Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Авиомузеят ще е уникално богатство за Бургас, внедряваме звукови, светлинни и 3D ефекти

Станислав Мъжгълов e ръководител на новата атракция на Бургас
Ключови думи:
Интерактивен авиационен музей ще бъде открит край Сарафово това лято. Той трябва да заработи на 29 юни, когато ще отбележим 70 години Българска гражданска авиация. Освен до експозицията посетителите на музея ще могат да се докоснат и до усещането да бъдеш пилот, като за целта най-голямата атракция ще бъде стая – пилотска кабина с виртуални очила. Повече за предстоящото откриване на музея и за експозицията от Станислав Мъжгълов

-Г-н Мъжгълов, какво ще представяла интерактивен музей на авиацията?

-Нашият музей започна е съвсем нов - от януари т.г.. Експозицията се намира на Летище Бургас. Състои се от 9 самолета, които са част от гражданската и военната авиация. В момента работим по два от самолетите, в които ще може да се влиза и тях ще бъде изградена интерактивна част. Ще се опитаме по един нов метод да пресъздадем усещането за полет, усещането да се докоснеш до самолетите. В най-големия самолет, който ще бъде отворен на 29 юни, АН-12, в него ще има изложени експонати от авиацията. Експонати, които са били част от структурата на самолета. Сред тях са костюми на пилоти на изтребители, които са изключително специфични и интересни за разглеждане. Цялото това нещо ще бъде оформено в една среда със звукови, светлинни ефекти. Ще има 3D изображения, които ще се въртят вътре в самия корпус на самолета. Ще има една изградена стая, където ще бъдат пресъздадени чертежи на самолети, ще може да се видят как всъщност изглежда един самолет в суровия си вид. Също така ще има достъп до пилотската кабина, където също ще могат да видят как е да си пилот. В другия самолет, който също ще разработваме, АН-2, в него ще може да се симулира полет чрез виар технологията. Ще има виар очила и посетителят ще може да седне на пилотското място и да си сложи очилата и да пилотира един вид самолет.

-Почти като в реални условия предполагам.

-Да, ще бъде изключително интересно за посетителите. Също така ще има и проектиране на видеоматериали, които симулират полет над Бургас.

-Вече споменахте някои от основните експонати на музея, всъщност кои са останалите, които ще могат да разгледат посетителите, има ли такива, които ремонтирате, очаква ли се да дойдат и нови?

-Разделили сме експозицията на две части. Едните са гражданските самолети, тези, които са за масово ползване, и военни. Воената авиация също заема една голяма част от самолетната индустрия. Споменах вече за АН-12, който е товарен самолет. АН-2, където в момента също се работи. На този етап затворени остават ТУ-154, най-големят самолет, АН-24, пътнически самолет всъщност, по-малък, и АН-14, известен като Пчелата. За тях ще се опитаме догодина да ги отворим, също с интерактивна част за посетителите. Също към комплекса имаме МиГ 21, МиГ 17, ЕЛ-29, който е учебно-тренировъчен, и един хеликоптер, МиГ-2. Те също на този етап остават затворени с изключение на МиГ 17 и МиГ 21, които вътре ще изградим интерактивна част също, която ще представлява в МиГ 21, човек ще може да влезе на пилотското място, да седне и да си направи снимка, която автоматично ще бъде разпечатана и той ще може да си я вземе от касата. В МиГ 17 вътре също ще има възможност за снимка, а отвън ще има симулация на работещ двигател, което предполагам, че ще бъде интересно за децата.

-Със сигурност ще бъде интересно всичко, което казвате. Споменахте за военните и за гражданските самолети. Предвидено ли е да има и такива например от селскостопанската авиация, за които по-рядко говорим, но също присъстват и може би е интересно да се разгледат, да се видят?

- Ан-14, Ан-2 също са били част, когато са били в експлоатация, от Селскостопанската авиация. Ан-2 е един модел, който е изключително популярен.

-Идеята да има музей на авиацията в Бургас и изобщо съществуването му не е нещо ново. През 1998 г. на това място имаше такъв музей с около 100 експоната. Впоследствие обаче той затвори. До каква степен вие ще бъдете приемник на стария музей?

-Да, това не е нещо ново за Бургас. Бургас е имал авиомузей още през 1998 г., който се е намирал на летището. В момента помещението, което е било отредено тогава за музей, е терминал пристигащи, старият терминал, който се използва от Летище Бургас. Експонатите, които ние стопанисваме в момента,са част от изложбата, която е била тогава. В стария терминал даже има още два самолета, които са дървени, безмоторни. На този етап те ще останат там, докато успеем да изградим покрити пространства за тях да ги експонираме и да ги запазим да не им се наруши целостта при атмосферните влияния. Също така имаме и самолетни модели, около 80 модела имаме, които седят във витрини. Част от тях ще бъдат експонирани в Ан-12 ще могат да се видят.

-В какви срокове очаквате да бъде завършен изцяло проектът? Доколкото разбирам от думите ви, работите на етапи, някои неща ще приключат в рамките на тази година, други в идната, кога обаче трябва да имаме един завършен музей, със завършена експозиция?

