Батерии с 1000 км пробег и 9 минути зареждане: новата роля на среброто в електромобилите
Батерии с пробег до 1000 километра, време за зареждане около 9 минути и експлоатационен живот до 20 години вече не са лабораторна теория, а технология в напреднал етап на разработка. Именно при тези твърдотелни батерии с висока енергийна плътност – около 500 Wh/kg – среброто започва да се очертава като ключов материал, използван в сребърно-въглеродни аноди за повишена стабилност и предотвратяване на деградацията, сочат данни от водещи производители в сектора.
През последните седмици цената на среброто отбеляза нови върхове на Шанхайската метална борса, където търговията е ориентирана основно към физическа доставка за индустрията. Анализатори отбелязват, че често се наблюдава цикъл, при който цената първо се покачва в Азия, след това се стабилизира в Лондон и накрая претърпява лека корекция надолу в Ню Йорк – пазари, доминирани от деривати и финансови инструменти.
Един от факторите, който все по-често се обсъжда в експертните среди, е развитието на твърдотелни батерии (ASSB – All-Solid-State Batteries). Компании като Samsung SDI работят активно върху тази технология, която обещава по-висока енергийна плътност, по-дълъг експлоатационен живот, по-кратко време за зареждане и по-висока безопасност спрямо класическите литиево-йонни батерии.
Според публично достъпна информация, в тези батерии се използва анод от сребърно-въглероден композит, който подобрява стабилността и предотвратява образуването на дендрити – един от основните проблеми при сегашните батерийни технологии.
Производители като BMW вече обявиха интерес към внедряването на твърдотелни батерии в бъдещи модели. Ако технологията бъде успешно комерсиализирана след 2027 г., тя може да промени съществено характеристиките на електромобилите – пробег между 800 и 1000 км, време за зареждане – 9 минути и дълъг живот – 20 години.
Ако това стане факт, няма нужда за чиновнически забрани на двигателите с вътрешно горене – те ще отпаднат сами при такива характеристики на електрическите коли, смята енергийният експерт Боян Рашев.
Според експертни оценки, една батерия с капацитет около 100 kWh би могла да съдържа значително повече сребро в сравнение с днешните автомобили – около 1 килограм. За сравнение: автомобил с двигател с вътрешно горене съдържа средно 5–10 грама сребро, а съвременен електромобил – около 30–50 грама.
Основният въпрос е – как ще се осигурят такива огромни количества сребро за автомобилостроенето, след като пазарът на сребро в световен мащаб е в гигантски дефицит вече 5 години.