Българите пият по-малко домашна ракия, от Gen Z почти не посягат към нея
Българската ракия, дълго време смятана за символ на традиция и гостоприемство, постепенно губи позициите си. Ново проучване на асоциацията „Спиритс България“ показва, че консумацията на домашно произведена ракия у нас е намаляла значително - от 64% през 2021 г. на едва 50% през 2024 г.
Изследването, обхванало 1054 респонденти, очертава отчетлива тенденция: поколенческата смяна и урбанизацията водят до различен тип култура на пиене. Все по-малко българи приготвят домашна ракия, а още по-малко - я предпочитат.
Според експертите на „Спиритс България“ основната причина е промяната в начина на живот. Младите хора, особено поколението Gen Z, почти не консумират спиртни напитки. За тях алкохолът не е част от социалния ритуал, както при по-възрастните поколения. Те избират по-здравословни навици, а социалните им срещи все по-често преминават без чашка в ръка.
Проучването показва още, че виното остава най-предпочитаната напитка в България, следвано от бирата, а чак след това идват твърдите спиртни напитки. Въпреки спада, ракията продължава да бъде фаворит сред по-възрастните българи и остава неизменна част от празничната трапеза, особено в селските райони.
Специалистите смятат, че наблюдаваната промяна е част от глобална тенденция - младите поколения все по-рядко търсят алкохол като средство за релакс или социализация. Вместо това залагат на алтернативи като безалкохолни напитки, крафт бири с ниско съдържание на алкохол и натурални коктейли.
От асоциацията подчертават, че спадът в консумацията на домашна ракия не означава загуба на традиция, а по-скоро трансформация.