Китай изпраща влекач за танкера „Кайрос“ в Бургаския залив
Танкерът „Кайрос“, който в последните дни привлече вниманието на институциите и медиите, вече е в Бургаския залив. Корабът е на безопасно място, здраво закотвен с две котви, и не представлява заплаха за околната среда или морския трафик. Това потвърди вицепремиерът и министър на транспорта в оставка Гроздан Караджов в телевизионно интервю.
„Ние сме длъжни да окажем помощ за спасяване. Съдът бе опасен за корабоплаването. Осигурихме му убежище, стабилност и пълен контрол“, каза той в предаването „Лице в лице“ по бТВ. Той подчерта, че всички разходи, направени от българската страна, ще бъдат предявени към агента на китайския собственик. След тяхното погасяване, „Кайрос“ ще бъде официално предаден на влекача.
Собственикът на плавателния съд – китайска компания, се очаква да изпрати специализиран влекач, който трябва да поеме „Кайрос“ и да го изведе от българските териториални води. По думите на Караджов, страната ни е изпълнила задълженията си по международното морско право, като е осигурила временно убежище и съдействие по обезопасяване на кораба.
По-рано е имало неуспешен опит турски влекач да премести кораба, без това да бъде съгласувано с българските власти. Това предизвика допълнително напрежение, тъй като не е било подадено официално уведомление. В крайна сметка именно българските структури поемат контрола и стабилизират ситуацията.
Танкерът „Кайрос“ остава под засилен интерес и поради своята принадлежност и регистрация – съдът е свързван с китайски търговски оператор, но според международни наблюдатели е част от флот, опериращ в сивата зона на глобалната логистика. Това допълнително засилва вниманието върху движението и съдбата му.
Министерството на транспорта координира действията със службите по морска безопасност, като уверява, че няма риск от екологично замърсяване. Плавателният съд е празен и не носи опасен товар.
Очаква се операцията по извеждането на „Кайрос“ да се осъществи в следващите дни, като тя ще бъде наблюдавана от българските власти до окончателното му напускане на териториалните ни води. Инцидентът повдига отново въпроси около морската сигурност в региона и нуждата от по-строг контрол върху неидентифициран или рисков морски трафик.
Караджов припомни, че танкерът, който бе блокиран до скалите край Ахтопол, е единият от двата, ударени от украинските морски дронове плавателни съдове. „Вторият е отишъл на ремонт в турска работилница. Той е вече официално под руски флаг“, заяви Караджов.
„Този, за който се знае, че е част от руския сенчест флот е регистриран в Китай и собственикът е оттам. Доста сериозен пожар е вилнял на него“, добави той.
„Следихме кораба преди да стигне до българските териториални води. Никой нямаше представа, че ще изпадне в бедствено положение и ще продължи под напора на вятъра да дрейфа към българския бряг“, добави той.
Той коментира и оставката на правителството.
„Усещаше се, че трябва да подадем оставка, защото след първия голям протест стана ясно, че няма как да се управлява на инат и че има проблеми, които хората виждат и заради които са гневни. След като няма консенсус, че това управление е необходимо, да продължаваме да не се оттегляме, щеше да е излишна загуба на обществена енергия и време“, заяви Караджов.
„Тази обществена енергия заслужава да й бъде даден шанс в следващите избори да покаже тези млади хора, които биха искали да гласуват и да намерят своето представителство във властта“, добави той.
След като водещата Цветанка Ризова го пита дали смята, че протестиращите са били водени като овце от овчар, че не знаят какво искат и някой ги яха, той сподели, че е участвал във всички протести още от студентските си години и не може да кажа лоша дума за протест или за хора, които протестират.
„Протестите са едно от най-големите достижения на демокрацията. Те са лакумус, от който можем да чуем за недъзите, от които страда управлението“, каза още министърът в оставка.
Поздрави!
ВВМУ
Миналият век да не Ви се губи? Няма го в спомените Ви?