Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Ще наемаме велосипед с SMS или по Интернет чрез уникална за Европа система, с която станах „Изобретател на годината” (ВИДЕО)

Победих над 50 участници. Създадохме цялостна система, внедрихме в нея най-доброто и я обогатихме с възможно най-голям брой функционалности, каза бургазлията Величко Янков
Ключови думи: бургас, величко янков, изобретател на годината, автоматизирана система за отдаване на велосипеди под наем, вело бургас, изобретение, награда


Величко Янков е на 58 години, от Бургас, създал е фирма „Кинг троник” преди 9 години. Той е бургазлията, който бе избран за „Изобретател на годината”. Вижте интересния му разказ за изобретението, което спечели голямата награда сред над 50 проекта

- Г-н Янков, бургазлии със сигурност се гордеят с Вас. Разкажете ни откъде Ви дойде идеята за „Автоматизираната система за отдаване на велосипеди под наем“, с която спечелихте престижната национална награда „Изобретател на годината”.

- Има два вида иновации, които могат да бъдат патентовани – изобретение или полезен модел. Второто е съчетание на добри практики и създаване на по-добро изделие от всички останали. Това означава, че тук няма взаимстване.

Развивам тази идея отпреди близо 5 години, когато чух, че се намерението е Бургас да бъде зеленият, велосипедният град. Още тогава се поинтересувах от проекта  на Община Бургас и се оказа, че действително има намерение да се върви в тази посока. С екипа започнахме да обмисляме различни варианти. Първо тръгнахме от вело GPS-a като система за охрана, тъй като живеейки в България, всички сме наясно, че вандализмът и кражбата са вездесъщи. Тръгнахме най-напред да развиваме такава система, с която и участвахме в първия етап на изграждането на велостоянките миналата година. Голяма част от цялата изработка е взаимствана от нас.

В началото на годината трябваше да отговоря на въпрос към Община Бургас дали сме в състояние да направим автоматизация на велосипедната система. Нашият екип се зае и направи пълна автоматизация на велостоянките. Може би не сме направили най-доброто, но за това кратко време все пак успяхме.

-Към вас имаше много критики. Вело колонката беше сравнявана с "кошче за боклук" и какво ли още не.

-Трябва да знаете, че в световен мащаб това е единствената и първа управляваща колонка за велостанция, която даже и говори, освен, че дава велосипед. Пък нека пак е кошче за боклук, както някои я наричат. Решихме да създадем цялостно съвсем ново изделие, наречено „Автоматизирана система за отдаване на велосипеди под наем”. Това ни костваше много нерви, безсънни нощи и ангажиране на широк кръг от специалисти. За кратко време успяхме да изградим мощен екип от млади и мислещи хора. Ангажирахме и външни фирми, тъй като ние не сме производител – на велосипеди например. Видинска фирма откликна на идеята и създаде уникален модел за велосипед под наем. Такъв няма да има в магазинната мрежа. Това е и един от начините да разочароваме крадците – да се замислят дали да посегнат към този велосипед, защото ще бъдат разкрити.

Успяхме да създадем цялостна система, в която внедрихме най-доброто и успяхме да я обогатим с възможно най-голям брой функционалности, каквито няма да видите никъде в Европа. Това беше констатирано и от самата комисия на изложението в НДК, в която участваха големите умове на България, в това число и председателят на Съюза на изобретателите, водещите фигури в Патентно ведомство, все хора, които оценяват иновации. Фактът, че ние сме оценени в графа „Изобретение”, означава, че наистина сме направили такова. Това е единствената система в Европа, която до съвършенство е обогатена с функционалности, които облекчават гражданите във вземането на велосипед под наем.

-Ще внедрите ли система за наемане на велосипеди чрез постерминал с кредитна или дебитна карта, което е една добре позната европейска практика?

