Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Какво трябва и какво не трябва да прави България с дрейфуващия край Ахтопол „Кайрос“

Институциите да не правят импровизации, а да следват стриктно международните конвенции – изключено трябва да е екипажът да се сваля насила от кораба, казва Тодор Георгиев, който е експерт в морските превози и спедиция
Ключови думи: кораб, ударен от мина, кайрос, какво трябва да правим, какво не трябва да правим, българия, съвети, морско дело, тодор георгиев

Случаят с повредения танкер, ударен преди дни от украински дрон и впоследствие дрейфувал към български води, поставя пред държавата изпитание, което изисква хладнокръвие, професионализъм и стриктно следване на международното морско право. Макар корабът да изглежда изоставен и рисков, настоящият казус е преди всичко частноправен, а не политически или военен. Неправилни действия от страна на институциите могат да доведат до международни съдебни претенции срещу България и значителни финансови щети.

„Първият ключов аспект е застрахователният статус на танкера. Нормалната практика в международното корабоплаване изисква всеки голям танкер да разполага с валидни P&I (Protection & Indemnity) покрития от минимум един милиард долара. Те гарантират обезщетения при разливи, повреди и замърсяване. Руският сенчест флот обаче има проформа сертификат от Мики-Маус p&i club и H&M ins. от същия застраховател – с други думи, няма ги. Корабните документи са издаден от капитан Джак Спароу и по тази причина никое пристанище не ги приема – или иначе казано фиктивни са. Затова нито едно солидно пристанище не приема такива кораби, а дейността им се ограничава до рискови маршрути и претоварване извън пристанищни граници“, коментира Тодор Георгиев, който е собственик на спедиторска и консултантска агенция в областта на морското дело и има огромен опит при превоз на стоки по море.

Всичко това поставя България в сложна позиция. Защото при липсваща валидна застраховка, държавата не може да извършва насилствени действия спрямо кораба или екипажа му. Иначе  собственикът може да претендира, че страната неправомерно е иззела плавателния съд. Такива претенции могат да достигнат десетки милиони долари, особено ако корабът бъде обявен за „изоставен“ по вина на приемащата държава.

Следващият ключов момент е спасителната операция.

„Дрейфирал танкер от клас „Афрамакс“ изисква минимум два мощни влекача и един резервен. В България подобна техника имат няколко компании, но най-подходящият избор е международно признатият холандски оператор Multratug. Причината е проста: при евентуален спор или иск за възнаграждение делото ще се води в холандски морски съд - най-бързият и най-компетентен по такива казуси. България няма специализиран морски съд и практиката показва, че ако делото се води тук, то ще се влачи над десет години, както беше с случая кораба „Бадр“, който още гние на рейда“, каза още Георгиев.

Иначе спасителната операция може да струва 10–12 милиона долара, но ако собственикът откаже да плати, корабът може да бъде продаден за скрап за приблизително същата сума. Затова сериозни международни компании имат стимул да поемат риска - стига държавата да не пречи с грешни ходове.

„Далаверата за спасителите ще е около 12 млн долара. Ако не се плати спасяването - скрапната цена в Алиага е към 11 млн.долара – горе-долу същата. И граничните да не правят простотии да свалят екипажа насила, защото собственикът утре ще ни обвини, че корабът насила е бил изоставен и ще предяви претенции към държавата“, уточни Тодор Георгиев.

А какво следва реално да направи България?

На първо място трябва да издаде незабавно предписание на собственика за обезопасяване на кораба. После да изиска гаранции за възлагане на спешна salvage операция. При липса на реакция – да покани международен спасител с доказана репутация, какъвто в случая се явява холандската фирма, оперираща в Бургаска област. Изключено е да се правят опити екипажът да се сваля насила, освен ако няма пряка опасност, каквато към момента няма, тъй като корабът е произведен в Япония и е много здрав. Всички международните конвенции трябва да се следват стриктно, а не отделни служби да импровизрат. 

Корабът вероятно ще издържи бурите. Големият въпрос е дали държавата ще издържи теста на компетентност.

