Сивият сектор бълва 624 млн. литра нелегални горива годишно - държавата губи 578 млн. лева
България губи стотици милиони левове годишно от нерегламентирана търговия с горива, въпреки че сивият сектор е по-малък, отколкото през пандемичните години, показва нов анализ на Центъра за изследване на демокрацията. Той е изготвен по поръчка на Българската петролна и газова асоциация със съдействието на Агенция „Митници“.
Според него, през 2024 година у нас са заредени и изгорени в моторни превозни средства без платени акцизи и данъци колосалните 624 млн. литра гориво.
Това означава по 90 цистерни дневно, които изчезват в системата, без държавата да получи и стотинка. Пропуснатите приходи се изчисляват на 578 млн. лв., или почти един допълнителен пакет за социални разходи.
Във всичко това има и положителна нотка - през 2020 г. загубите са били над 780 млн. лв.
Дизелът е абсолютният шампион в контрабандата - от заредените през 2024 година общо 3.754 млрд. литра недекларирани са 612 млн. л. Това прави 16.31 процента от контрабандните горива.
При бензина делът е около 8%, а при метана – още по-висок, тъй като много шофьори не декларират смяната на горивната си уредба.
Експертът Тихомир Безлов обяснява, че данните са изчислени на база регистрациите на автомобили, технически прегледи, застраховки, пробег, потребление и реално отчетени продажби в НАП и митниците. Изводът е един: между потреблението и отчетените количества има пропаст и тя е огромна.
Според анализа необявените горива често се реализират не през малки, а през големи бензиностанции с висок оборот, където може да бъдат „погълнати“ от отчетността чрез манипулирани касови апарати.
Ако държавата иска реално да пресече канала, тя трябва да предприеме работещи мерки. Според експерта Тихомир Безлов, в бъдеще тол камерите могат да следят движението на цистерните. Освен това на всяка цистерна може да се монтира и GPS тракер, с каквито отдавна са снабдени камионите с дървесина имат.
Друга работеща мярка е въвеждането на наномаркери на горивата с платени данъци. Тази практика е въведена в Сърбия и благодарение на това контрабандата е сведена до 5%.
Темата с контрабандата на горива е особено актуална, когато се обсъжда бюджета за 2026 г. и държавата планира да събере нужните й средства от светлия бизнес, а оставя свободно да работи сенчестия. На този фон половин милиард лева ще се отрази особено ползотворно.
Източник: Медиапул