-Да, разбира се. Знаете, че досега можеше да се наеме велосипед само с абонаментна карта и ваучер. Ние внедрихме и виртуален постерминал с кредитна и дебитна карта, независимо коя банка е собственик на картата в световен мащаб. В Европа има такива системи, но те все са с карта на определена банка в тази държава. Въведохме и възможност за наемане на велосипед и с SMS. Всичко това е качено на голям екран с тъчскрийн. Отделно колонката е оборудвана с видеорамка, на която непрекъснато върви водеоклип. Освен това тази колонка има възможност за излъчване на мероприятия от външен потребител. Ако тя е собственост на Общината, тя би могла да излъчва свои мероприятия онлайн, независимо, че това е колонка за управление на велостанция. Тя може да излъчва и всякакъв вид съобщения. Уникална е по своя вид и затова, че има и внедрен бутон за директна гласова връзка с оператор, едновременно с видеовръзка. Не е необходимо да минавате през тел. 112. Операторът директно Ви вижда на своя екран и водите разговор онлайн. Ако имате нужда от линейка, да повикате полиция или просто искате упътване за улица в града, искате да съобщите за произшествие или дори Ви е спукана гумата на велосипеда – натискате един бутон и автоматично излизате на екрана на оператора и започвате да водите разговор и да се виждате. На велостанциите осъществяваме и непрекъснат видеоконтрол, както и вградена GPS система. От своя страна цялата система е организирана по такъв начин, че велосипедът освен, че може да бъде следен по всяко време къде се намира в града, тази система опознава и инвентарния наем на велосипеда.

Призът, който бургазлията Величко Янков спечели, гордо стои на бюрото му, заедно с диплом от "Съюза на изобретателите в България"
- Добре, когато го вземем с SMS, как после го връщаме и как ни се вземат парите за наема?

- Системата познава номера на велосипеда, който казва: „Аз се върнах на велостоянката!” Тогава системата съобщава на централния сървър, който отчита времето за ползване, праща съобщение на оператора и той отнема съответната сума от сметката Ви.

Освен това тази управляваща колонка има триезично гласово съобщение, създали сме и опция за въвеждане на всички необходими езици. Ако утре установим, че през лайнерите напливът на японски туристи в Бургас е достатъчно голям, можем да въведем японски език. Засега е на български, руски и английски. Не пречи да бъде въведен гръцки, румънски, немски – системата позволява това. Освен това – тя е гласова и съобщава на ползвателя всички необходими стъпки, които трябва да предприеме. Ще въведем и една опция, върху която работим в момента – минавайки пред управляващата колонка, тя опознава лицето дали е мъж, или жена и системата Ви пита дали желаете да му бъде предоставен велосипед.

Със системата можеш да говориш, да видиш всякакви съобщения и да си  направиш справки, можеш да ползваш интернет и безплатен Wi-Fi, с дебитна и кредитна карта от цял свят можеш да наемеш велосипед. Системата може да бъде и рекламодател, а директната връзка може да бъде ползвана и от полиция за контрол на съответния регион.

- Колко души се занимаваха с цялата реализация на идеята Ви?

- Основното ядро е тук в Бургас, като общо с всички фирми и от страната имаме ангажирани не по-малко от 50 души.

- Колко бяха участниците в изложението в НДК и с какво Ви отличиха сред останалите?

- Участниците в изложението на Съюза на българските изобретатели бяха около 50, като към нашия щанд имаше изключително голям интерес, непрекъснато имахме посетители от всички възрастови групи, от цяла България.
Аз не приемам наградата еднолично, без екипност тези резултати са немислими.

- С какви други интересни проекти се борихте, за да спечелите наградата?

- Не можем да кажем, че сме се борили с конкурентен проект, защото просто нямаше такъв. Ние бяхме единствени. Имаше проекти на много светила от БАН, например. Именно техните колеги оцениха нашия проект като най-добър и ползваем, с възможност за внедряване в ежедневието на хората. Има много проекти, които са проекти на бъдещето, но те не подлежат на внедряване сега, а например – развитието на техниката би довело до тяхното внедряване след 20 години. Затова и ние получихме най-високия приз – „изобретател на годината”.

- Колко ще бъдат изработените автоматизирани колонки, какъв е капацитетът в Бургас?

