Преди 30 г. в открития космос за първи път излиза американска астронавтка - Кетрин Съливан

Ключови думи: американка, космос, полет, бургас, флагман
На 11 октомври 1984 г. за първи път в открития космос извън кораба излиза първата американска жена – астронавтката Кетрин Съливан, само седмица след като навършва 33 г. Това става по време на мисията на шатъла STS-41G, пребивавал в орбита от 5 до 13 октомври. Тя е петата жена в историята, която лети в космоса – пред нея са две рускини и две американки.

Геоложката Кетрин Дуайер Съливан е родена на 3 октомври 1951 г. в щата Ню Джърси. Завършва средно образование през 1969 г. в Уудленд Хилз.

Завършва Калифорнийския университет в Санта Круз през 1973 г. и получава степен бакалавър по земеделие. През 1978 г. получава степен доктор по геология в университета в град Халифакс.

През 1978 г. получава квалификация специалист по системи за управление на височинния изследователски самолет на НАСА WB-57F и взема участие в различни програми по дистанционно изследване на Аляска.

Кетрин Съливан прави кариера във военната океанография на САЩ и има звание капитан. След полетите, през 1993 г. е назначена за ръководител на изследователската работа в Националното управление по изследване на океаните и атмосферата.

Тя е 30-та по ред американска астронавтка. Освен полета през 1984 г. лети още два пъти:
- От 24 до 29 април 1990 г. в качеството си на специалист в полета на STS-31;
- От 24 март до 2 април 1992 г. по същата специалност в полета на STS-45.

Намирала се е в космоса общо 532 часа, от които 3:29 часа в открития космос.

Наскоро след последния си полет (юни 1992 г.) напуска отряда на астронавтите.

От 1996 г. работи като директор на Центъра за космически изследвания в Кълъмбъс, щат Охайо. След това е президент и главен изпълнителен директор на Центъра за наука и технологии в Кълъмбъс.

От 2004 г. Съливан е включена за член на Залата на славата на американските астронавти.

През 2009 г. е избрана за председател на секцията по общи интереси към науката в Американската асоциация за съдействие развитието на науката.

Любопитно

• В космоса са летели общо 57 жени-космонавтки и астронавтки, от които са загинали 4;
• Най-многото астронавтки са от САЩ – 46, като някои от тях достигат до командири на кораби и екипажи; По пет пъти летят в космоса американките Шенон Лусид, Бони Данбар, Тамара Джерниган, Дженис Вос, Марша Айвинс и Сюзан Хелмс;
• Освен 3 рускини, в космоса са летели по две китайки, японки и канадки, както и по една французойка, корейка и британка.

/По материали в интернет/
nasa
12.10.2014 17:55:34
flegman.greshna vi e e fyrmaciqta kakto vinagi.ryskinite sa chetiri I pyrvata jena v otkritiq kos os e svetlana savickaq.
Празнична селекция „За буквите“ по случай 24 май в EON Видеотека „Момчето си отива“, „Таралежите се раждат без бодли“ и „Преводачката на черно-бели филми“ са само част от интересните заглавоя 200 000 евро за семейството на Шумахер заради генерирано с ИИ интервю Die Aktuelle се извини на близките му