Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Вярно ли е, че карането на неутрална предавка е полезно

Ключови думи: предавка, неутрална, мит, автомобил, твърдения

Има доста твърдения, че движението на автомобила на неутрална предавка пести гориво и намалява износването на трансмисията. Действителността обаче може да е малко по-различна и дори против закона.

В продължение на десетилетия шофьорите са си предавали идеята, че превключването на неутрална предавка при спускане по инерция е хитър трик. Логиката звучи убедително: двигателят не се използва и си почива, колата уж пътува „безплатно“, без да използва гориво и натоварва по-малко трансмисията.

В действителност, съвременните превозни средства и дори много по-стари, разказват съвсем различна история. Това, което някога е имало известна доза смисъл, до голяма степен се е превърнало в мит, който може да доведе до разхищение на гориво и да компрометира безопасността, пише Carmarket.

Най-голямото погрешно схващане се върти около разхода на гориво. Много шофьори предполагат, че работата на празен ход в неутрално положение изгаря по-малко гориво, отколкото движението на предавка.

Макар че това може да е било вярно за карбураторните двигатели преди десетилетия, съвременните автомобили с впръскване на гориво се държат различно. Когато отпуснете педала на газта, докато оставате на предавка, блокът за управление на двигателя обикновено активира прекъсване на подаването на гориво.

Впръскването на гориво пада до нула, докато колелата поддържат двигателя да се върти. Резултатът е точно това, което шофьорите си мислят, че получават в неутрално положение: нулев разход на гориво. Когато превключите на неутрално положение обаче, двигателят трябва да продължи да работи на празен ход, което означава, че продължава да гори гориво, само за да работи.

По ирония на съдбата, движението по инерция в неутрално положение често използва повече гориво, а не по-малко.

Второто често срещано твърдение е, че движението по инерция в неутрална предавка намалява износването на трансмисията. На практика това предимство е минимално в най-добрия случай и несъществуващо в масовия.

Съвременните ръчни и автоматични трансмисии са проектирани да се справят със спирането с двигателя без прекомерно натоварване. Всъщност, оставането на предавка позволява на задвижващия механизъм да остане под контролирано натоварване, с правилно смазване и предвидими сили.

Честото превключване в неутрално положение, особено при висока скорост, може всъщност да увеличи износването на съединителите, синхронизаторите или компонентите на автоматичната трансмисия поради многократно изключване и повторно включване.

Безопасността е мястото, където митът за движението по инерция в неутрално положение става по-тревожен. Когато колата е в неутрална предавка, водачът губи спирачната способност на двигателя, която играе ключова роля за контрол на скоростта, особено по надолу по склоновете.

Без нея спирачките трябва да работят по-усилено, за да поддържат скоростта, което увеличава натрупването на топлина и риска от отслабване на спирачната сила.

Освен това, престоят в неутрално положение забавя способността на водача да ускори незабавно, ако възникне опасност, тъй като първо трябва да включи отново на предавка.

Много институции и експерти по безопасност на движението изрично не препоръчват движение по инерция в неутрално положение само поради тази причина.

Съществуват и правни и регулаторни съображения. В някои страни например райони на Великобритания и щати във САЩ, движението по инерция надолу в неутрално положение е незаконно, тъй като се счита за форма на намален контрол над превозното средство. Въпреки че прилагането му може да е рядкост и да се доказва трудно, правилото съществува именно поради свързаните с него рискове за безопасността.

И така, защо митът продължава да съществува? Част от него произтича от остарели съвети за шофиране, а част от интуитивната, но погрешна, идея, че разкачването на двигателя от задвижването трябва да пести гориво.

В действителност съвременните двигатели са далеч по-умни от това. Те са проектирани да оптимизират разхода на гориво автоматично, без намесата на водача, стига превозното средство да е на предавка.

Реалността е ясна: движението по инерция на неутрална скорост не предлага реални икономии на гориво, нито значими механични предимства и въвежда рискове за безопасността.

Това, което изглежда като „безплатно изминато разстояние“, в повечето случаи е остатъчен навик от друга автомобилна ера. Такъв, който вече не важи за колите, които караме днес.

0
Коментара по темата
  Добави Коментар
18-годишен младеж е задържан за шофиране след употреба на кокаин Той е бил спрян за проверка на булевард „Монтана“ Пълен срив на полетите в Русия! Украйна атакува с десетки дронове Руската държавна новинарска агенция РИА Новости съобщи, че повече от 300 полета са били отменени или се движат със закъснение и около 70 самолета са били отклонени към други летища
Лукс, лъжи и лисици на токчета- как моделка от Ел Ей граби богаташи Наложиха й домашен арест 28 причини да си мъж Популярен пост от социалните мрежи 
Имотите продължават да поскъпват: В кои градове цените растат най-бързо? Данните на Националната статистика показват, че през третото тримесечие на тази година ръстът в цените е 15,4% на годишна база Такси хаос след полунощ! Курсовете вече в евро, но машините още показват левове Проблемът настъпва от факта, че рестото за клиента трябва да бъде в евро
Сбогом на аматьорщината: ЦСКА започва подготовка с класни нови попълнения Новата година ще бъде сбъдната мечта на всички фенове – стадион „Българска армия“ ще бъде напълно реконструиран Да хвърляш пари не е смелост: Икономист разкритикува Мерц за бездействие Правителството се опитва да реши много проблеми с финансови средства
Грък ще спасява елитен тим от изпадане Вавалис у нас е работил начело на Крумовград през сезон 2022/23 във Втора лига Гала се появи по халат в ефир - вижте лукса, в който се лекува водещата В Павел баня съм, където Дарко ми каза, че е мястото, на което задължително трябва да отида, за да се справя със здравословния си проблем, каза Гала
Дръжте прозорците си затворени: Голям пожар в Букурещ, гасят го роботи заради опасност от срутване По-рано населението в района получи две предупреждения чрез системата RO-Alert Изкуственият интелект посяга към туризма: Ще останат ли без работа туроператорите? Обикновено ChatGPT дава информацията за няколко минути, вместо да се чакат оферти от фирми