Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Спомени от соца: БДЖ – гордостта на Народната република

По това време най-големите жп заводи се намират в София и Бургас
Ключови думи:
Железопътното дело в България води началото си от построяването на първата линия Русе – Варна през 1866 г. След Освобождението са създадени Българските държавни железници, съобщава retro.bg.

След 1944 г. едни от първите обекти, обявени за национални строежи, са транспортни, включително железопътните. Железопътната линия Перник – Волуяк – София, дълга 58 км, е завършена предсрочно в края на 1949 г. Линията Левски – Ловеч – Троян през 1948 г. е обявена за национален строителен обект. Изградена е от бригадири.

На 21 декември 1952 г. е въведена в експлоатация цялата предбалканска линия София – Карлово – Карнобат – Бургас, третата основна артерия в направлението изток-запад.

Изградената жп линия Самуил – Силистра с обща дължина 114 км и участъците Горна Оряховица – Лясковец – Златица – град Елена, Червен Бряг – Златна Панега, Видин – Кошава и други, с обща дължина 203 км, допълват изграждането на цялостната железопътна инфраструктура, която изпълнява важни социални, икономически и отбранителни функции в най-тежките и бедни райони в страната.
Към края на 1985 г. у нас са изградени 747 индустриални жп клонове, които обслужват най-големите промишлени предприятия, енергетиката, пристанищата, строителните комбинати и крупните складови бази. В тях се извършват над 60% от товаро-разтоварните операции в железниците.

Електрификацията на българските железници започва през 1963 г., следват автоматизацията, електронизацията, механизацията на процесите и внедряването на съвременните компютърни технологии.
Успех за този период е удвояването на близо 1000 км жп линии, първоначално по главното северно направление София – Мездра – Плевен – Горна Оряховица – Варна, дълго 500 км. Започва работа и по основното южно направление за затваряне на този пръстен от Варна през Синдел – Карнобат – Бургас – Стара Загора – Пловдив – София.

Най-големите жп заводи се намират в София и Бургас - завод “Г. Димитров” и завод “Червено знаме”. Създадени са още жп заводи в Левски, Дряново, Септември, Карлово и др.
За осигуряване на железниците с квалифицирани кадри в София основна заслуга има ПЖИ „Тодор Каблешков“. Tо води началото си още от 1922 г., създадено е  с Указ №60 на Н.В. цар Борис III като  Държавното железопътно училище със статут на средно техническо учебно заведение, с военноорганизационна структура.

През 1962 г. в парка на Кърджали е построена първата детска железница “Пионер”. През 1979 г. в подножието на южната част на Младежкия хълм в Пловдив е пусната втората детска железница.  Много от децата, возили се на първите железници, стават след време железничари.

Към 1990 г. разгънатата дължина на жп линии достига 7662 км, електрифицираните са 2650 км, с приблизително 106 900 000 превозени пътници. БДЖ е основният масов превозвач в НРБ както за пътнически, така и за товарни превози.

