Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Доказано: Ако приемате определена доза от този витамин, ще стареете по-бавно

Ключови думи: стареене, витамин, доза, резултати, изследване

Изследването VITAL, в което участват 25 000 души, е установило, че при хора над 50 години, които приемат 2000 IU витамин D3 дневно, теломерите - защитните краища на хромозомите, се скъсяват три пъти по-бавно.

Резултатите са сравнени с данните при тези, които получават плацебо. По същество, в продължение на четири години наблюдение, вместо „четири години клетъчно стареене“, участниците „остаряват“ само с около една година.

Доказателствата са публикувани в The American Journal of Clinical Nutrition и се основават на факти от подпроучването VITAL (VITamin D and OmegA-3 Trial), което се провежда съвместно с учени от системата за здравеопазване на жените в Масачузетс, Бригъм, и Медицинския колеж на Джорджия. В проекта са участвали над 25 000 американци: жени и мъже на 55 и повече години.

Отделно проучване на теломерите включва 1054 доброволци, чиято дължина на теломерите е измерена в началото на проучването и после още два пъти - след две и след четири години. Както вече вестник „Доктор“ писа, теломерите са съставени от повтарящи се ДНК последователности и действат като защитни капачки в краищата на хромозомите.

Те неизбежно се скъсяват с възрастта, процес, считан за един от ключовите механизми на клетъчното стареене, тясно свързан с развитието на сърдечно-съдови, онкологични и автоимунни заболявания. Учените сравнили промените в дължината на теломерите в двете групи.

В групата с плацебо дължината на теломерите намаляла с нормална скорост и съответствала на четирите години биологично стареене. Но при участниците, приемащи витамин D3, скъсяването е било три пъти по-малко, което съответства само на около една година остаряване. Разликата възлиза на приблизително 140 ДНК базови двойки, еквивалентни на три „спестени“ биологични години.

„VITAL е първото голямо, дългосрочно рандомизирано проучване, което демонстрира, че витамин D защитава теломерите и помага за поддържането на тяхната дължина“, подчерта съавторът на изследването Джоан Мансън, главен изследовател на проекта и директор по превантивна медицина в болница „Бригам енд Уенс“. Тя добавя, че резултатите са в съответствие с предишни данни за ползите от витамин D за намаляване на възпалението и риска от редица хронични заболявания, включително рак и автоимунни заболявания.

Първият автор на статията, молекулярният генетик Хайдонг Жу от Медицинския колеж на Джорджия, отбелязва: „Нашите резултати показват, че целенасоченото добавяне на витамин D е обещаваща стратегия за забавяне на биологичното стареене, въпреки че са необходими допълнителни проучвания, за да се потвърдят тези открития.“ Интересното е, че омега-3 мастните киселини, също изследвани във VITAL (1 грам на ден), не показват статистически значим ефект върху теломерите.

Редица малки проучвания преди това предполагаха възможен ефект на омега-3, но нови данни хвърлят съмнение върху тази хипотеза. Експертите обаче предупреждават, че е възможно да има и прекомерни очаквания: витамин D не е „еликсир на младостта“, а просто фактор, който може да повлияе на скоростта на биологичните промени. Лекарите подчертават, че добавките трябва да се разглеждат като допълнение към здравословния начин на живот.

Това включва и балансирана диета, физическа активност и умерено излагане на слънце. Но фактът остава: за първи път голямо, дългосрочно клинично проучване показа, че достъпна и евтина хранителна добавка може значително да забави един от ключовите механизми на клетъчното стареене.

0
Коментара по темата
  Добави Коментар
Спират даването на ваучери за храна Квотата за годината няма да стигне за всички желаещи Нов инцидент при гонка: Моторист се заби в кола Той е транспортиран в болницата в Монтана с оплаквания, без данни за тежки наранявания
Крум Зарков: БСП дава три месеца толеранс на новото управление Според лидера на социалистите в момента партията е в процес на лечение и на диета Четири американски самолета излетяха от летище „Васил Левски“ Машините са тръгнали преди обяд и са поели към Западна Европа
Синът на Милен Цветков - механик на Световното първенство за коли с водородно задвижване Боян Цветков и Виктор Тодоров ще представят България на престижния международен форум 4 зодии отварят нова врата Основната тема на деня е надеждата, яснотата и готовността да се възползваш от шансовете, които се появяват
Отиде си актрисата Кина Дашева Тъжната вест съобщи синът ѝ Андрей Слабаков Родопски пататник по стара рецепта – хрупкав отвън, сочен отвътре и невероятно вкусен Едно от най-обичаните български ястия
Порой заля къщи и улици във варненското село Войводино От Областната администрация уточняват, че обстановката е овладяна Почина звезда от „Клетниците“ и „Граф Монте Кристо“ След себе си Годфри оставя съпругата си – актрисата Аманда Уокър, както и син и дъщеря
Синът на Брад Пит и Анджелина Джоли стана боксьор 17-годишният Нокс напомни на ролята на Брад Пит в "Боен клуб" с бойните си умения След съмнения за лекарска грешка: Публикуваха смъртния акт на Хълк Хоган След кончината на кечиста започна разследване, след като дъщеря му се усъмни в причината за смъртта му