Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Добре ли е да паркираме на ръчна спирачка и доколко е важна

Ключови думи: ръчна спирачка, автомобил, паркиране, шофьори, трансмисия

Ръчната спирачка, често наричана още аварийна спирачка, е един от най-простите компоненти във всяко превозно средство, но въпреки това остава заобиколена от объркване и митове.

Много шофьори се чудят дали е вредно да паркират, без да я използват, дали автомобилите с автоматична скоростна кутия все още се нуждаят от нея или дали използването ѝ може да повреди основните спирачки.

В действителност истината е много по-ясна: ръчната спирачка е от съществено значение и пренебрегването ѝ може да причини проблеми, които може би не очаквате, пише Carmarket.

Паркирането без ръчната спирачка пренася цялото тегло на автомобила върху трансмисията. С течение на времето това допълнително натоварване може да причини преждевременно износване или дори счупване на компоненти, особено ако често се паркира по наклони.

Използването на ръчната спирачка премахва това натоварване, като механично блокира задните колела, което прави паркирането по-безопасно и по-стабилно.

Дори на равен терен, разчитането само на „P“ при автоматична скоростна кутия не е добра идея. Ако колата бъде бутната (например, някой „маневрист“ я закачи), режимът за паркиране абсорбира удара. При задействана ръчна спирачка, колелата поемат тази сила. Това е малък навик, който предотвратява големи разходи за ремонт.

При автоматична скоростна кутия, настройката "Паркиране" задейства малък метален компонент. Това е малък щифт, който се поставя в прорез на зъбно колело вътре в трансмисията, като ефективно я заключва, за да предотврати завъртането на колелата.

Ако паркирате без ръчната спирачка, цялата тежест на колата е върху този малък щифт. На равен терен това може да не е чак такъв проблем, но дори при лек наклон подлагате щифта и цялата трансмисия на значително натоварване.

Това често води до рязкото „тракане“, което усещате при превключване от паркинг – ясен знак, че щифтът се затруднява да се освободи под товар.

Ръчната спирачка е все още от съществено значение, особено по наклони, за тежкотоварни превозни средства или при паркиране в оживени зони, където могат да възникнат случайни бутания. Затова и някои автомобили с електронна ръчна спирачка я активират автоматично при паркиране.

Правилно функциониращата ръчна спирачка няма да повреди нищо. Системите на ръчната спирачка са отделни от основната спирачна система и техните механични части са конструирани за задействане по време на паркиране.

Повреди възникват само ако спирачката е оставена частично натисната по време на шофиране – нещо, което до голяма степен се предотвратява в съвременните автомобили благодарение на алармите и електронните системи.

Електронните ръчни спирачки изпълняват абсолютно същата функция като традиционните – те просто се активират чрез електромотор, вместо чрез жило. Те са също толкова надеждни, често по-здрави и включват предпазни механизми, които предотвратяват неправилна употреба (опити за дрифтове например).

Жилата и механизмите на ръчната спирачка са проектирани за статична употреба и рядко се износват от редовното им прилагане. Всъщност е точно обратното: липсата на употреба е вредна.

Жилата и лостовете на ръчната спирачка, които стоят неизползвани, особено във влажен или солен климат, са склонни към заклинване, ръждясване и неизправност. Редовната употреба поддържа механизма смазан и функционален, гарантирайки, че работи, когато наистина имате нужда от него.

Въпреки че системата може да се използва като резервна, ако основните хидравлични спирачки се повредят, основната ѝ предназначена функция е да държи автомобила неподвижен, когато е паркиран. Използването ѝ с висока скорост в реална аварийна ситуация е опасно, тъй като може да блокира задните колела и да причини подхлъзване.

0
Коментара по темата
  Добави Коментар
3 зодии се прераждат в края на 2025 г.: След умората и объркването пристигат изобилие, енергия и любов След като са работили върху себе си и са защитили енергията си, сега е моментът да пожънат плодовете Ромите са станали по-богати, отчете вицепремиерът Атанас Зафиров Все още обаче живеят в пренаселени жилища, подчерта той
Доказано: Ако приемате определена доза от този витамин, ще стареете по-бавно Резултатите са сравнени с данните при тези, които получават плацебо Златото вече не е най-търсеният метал Среброто и медта излязоха на преден план като най-търсените метали в навечерието на 2026 г., измествайки дори златото от центъра на вниманието на инвеститори и трейдъри
Мария Илиева с 40 кг надолу Тя показа новата си фигура, от която вече е свалила 40 кг., по сутиен и минижуп навръх 48-мия си рожден ден Рязко поскъпване на ремонтите - за баня от 8 кв. м вече плащаме около 12 000 лв. труд Липсата на майстори, скъпите материали и високото търсене тласкат цените до 1500 лв. на кв. м, а занаятчийските професии отново стават едни от най-добре платените
Спите ли правилно? Експерти разкриват кои пози вредят най-много и кои са най-полезни за здравето Все повече изследвания показват, че избраната поза за сън влияе върху качеството на почивката, работата на нервите, гръбначния стълб и дори върху храносмилането Кейт Мидълтън с неочакван ход След напускането на личния ѝ моден съветник Наташа Арчър, Кейт Мидълтън взе решение да не търси заместник и вече сама избира всичките си тоалети
Защо Епъл умишлено премахна нощния режим от Айфон 17 Pro Вече не може дa пpaвитe пopтpeтни cнимĸи пpи cлaбa cвeтлинa c paзмaзaн фoн Идват силни магнитни бури до часове Очаква се геомагнитната активност да достигне пик следобед на 9 декември
Напитката, която намалява кръвната захар и е супер за диабетици Това откритие от пилотно проучване за осъществимост, предполага възможността за хранителна интервенция Работодателят няма право да ви откаже допълнителен платен отпуск Юристи припомнят, че платеният отпуск по чл. 157 КТ е задължителен за работодателя и цели защита на работниците при важни житейски и обществени обстоятелства