Днес БДЖ е синоним на мизерия и се смята за непрестижно да ползваш услугите им. Във вагоните цари мръсотия и никога не знаеш по кое време ще пристигне влакът до крайната точка.
13
Коментара по темата
13.
ан
24.05.2017 20:52:44
ЖИВЕЯ ДО ГАРА ПОДУЕНЕ И ПО ВЛАКОВЕТЕ СИ СВЕРЯВАХ ЧАСОВНИКА. ИДВАХА ТОЧНО НА МИНУТАТА И ПОТЕГЛЯХА ТОЧНО НА МИНУТАТА. АКО ИМАШЕ ЗАКЪСНЕНИЯ ТО ТЕ НЕ БЯХА ПО ВИНА НА МАШИНИСТИТЕ А НА НЕПРЕДВИДЕНИ ОБСТОЯТЕЛСТВА КОЕТО СЕ СЛУЧВАШЕ МНОГО РЯДКО. ВИНАГИ БЯХМЕ СИГУРНИ ЧЕ ЩЕ ПРИСТИГНЕМЕ НАВРЕМЕ ЗА КЪДЕТО СМЕ ТРЪГНАЛИ. НО ТОГАВА ИМАШЕ ДЪРЖАВА РЕД И ДИСЦИПЛИНА. ВСИЧКИ СЛУЖИТЕЛИ В ЖЕЛЕЗНИЦАТА БЯХА ВОЕНИЗИРАНИ.
12.
432
14.05.2017 12:06:51
Преди 89г. всички работеха, даже и циганите, нямаше гладни! Нека да има хора, които пътуват в чужбина по празниците, а останалите 7 млн.? Колко от тях са без пари за храна и лекарства?
11.
До10
13.05.2017 22:45:28
След1945г.винаги сме били последни.
10.
до 9
13.05.2017 20:58:38
Истината не е наглост! Последни сме във всички класации по стандарт на живот! На някой му е удобно да си затваря очите! Реалността обаче е друга...
9.
Наглост хммм
13.05.2017 13:34:18
Стига сте внушавали лъжи.500 000 души по празниците излизат в чужбина.Първи сме по затлъстяване.Неграмотни има защото така им е по- добре.
8.
Хмммм
13.05.2017 11:43:45
Сега като "има всичко", защо 80% от българите гладуват? Защо ровят по казаните? Защо има клошари и убийци, защо има сополиви неграмотни глупаци, защо има безработица, скапано здравеопазване, разбити "магистрали", оядени и незаменими политици...?
7.
№6
13.05.2017 11:32:23
Много сте прав,даже фамилиите на големата номеклатура са на80% същите,само дето са станали бизнесмени и демократи!
6.
до 4
13.05.2017 10:00:58
Че то сега не е ли същото? Ако нямаш връзки в община, партия, болница и т.н има да чакаш месец да се свърши нещо, което в нормална държава се прави за часове.
5.
Drake
13.05.2017 09:31:24
И да всъщност трябва да сме благодарни на Русия и руснаците, че близо 40 години издържаха суровинно една неефективна икономика, а и не само нашата. Но това си беше империалистичен избор на руските управляващи.
4.
Drake
13.05.2017 09:29:11
RS>Не знам какви спомени имаш, но всичко за всеки нямаше. Как обичат всички да украсяват само миналото не е истина. Стоки ли имаше в разнообразие и количество, услуги без връзки ли, свобода в професионалното развитие ли?
Аз си спомням, че дядо ми ходеше да се моли по строителните обекти за цимент и гипс, щото не се продаваше. За някаква тъпа дръжка на дограма ходихме до на майната си в някакъв завод. Съвсем отделен въпрос е какво им се искаше на хората да се случи след промяната, пък каква я нароиха бившите заклети комунисти и тяхните синчета и дъщери.
3.
Фу
13.05.2017 09:23:58
Нямаше соц в България имаше окупация от Москва и комунистите. Беше едно изтриване на нацията ни както Турците срещу арменците така и Руснаците спрямо Българите.
2.
Bulgaricus Bacilicus
13.05.2017 09:20:48
Скоро Булгаристан ще бъде само един спомен хахахаха
1.
Rs
13.05.2017 09:04:58
Помни помни времената бяха други и хората бяха други но света се върти и всичко отминава.Набора след 90 година едва ли помни.Хубави бяха времената по времето на Соца и Бай Тошо.Имаше всичко за всеки.
  Добави Коментар
И тази певачка легна под ножа, клъцна си носа Новият  дует на Десита и Галин е с над милион гледания за седмица Намериха 700 000 евро в багажа на пътници на летището Двама братовчеди искали да ги изхарчат в Турция
Oтбелязват с концерт постиженията по европроекти по програма „Tранспорт“ Заповядайте на 14 май 2024г., вторник, от 19.30 ч. на площад "Тройката", ще има много музика, игри и изненади Почина известен бизнесмен Светлозар Пенчев е собственик на пловдивски машиностроителни фирми "Триера"
Почистиха коритото на реката зад централен плаж в Лозенец На територията на цялата община превантивно се почистват речни корита и дерета 4-месечно бебе загина заради торнадото в Оклахома Пет са жертвите, а ранените са десетки
Започва Страстната седмица Във всичко, което правим, трябва да бъдем водени от вярата в милостта на Господ Типове поведение във връзката, подсказващи депресия Кои са знаците, че сте в депресия и това влияе на отношенията ви
Делегация на "Хамас" е в Кайро за преговори за примирие Ще спрат ли кръвопролитията? Защо Китай продължава да прави повече коли, отколкото има нужда? Въпреки свръхкапацитета политиците продължават да подкрепят производителите на автомобили
Крупен обир на паркинг в Кърджали, апаши отмъкнаха 12 000 лв. от автомобил Извършителят е задържан чак в София Кремъл отново предупреди: Ако бъдат иззети руски активи, ще има ответни действия Надеждността изчезва за една нощ заради едно глупаво, необмислено решение, посочи Песков