 

33
Коментара по темата
33.
Русенска чайка
07.12.2025 22:08:49
Ако бяхме хитри като турците, щяхме с влекачи още първият ден да сме го извлекли от български води към Румъния. Там да му мислят,какво да го правят.Може на свой ред да го извлекат към Одеса. Освен, че времето не позволява няма и с какво да го извлекат до безопасно пристанище или навътре в морето,достатъчно далече от брега. Морското право го забравете.Изучавали сме го но то е създадено така, че да ползва повелителите на морета и океани, сетете се кои са те Британия и още някой по силни откъм флотилия държави. Останалите не могат да си позволят лукса да го ползват по предназначение, защото не им е по джоба и възможностите на мореплаването им защото като държави имат толкова малък флот без никакви подводници и техника за извеждане на съдове в открито море ремонт на кораби и преработването им за скраб.Дори Турция мисли ,действа и предприема ходове според възможностите си, затова и ни го натресе в наши води ,тарикати са.
32.
Русенска чайка
07.12.2025 22:07:53
Ако бяхме хитри като турците, щяхме с влекачи още първият ден да сме го извлекли от български води към Румъния. Там да му мислят,какво да го правят.Може на свой ред да го извлекат към Одеса. Освен, че времето не позволява няма и с какво да го извлекат до безопасно пристанище или навътре в морето,достатъчно далече от брега. Морското право го забравете.Изучавали сме го но то е създадено така, че да ползва повелителите на морета и океани, сетете се кои са те Британия и още някой по силни откъм флотилия държави. Останалите не могат да си позволят лукса да го ползват по предназначение, защото не им е по джоба и възможностите на мореплаването им защото като държави имат толкова малък флот без никакви подводници и техника за извеждане на съдове в открито море ремонт на кораби и преработването им за скраб.Дори Турция мисли според възможностите си, затова и ни го натресе в наши води ,тарикати са.
31.
Сметката
07.12.2025 21:22:30
Викайте Зеления и му връчвайте сметката Изобщо не го бавете да плаща веднага!
30.
Кой ще плаща?
07.12.2025 21:14:39
Като няма застраховки Украйна да плати всички разходи и на Турция и на България! Какво правят нейните дронове до Босфора?
29.
Maritime Law
07.12.2025 20:27:42
Тоя ще е учил международно морско право в University of Southampton или City, University of London . Браво флагман, голям специалист сте намерили. То и във ВВМУ учихме морско право доста, че си трябва в такива ситуации.
28.
Ром - дума от санскрит
07.12.2025 20:14:59
вярно е в Карачи, роднините на нашите мангали ще го разкостят този Crude Oil Tanker, DWT 149989 за нула време, но пробвайте и с нашите орки, нали наскоро ловяха стотачки наблизо в Мичурин
27.
Гробарско-ченгеджийско-циганските боклуци
07.12.2025 19:23:10
Смятайте колко руски шпиони влизат примерно вечер в Бургазъ...могат да ви наебът до изгрева и да си отидат....хахахаха.... деееееебъъ и скапаните продажници гроб.....
26.
Чердже
07.12.2025 18:56:48
Тодор - Плитката е зависим
25.
ВВМУ
07.12.2025 18:07:44
Браво на Касабова. От цял град поне един КДП не познаваш ли?
Тошко Плитката да обяснява при положение, че не е стъпвал на кораб.
МА или ГП да споделят нещо? Или забрави номерата на пресаташетата?
Каквото журналистите, такива и управляващите.
:-)
24.
Горски
07.12.2025 17:21:48
Кво са 11 000 000 за българския чиновник да набута държавата
23.
наблюдател
07.12.2025 17:02:29
Цитирам публикация в българска медия от 29.11.2025 г.: Турското министерство на транспорта заяви в съобщение, че корабът "Вират" ("Virat") е понесъл незначителни щети след атаката и е в стабилно състояние, а екипажът е добре. Това предаде БТА.
"Вират", който вероятно е бил атакуван от морски дронове на около 35 мили от брега в Черно море, изглежда е нападнат отново тази сутрин от безпилотни плавателни съдове. ("Вират") е понесъл незначителни щети на десния борд над водолинията", посочва министерството.