-Поставили сме си дата 29 юни, когато се навършват 70 години Българска гражданска авиация. Първият полет, осъществен в България за граждани, е между София и Бургас. Така че Бургас заема своето място като една важна точка за развитието на авиацията в България и надявам се дотогава да успеем да открием експозицията. Тъй като работим на открито, сме изцяло зависими от времето и това до известна степен нарушава работния процес, нещата се случват по-бавно. Идеята на музея е да се разработи и да се развива. На този етап работим с тези самолети, като догодина се надяваме да се поразшири и да изградим и закрити пространства, също и да удължим работното време.

-Как ще се стопанисва оттук нататък музеят? Как ще го управлявате, как ще се финансира? Изобщо какъв е планът за развитието му, така че наистина да може да функционира възможно най-дълго във времето?

-След създаването на музей през 1998 г., когато е бил създаден, тогава на Летище Бургас, е бил изцяло стопанисван от летището. А през 2012 г. общината закупува самолетите и започва тя да ги стопанисва и да ги развива като експозиция. Така че общината е направила малки стъпки за изграждането на една структура, която да съхрани историята. Като през 2017 г. януари месец Общинският съвет гласува бюджет и формиране на структура, която се занимава единствено и само с тези самолети. Така че бъдещето изцяло зависи от това как ще го развием и дали ще има интерес от страна на гражданите.

-Какъв е бил интересът от страна на хората и всъщност сега очаквате ли да е по-голям?

-С интерактивната си част очакваме да привлечем повече посетители, тъй като това не  е един статичен музей, който просто показва едни неща. Идеята е хората да могат да се докоснат, по различен начин да преживеят посещението. Преди се е радвал на изключително голям успех. Защо е бил затворен за мен не е ясно. В момента, даже в момента, докато вървят ремонтните дейности, имаме посетители, редовно идват, тъй като е отворено, няма вход. Идват деца, групи училищни, вижда се, че има потенциал. Така че предполагам, че и за посетителите на града през лятото, и за гражданите ще бъде интересно да има една нова дестинация.
12
Коментара по темата
12.
Арменски поп
02.05.2017 13:51:56
Касабова, кажи на мъжа си да осъди Този, който му е пратил инсулта! Нека да си наеме Ваклена Кънчева за адвокат и да предяви иск за 5000 лв. За инсулт толкова се полага.
11.
до г-на
01.05.2017 08:58:11
Имам предложение: Защо не дадете това да се стопанисва от Авиатора - г-н О. Банкoff. За 6 месеца и ще фалира, а персонала ще е напуснал.
10.
Бай Чеп
30.04.2017 23:17:30
Имам въпрос Станислав Мъжгълов случайно от ГЕРБ и Младежки глас ли е, цялата администрация на общината е от ГЕРБерчета ...
9.
Gocho
30.04.2017 22:05:43
А ще докарате ли извьн земните от Странджа ?!
Тия на Египетцката кралица - котка?!
Или само някоя ,, скопена" такава от Славейков?!
8.
dsds
30.04.2017 21:20:13
Вместо да плащате нормални заплати за едно европейско летище , музейчета, балове , изгъзици. А хората ви бачкат като роби , за това не можете да си намерите вече персонал
7.
Zuzana
30.04.2017 20:44:04
Weso какво се заяждаш сега? Ейй мн хейт много нещо!
6.
Weso
30.04.2017 20:37:20
Ква е тая снимка от фейсбука ли сте му я свалили някво селфи!
5.
Чочо
30.04.2017 20:35:47
Нашият музей започна е съвсем нов... Ко речи?
4.
чапс
30.04.2017 20:26:56
Успех, Мъжгълов ;)
3.
Неа
30.04.2017 19:37:01
Кой ще прибира парите от входа ? Тим ли ?
2.
Браво
30.04.2017 18:00:06
Нещо свежо !
1.
а тва
30.04.2017 17:57:01
авиомезей ще има ли, не разбрах от статията
  Добави Коментар
Червени флагове, които карат мъжете да се отдръпват Какво ги провокира да избягат въпреки интереса си 10 неща, които всяка жена заслужава от мъжа до себе си Задоволяването с по-малко може да донесе усещане за нещастие във връзката
10 знака, че мъжът, когото обичате, не ви заслужава Не си губете времето Любовен хороскоп за 29 април – 5 май Ще търсим и ще получаваме повече романтика
Бабината рецепта за празнична великденска пита Лесен начин на приготвяне и бон апети НСИ: Какъв е броят на разводите у нас през 2023 г. За 84.6 % от жените и 84.2% от мъжете, сключеният граждански брак през 2023 г. е бил първи
Защо децата ни са първи по пушене и пиене? Това са много стряскащи резултати, защото са свързани с подрастващите хора, малките деца, смята експерт 70% от българите нe си мият зъбите Децата в никакъв случай не трябва да се плашат със зъболекаря или зъболекарския стол
"Булгаргаз" предлага с 6% по-евтин газ през май Окончателно решение ще бъде взето на 1 май Слагат и електронен подпис в личните карти Таксата за обикновен срок за издаване става 30 лева, бързата услуга е 60 лв., а експресната - 150 лв.
Даниел Петканов стана трейдър Лудия репортер търгува с валути, акции, стоки и индекси Глоба от КАТ ни спъва да си продадем колата Пречката важи и при сделките за имоти, от 3 май нотариусите ни проверяват в НАП за борчове