Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Мит е, че аптеките вадят големи печалби

Аптечният пазар ще се промени в близките години, смята Светозар Петров. Ще останат големите обекти, предлагащи богата гама от продукти - от чай и паста за зъби до хранителни добавки и лекарства
Ключови думи: Светозар Петров, Фаркол, лекарства, Бургас


- Г-н Петров, налага се мнението, че аптеките надуват цените на лекарствата и реализират големи печалби. Факт са нароилите се аптеки не само в Бургас, а и във всички по-големи градове. Дали това не потвърждава тезата за аптеките като един от най-печелившите бизнеси?

- Тезата определено е некоректна. И това го знаят всички в аптечния бизнес, който напоследък все по-трудно оцелява. Истина е, че се отвориха доста аптеки – в определени райони има по няколко, буквално на метри една от друга. От конкуренцията няма как да се избяга, тя е полезна, тъй като клиентът има възможност за избор. От друга страна, ясно е, че клиенто-потокът не може да се разпредели равномерно и част от аптеките остават по-непосещаеми, съответно - оборотът им пада. Моето наблюдение е, че в тази група попадат малки, квартални аптеки, които не успяват да се променят и да предлагат пълен асортимент лекарства  и услуги.

- А факторът за печалба – надценките на лекарствата, не носи ли все пак солидни постъпления?

- Това също е една голяма заблуда. Пазарът на лекарствата в България не е с фиксирани цени. Има минимална и максимална цена на медикаментите, включени в Позитивния лекарствен списък, тоест на лекарствата по здравна каса. Всяка аптека има право да продава на цена от минималната до максималната. А пациентът сам избира от коя аптека ще си купи медикаментите. Да не забравяме, че аптеките имат смесени функции – от една страна пазарни, но от друга – изпълняват важни социални задачи. 

- След като все пак има някакви ограничения за цените на лекарствата, защо се получават такива драстични разлики в цените на едни и същи лекарства в различните аптеки?

- Именно защото всяка аптека сама преценява до къде от разрешените надценки да вдигне цените. За потребителите ще разясня малко по-подробно – има три ценови класа: за евтините лекарства до 10 лв. допустимата надценка е до 22%, за тези от 10 до 30 лв. - максимумът е до 20 на сто, а за тези над 30 лв. - 18%, но не повече от 15 лв. Не бива да се минават и пределните цени, определени от Министерството на здравеопазването. Силната конкуренция на пазара обаче не позволява поставянето на надценки по-високи от 5-6%. Аптеките, които поддържат скъпоструващи медикаменти пък ги предоставят само срещу такса от 2 лв. за обслужване на рецепта. Затова и не всички могат да си позволят да „затварят“ пари от порядъка на 20 000 лв. за лекарство, които ще им се върнат след 2 месеца от касата. В зависимост от своята ценова политика – една аптека би могла да не слага надценка и да печели само от отстъпката от търговеца на едро и производителя. Политиката на нашата верига е именно такава – да поддържаме ниски цени, без да се възползваме от максимално разрешените надценки. Друга аптека обаче може да си начисли близка до „тавана“ надценка за конкретното лекарство. Затова се получават разлики в цените на медикаментите в различните аптеки. Моят съвет към потребителите е внимателно да преценяват от къде да купуват лекарствата, така че да им излиза по-евтино. Пазарувайте от доверена аптека с ясна и последователна ценова политика. Ще добавя само още един фактор за различните цени на медикаментите -  честите промени в стойностите, които здравната каса въвежда за реимбурсираните лекарства или тези, които частично се поемат от касата.

- Каква е вашата прогноза за аптечния пазар – ще се отварят ли още аптеки или пазарът е пренаситен и сам ще ги пресее?

-По-скоро – второто.  Това, за което са скептични в бранша е бъдещето на малките аптеки. Все повече се налага моделът на здравния магазин – обект  на голяма площ, в който има всичко – от чая и пастата за зъби, през лекарствата, хранителните добавки и се стигне до козметиката и натуралните продукти. Този асортимент могат да си позволят големите вериги. Пазарът все повече се окрупнява – в провинцията навлизат играчи от столицата, в София отварят обекти от други градове. Така или иначе пазарът ще пресее аптеките, като с добра прогноза, по мое мнение, са големите аптеки с поддържан асортимент и конкурентни цени.

Каза дали ще смени България Новиков няма намерение да се състезава за друга държава отново  Мощен ураган край бреговете на... Мексико
Направи интересно изказване Енрике е голям привърженик на отборната игра Кошмарна катастрофа разтърси света на тениса Почина голям талант, други 2 човека са в критично състояние
"Моряците" ще имат затруднения... Истанбул Башакшехир е много труден съперник Земетресение в съседна страна Трус в Гърция
Сериозен инцидент в Пловдив Пешеходец е бил ударен от лек автомобил Приеха го в болница Проблеми за Мбапе
Голям екшън край Варна Задържаха мъж, издирван с червена бюлетина В началото на лятото: 2 метра сняг натрупа на... Високите места в турската провинция Ризе
Футболна легенда се бори за живота си Сашо Паргов е в тежко състояние Потъна в скръб Почина бабата на Ариана Гранде