Все още не е известно кой стои зад нападението, отбелязва агенцията.
Отделно турските власти продължават усилията за потушаване на пожара и охлаждане на друг плаващ към Русия танкер, който се запали след експлозия в Черно море вчера, посочва министерството.
Спасителните екипи са евакуирали 25 членове на екипажа от 274-метровия "Кайрос" ("Kairos") след пожара, отбелязва институцията.
Вчера Турция заяви, че "Кайрос" е плавал към руското пристанище Новоросийск, когато съобщил за "външен удар", причинил пожара на около 28 морски мили от турския бряг."
Значи екипажът на "Кайрос" е бил от 25 души, а в момента е от 10. Какво се е случило с останалите 15? Живи ли са, и ако да - в Турция ли са в момента? Какво казват турците по въпроса, защо се мълчи?
22.
!!!!!!!!!!
07.12.2025 16:58:51
Бреговата охрана" маршируват " пред общината като истински европедерасти с чеп в задниците си. Те разбраха за кораба, чак като беше вече пред Ахтопол. Няма я никаква но вземат хубави заплатки на наш гръб карикатурите НАТОвски
21.
джак спароу
07.12.2025 16:44:14
А защо не споменете предишния собственик на кораба, "престижната" компания EURONAV, сега CMB.TECH ( Compagnie Maritime Belge, Antwerp, Belgium). Тогава е бил с име FILIKON
Значи нашите европедуни продават кораби за уж сенчестия флот на рашъните. Всикчи си правят игрите, но официално лицемерничат, санкции ала бала. Краварите са същите лицимери. Важно е да тече парата и милиардите
20.
АААААА
07.12.2025 16:41:48
Привикан ли е турския посланник за обяснение ? Какви са действията от българска страна за този терористичен акт от Турция ? По същия начин утре може и мини да довлекат в наша територия. Защо бреговата охрана не е действала ? Не ни занимавайте с глупости. Пълни мижитурки сте, всички се ебават с вас. Онази проклета прост.тутка Надежда Михайлова какво ще каже мам .. и надупена. Каните я за глупости а когато трябва не я каните.
19.
Възраждане Максуда
07.12.2025 16:26:50
Корабът има фиктивен собственик в Китай, реалният собственик е руслямска държава. Използва се за нелегално превозване на нефтопродукти от мордор, съответно няма нито застраховка, нито документи. Турците също ще имат претенции към собственика за спасителната операция по гасенето, която вероятно ще надхвърли цената на скрапта и тъй като са първи на опашката, те ще вземат каквото може да се вземе, а България ще плаща теглителната операция, включително и курсовете на хеликоптера. Щом няма капитан и няма кой да подаде сигнал за бедствие, да правят опит да се свържат с корабособственика, но предполагам, че няма да има връзка с този номер, тъй като корабът е руски-пиратски. Поне е празен и горивото което носи за себе си отдавна е изгоряло. Докато собственик/капитан не подадат официално сигнал за бедствие и искане за спасяване, държавата не трябва да се намесва, ако трябва да изпукат пиратите вътре от глад и да потъне гемията, като се превърне в прекрасен риф.
18.
292
07.12.2025 16:12:25
До 5. Този "мораб" е танкер. Не може да потъне дори машинната шахта да се затопи до водолинията. Проблемите са други, ама е трудно да се обяснят на хора, които са виждали танкер само на картинка и не са яли уя на "силното" североизточно време в Черно море.
17.
В полунощ тиквата се превръща в прасе
07.12.2025 16:09:37
От цялата статия се разбра, че Тошко плитката е представител на някаква холандска компания. Ама на кой му дреме, Тошко?!? Огладня от машинките ли? Ами работи бря, и спри да играеш!
16.
Граничен БГ радар
07.12.2025 16:02:09
В Гранична Полиция и Морска администрация са фенове на поп певеца Геафа и слушат нон стоп хита му:
НЕвидим,НЕвидим за мене сякаш си от ВИДИН,НЕВиден,невидим,невидин
само 300 метра голям но НЕвидим
15.
До 12
07.12.2025 16:00:35
Стартова заплата е 2300лв за среднист полицай. От там небе.
https://dv.parliament.bg/DVWeb/showMaterialDV.jsp?idMat=233679
14.
Гробарско-ченгеджийско-циганските боклуци
07.12.2025 15:50:41
Подробности за кораба

