НОИ изключва старите електронни услуги и преминава към единен портал
Националният осигурителен институт започва постепенно да изключва старите версии на своите електронни административни и справочни услуги, свързани с обезщетения, помощи и пенсии. Мярката е част от планирания технологичен преход към пълното преминаване към Единния портал за електронни услуги. Система, която от началото на 2026 г. ще бъде единствената платформа за всички цифрови услуги на институцията.
Според НОИ всички досегашни отделни електронни приложения вече са напълно интегрирани в новия портал и до края на годината ще бъдат поетапно изведени от експлоатация. Това е стъпка към премахване на досегашната разпокъсаност и многобройни подпортали, различни входове и отделни справки, които затрудняват потребителите.
Още тази седмица част от справките, достъпни чрез ЕГН, ПИК на НОИ, Булстат и ИКО, ще бъдат премахнати от страницата „Е-услуги и справки“. Първо отпадат справките за социално осигуряване и тези от Електронния регистър на болничните листове, а в кратък срок ще бъдат деактивирани и справките със свободен достъп, както и тези, достъпни чрез ПИК на НАП или квалифициран електронен подпис.
На следващ етап ще бъдат премахнати справките от групата „В услуга на пенсионера“ и тези за обезщетения при безработица. Последни ще бъдат изключени услугите, свързани с изплащаните обезщетения и помощи по болнични листове и майчинство. Промяната цели всички тези операции да се извършват централизирано, на едно място, без необходимост от навигация между стари портали.
Единният портал за електронни услуги обединява всички досегашни платформи и уеб-приложения на институцията, като предлага достъп до Електронното осигурително досие - с данни за осигурени лица, осигурители, самоосигуряващи се, изплатени обезщетения и пенсии. Достъпът става чрез ПИК на НОИ, ПИК на НАП или КЕП, без да е нужна нова регистрация.
Порталът позволява заявяване на услуги чрез автоматично създаван потребителски профил и осигурява достъп до системите за подаване на данни, регистъра на болничните листове и електронните протоколи за рехабилитация. Новият модел цели съвсем да стандартизира потребителското изживяване - една входна точка, един интерфейс и една логика за работа с НОИ.
Добави Коментар