.

Всеки трети от шофьорите у нас (общо над 847 хил. души) е бил санкциониран поне веднъж през последните 12 месеца. Най-често срещаните нарушения са две – превишаване на скоростта и неправилно спиране/паркиране. Склонността към нарушаване на правилата зависи от характеристиките на водача – както личностни, така и свързани с автомобила и опита в шофирането. Данните от проучването показват, че в някои групи има много по-голям дял нарушители и съответно – санкционирани, отколкото в останалите. Най-общо това са лица с високо самочувствие, висок социален и материален статус, с голям годишен пробег, управляващи мощни автомобили.  По-често в групата на нарушителите попадат и хора с трудно социално взаимодействие, недобросъвестни и/или емоционално нестабилни.

Водачите с индекс за безопасно шофиране под 74 (133 хил. души, 6% от всички активни водачи) са с високорисково поведение и следователно – с най-голям риск да попаднат в тежко пътно-транспортно произшествие. Това се дължи на факта, че те допускат и трите основни грешки, характерни за българските шофьори – агресивно шофиране, ниска концентрация и пренебрегване на ограниченията за скорост. Агресивното шофиране обаче е характеристиката, която се отнася за тях в най-голяма степен. Водачите в тази група са мъже и жени на различни възрасти, което позволява да се твърди, че рисковото поведение на пътя не зависи от демографските характеристики. Поведението зависи от спецификите на автомобила, стажа, годишния пробег на водачите, от психологическите им особености, от познатата културна среда. Тези водачи смятат, че рисковото шофиране е характерно за България и затова е необходимо да шофират по този начин.

В доклада са включени данни и от онлайн версията на изследването – SDIndex Quiz. За периода от стартирането на онлайн проучването – на 02.07.2018 г., до 30.09.2018 г. онлайн анкетата е попълнена от над 22 000 души, което прави SDIndex Quiz най-мащабното проучване за оценка на поведението на пътя, провеждано някога у нас. От всички попълнили анкетата 11 137 лица са отговорили на всички въпроси, вкл. са посочили и социално-демографска информация. Проучването е напълно анонимно и е осъществено при стриктно спазване на изискванията на Регламента за защитата на личните данни.

Нискорисковите водачи (над 1,4 млн. души, 60% от всички активни водачи) са с SDIndex над 90, т.е. над средния за страната. Според отговорите им в DBQ те реагират по-скоро правилно и рядко попадат в рисковани ситуации. Лицата с SDIndex над средния за страната са с равни дялове сред мъжете и жените шофьори. Преобладават във възрастовите групи над 50 години, както и сред хората с основно и по-ниско образование, сред лицата с по-ниски доходи, живеещите в селата и шофиращите автомобили с по-ниска мощност.

Петте най-често срещани отклонения (грешки) в поведението на пътя сред българските водачи са: неволно движение с по-висока от разрешената скорост (71% казват, че им се е случвало поне веднъж в последната година); неправилно планиране на маршрута и попадане в задръстване (56%); рязко натискане на спирачките за избягване на сблъсък, защото водачът е забелязал късно, че превозното средство отпред е намалило скоростта (55%); неволно шофиране на дълги светлини, докато не присветнат отсреща (54%); паркиране на неразрешено място с риск от глоба (53%).

Тези натрупвания показват три основни проблема в поведението на водачите – пренебрегване на ограниченията за скорост, ниска концентрация и склонност към умишлено нарушаване на правилата за движение по пътищата. Тези три категории отклонения са изведени и чрез факторен анализ, като с най-голяма обяснителна стойност за поведението на шофьорите у нас е ниската концентрация, следвана от агресията и превишаването на скоростта.
3
Коментара по темата
3.
Ханко Брат
01.11.2018 07:40:34
от днес - акция Зима
2.
Старшината на ротата
31.10.2018 19:00:08
От няколко дни са като глутница гладни вълци. Явно пак са ги изкарали да посъберат някой лев. Все пак новите джипарки трябва да се избиват
1.
гражданин
31.10.2018 10:57:13
Санкционират за глупости и за да пълнят хазната,а жертвите на пътя все са си толкова !
  Добави Коментар
Джордж Клуни се отказва от сцените с целувки във филмите си Холивудската звезда обясни, че с годините приоритетите му са се променили и сцените с интимност вече не са част от професионалния му път Медиците от КОЦ-Русе: Спасяваме животи, но заплатите ни намаляват Казват ни, че пари няма, споделят те и настояват за финансова ревизия 
Мъркането разкрива повече за котките от мяукането Анализ със софтуер за разпознаване на реч показа, че нискочестотното мъркане съдържа уникални звукови характеристики, докато мяукането еволюирало като комуникация с човека Почина Карл Карлтън – легендата зад хита "She’s a Bad Mama Jama" Звездата от Детройт, чиято музика беляза цели поколения, си отиде след дълги здравословни проблеми, но остави вечен отпечатък с хитовете си
Уроки или стрес? Как да разпознаем негативната енергия и кога да потърсим лекар Народните вярвания свързват личните неуспехи с уроки, докато съвременната медицина търси причината в психическото и физическото натоварване Четири знака, че тялото ви има недостиг на витамин С Нисък прием на витамин С засяга ставите, кожата и дори настроението - научете какви сигнали подава тялото и какво да промените в диетата си
Украински подводен дрон удари руска подводница за 400 млн. долара в Новоросийск Новият дрон "Sub Sea Baby" на украинските сили е нанесъл сериозни щети на руска подводница, способна да изстрелва крилати ракети "Калибър", сочи информация от СБУ Две лекарки осъдени за смъртта на дете в Сливен Момиченцето починало след погрешно назначено лечение и липса на навременна консултация със специалист, а присъдата подлежи на обжалване
16-годишна наръга ученичка с нож в Атина Пострадалото момиче е настанено в детска болница, а гръцките власти провеждат разпити за изясняване на обстоятелствата Синът на Роб Райнер арестуван след смъртта на родителите си в имението им в Калифорния 32-годишният Ник Райнер е задържан с гаранция от 4 млн. долара
Сватбена игра в Германия завърши с бой и ранена булка Напрежение по време на традиционната игра с жартиера предизвика масова разправия с хоспитализирани и полицейско разследване Националния исторически музей връчи наградата „Лъв - Пазител на наследството“ на кмета на Царево Марин Киров е отличен в знак на признание за усилията и ангажираността му към съхраняването на историческото богатство на региона