НЗОК: Няма ограничение за броя направления за специалисти, когато има медицинска необходимост
Декември е един от двата месеца в годината, в които здравноосигурените лица могат да сменят личния си лекар или да изберат нов. Това обясни главният експерт от отдел „Информационен център“ на Национална здравноосигурителна каса Иван Любомиров в ефира на NOVA NEWS.
По думите му декември и юни са двата официално регламентирани периода за смяна на общопрактикуващия лекар. „Когато по една или друга причина личният лекар прекрати практиката си, изборът на нов може да се направи по всяко време“, подчерта Любомиров. Смяната се извършва в кабинета на новия лекар чрез представяне на здравноосигурителната книжка и попълване на регистрационна форма. Съществува и онлайн възможност, но изборът може да се направи само с личен електронен подпис чрез електронната услуга на сайта на НЗОК.
Ако пациент бъде отказан от личен лекар поради запълнен пациентски лист, той има право на съдействие. В такъв случай здравноосигуреното лице може да се обърне към регионалната здравноосигурителна каса и да подаде молба в свободен текст до директора, който е длъжен да съдейства за намиране на лекар.
Смяна на личен лекар извън регламентираните срокове е възможна и при други обстоятелства - смяна на адресна регистрация, прекратяване на лекарската практика или при неудовлетвореност от обслужването, отново чрез подаване на молба.
По отношение на потребителските такси Любомиров напомни, че посещението при личен лекар или специалист струва 2,90 лв. Съществуват обаче групи пациенти, които са освободени от тази такса – деца, ученици, студенти до 26 години в редовна форма на обучение, социално слаби, хора с над 71% намалена работоспособност, военноинвалиди, военно пострадали и пациенти с определени заболявания.
Важно уточнение е, че няма ограничение за броя направления за специалисти, когато има медицинска необходимост.
Експертът от НЗОК обясни и как се възстановяват прекъснати здравноосигурителни права. Ако лицето е било осигурявано в държава от ЕС, е необходим документ С-041. В противен случай трябва да се обърне към Национална агенция за приходите, да заплати дължимите вноски и да получи удостоверение за възстановени здравни права. Само бележка за платени суми не е достатъчна.
Добави Коментар