Как ароматите отключват най-силните ни спомени и какво представлява ефектът „Пруст“
Ароматът е едно от най-деликатните, но и най-влиятелни сетива. С него често свързваме спомени, които изплуват мигновено и с пълна сила. Те са толкова ярки, че сякаш времето се връща назад. Ефектът „Пруст“ обяснява именно това явление и как миризмите имат по-специален достъп до нашите емоции и памет.
Ефектът е кръстен на писателя Марсел Пруст, който описва как вкусът и ароматът на мадлените връщат героя му към детството. Тази метафора не е само литература, а тя има силна научна основа. Обонятелната система е единствената, която е директно свързана с лимбичната система, която е зона в мозъка. Тя е отговорна за емоциите и съхранението на спомени. За разлика от зрението и слуха, които преминават през повече „филтри“, миризмите удрят направо в емоционалното ядро.
Празниците засилват този ефект. Коледните цветове и звуци са отличителни, но нищо не е така обгръщащо като ароматите на канела, борови клонки, меденки, джинджифил, греяно вино, цитруси, карамфил и горещ шоколад. Те не просто създават атмосфера, а те активират невронни пътеки, изградени още в детството. Така мирисът на прясно изпечен тиквеник може да ни върне мигновено в кухнята на баба, а ароматът на бор да ни напомни първото украсяване на елха.
В книгата си „Невробиология на обонянието“ италианският психолог Анна Менини описва, че спомените, извикани от миризми, са по-емоционални и дълготрайни от тези, свързани с картини или звуци. Те често са и по-стари, а най-ярки са спомените, оформени в първите десет години от живота. Точно затова празничните аромати, може да върнат човек към най-чистите и уютни моменти от детството.
От друга страна, коледни песни се носят от много детски люлки посред лято! Сигурно са ги купили от някоя коледна разпродажба за максимална печалба. Много важно какво пеят... Нали будалите родители бутат по 2 лв. вътре, че и трябва да са цели, та се чудят къде да ги търсят хората.