- В момента сме изработили една колонка с всички функционалности, които изброих, и един велосипед като демоверсия. Все още нямаме цялостно изградена велостанция, някой трябва да ни възложи тази работа. Системата може да бъде надграждана N пъти. Всяка велостанция сама по себе си може да бъде с огромен брой велосипеди, те са на модулен принцип и броят им е въпрос на решение на инвеститора.

- Каква ще бъде стойността на инвестицията за Бургас, ако се реши да се изгражда тази система?

- Ако Общината реши да внедри вече усъвършенствания модел, бихме могли да ползваме частично някои неща от старата система. Като цяло ако бъде повторена едно към едно – в момента имаме 13 велостанции със 120 велосипеда, оборудвани с новата система, това е инвестиция от порядъка на 380 хиляди лв. Докато една такава европейска система, при това само с част от тези екстри, би струвала три пъти повече. Правили сме сравнение със западна такава система – за 13 велостанции стойността е 300 хиляди евро.

- Това първият Ви подобен проект ли е?

- Това е вторият полезен модел, който ще защитаваме. Първият направихме преди 2 години. Тогава защитихме полезен модел с патент за „Видеонаблюдение на превозно средство в реално време”, с което сме оборудвали 10 автомобила на „Пътна полиция” в Бургас, 10 автобуса на „Бургасбус”. Паяците също са оборудвани с такова видеонаблюдение. За този проект имаме и грамота от ОД на МВР-Бургас, тъй като е допринесъл за по-голяма разкриваемост на престъпленията в града.

6
Коментара по темата
6.
d
18.11.2014 13:26:15
парижкия велиб разполага с 20 000 колела.. ако искат без пари да ги дават..
тука с 120 ако е лев на ден ше си го взимат вкъщи или да им седи на плажа до тях или на кафенцето
ма нали си тъп..
5.
до 1233
18.11.2014 13:21:39
Само луд или човек без чувство за самосъхранение би се хвърлил в бургаския трафик с колело.
4.
1233
18.11.2014 13:11:04
Някой знае ли как е възможно във Франция наема на колело за ДЕН да е колкото билета за автобуса (1,40Е), а при нас да е лев на ЧАС? Тези велостоянки са хубави като идея но както гледам ги ползват предимно за разходка, а не като алтернатива на моторизирания транспорт!
3.
бургазлия
18.11.2014 13:03:30
Дядо ти Величко, дето не различава WiFi от Bluetooth, бил измислил "уникална" система....
Кои ли неизвестни хорица, на заплатка, я свършиха всичката работа...
2.
ф
18.11.2014 11:32:49
на майка ти е идеята
1.
хaсaн
18.11.2014 11:26:54
гениaлно aмa от кой сaмо кaжете открaднaхте идеятa
  Добави Коментар
Намериха пистолети и патрони на ГКПП Лесово По случая е образувано досъдебно производство Кремъл остави без коментар твърденията за заговор за убийството на Зеленски Говорителят на руския президент Дмитрий Песков заяви, че е малко вероятно това да е точна информация
Мащабен корупционен скандал разтърси Малта Обвиненията са от понеделник и са кулминация на отдавна продължаващо разследване Два български филма влизат в конкурсната програма на „Златната липа“ 2024
Лена твърдо влиза в парламента, оставя бебето на бавачка Този път Бориславова едва ли ще се откаже от депутатското място, както направи в 49-тото НС Юлиан Вергов, Иван Радоев и Моньо Монев отново в Бургас с хитовия спектакъл „Кафе с претенция“
Гръмнала батерия на тротинетка подпали апартамент във Варна Щетите по имота са сериозни Две трети от евродепутатите припечелвали в частни компании Напълно законно е да имаш странична работа, но е необходима прозрачност
Бум на кражби в магазините в моловете - липсите са за над 100 хил. лв. за година Тръмп казал на порноактриса, че му напомня на дъщеря му Двамата имали  връзка за една нощ след голф турнир през 2006 г.
Ревнивец наряза с ножица главата на приятелката си в Елена Пострадалата е в болница с множество рани по главата Сгради в Царево, Ахтопол, Лозенец и Синеморец с архитектурни проекти от кадри на висшето училище по архитектура „Ла вилет“