Тип кораб:

Танкер за суров петрол

Дължина × Ширина:

274x48.04

Флаг:

Гамбия (GM) ....... 300 метра кораб Н Е В И Д И М........
13.
Наблюдател
07.12.2025 15:46:26
Шефа на Морскота администрация да каже.
12.
Гробарско-ченгеджийско-циганските боклуци
07.12.2025 15:41:06
Редовият полицай в Гранична полиция взима стартова заплата около 1600 лв. (бруто), като с времето и повишенията може да достигне 2800 лв. (младши разследващ полицай), но диапазонът зависи от чин, стаж и длъжност, като директорите на регионални дирекции получават над 4400 лв. основно възнаграждение.
Конкретни нива на заплащане:
Начална заплата: Около 1600 лв. за редови полицай (според данни от 2023 г.).
Младши разследващ полицай: Около 2800 лв. (основно възнаграждение).
Полицейски инспектор: 2800 лв. до 3625 лв. (в зависимост от степен).
Директор на Регионална дирекция "Гранична полиция": Около 4440 лв. (основно възнаграждение).
Фактори, влияещи на заплатата:
Чин: Старши и младши полицай получават различни суми.
Длъжност: Разлика има между редови служител, инспектор, началник на отдел, директор.
Стаж: Заплатите се увеличават с годините служба.
Добавки: Към основната заплата се добавят различни бонуси (за извънреден труд, нощни смени, специфични условия и др.), които не са включени в тези основни суми.
Данните са базирани на наредби от 2023-2025 г. и са основно възнаграждение (бруто), което подлежи на актуализация. ....... Заплати за НИЩО ПРАВЕНЕ....
11.
Кораба е голям за НАС
07.12.2025 15:26:11
Никой не може да го нареже за скраб този кораб-- Ние нямаме такива докове за 150 000 тона кораб-- освен като в Карачи- до го извадят на някой бряг и после една армия с оксижени да почне да го реже - няма как да стане )) През Босфора такъв кораб няма никой да пусне- остава си в Черно Море )
10.
Гробарско-ченгеджийско-циганските боклуци
07.12.2025 15:24:53
"настоящият казус е преди всичко частноправен, а не политически или военен".....Е как да не е военен?!!!!...нали уж дронове от Украйна са го целунали..... деееееебъъ и скапаните специалисти деееееебъъ и скапаната клоака булгаристан всеки ден или нощ всеки дава акъл кой може кой не може се изказва..... нещастен тъп народ...краят Ви е много близо роби.
9.
Данчо ларша
07.12.2025 15:20:38
Къде е гранична полиция с катера да видят тоя кораб как влиза в Български води. Пак са спали и нищо не са разбрали. Кой ще им търси сметка на заплатаджиите. Трябва да има наказани. ВЪНШНА ГРАНИЦА НА НАТО СМЕ.СРАМ И ПОЗОР. Бълария ще плати операцияга по спасявани на кораба а после хишниците до власта ще го напежат за скпаб. Направо да го закотвят при Ники митничаря той знае какво да прави.
8.
Данчо ларша
07.12.2025 15:20:06
Къде е гранична полиция с катера да видят тоя кораб как влиза в Български води. Пак са спали и нищо не са разбрали. Кой ще им търси сметка на заплатаджиите. Трябва да има наказани. ВЪНШНА ГРАНИЦА НА НАТО СМЕ.СРАМ И ПОЗОР. Бълария ще плати операцияга по спасявани на кораба а после хишниците до власта ще го напежат за скпаб. Направо да го закотвят при Ники митничаря той знае какво да прави.
7.
мда- експерти по международно "плаване"
07.12.2025 15:19:38
Хубаво си дават мнения разни корабни агенти--ама се чудя ако докарат и другото корито танкера Вират който е в същото положение -унищожен от украински плаващ дрон- Та тогава какво ще плещят разни експерти-- значи Турция може да го закачи на буксир и да го докара до българският бряг--а ние не можем да го докосваме -щото видите ли- щяли да ни осъдят?)) и се съмнявам холандската фирма да се намеси --никой не иска неприятности --Да не забравяме че единствено България не осъди военните действия на Украйна в Черно Море срещу цивилни търговски кораби--всички други държави осъдиха тези действия- дори Румъния унищожи един плаващ украйнски дрон близо до Констанца
6.
Ехххх
07.12.2025 15:17:52
Туй нещо собственик има ли....?!
Като има, той какво мисли за ситуацията ?
Ще поеме ли разходите при евентуален разлив ?
Айде, да не мислим вместо него, че.......
5.
Мораба
07.12.2025 15:13:11
вероятно може би ще издърж и на черноморските бури ако беше здрав,и читав а този е ударен и взривен отчасти от три морски дрона в машинното отделение неуправляеми е и може вероятно да се наaводни и потъне
4.
паткан
07.12.2025 15:11:10
Факт , не се вижда никой около танкера.
Доколкото знам в началото са го налазили някакви безделници който са гледали от брега и от далече , макар да не им е там мястото, а на границите. Добре че никой не се е сетил да попита - какво правят реално там , освен да зяпат. Щяха да бъдат много затруднени с отговорите. Нмямал застраховка ? Това не е причина да го оставят така. Този случай отново показа колко са безполезни инстутуциите.
3.
Мораба
07.12.2025 15:10:34
вероятно може би ще издърж и на черноморските бури ако беше здрав,и читав а този е ударен и взривен отчасти от три морски дрона в машинното отделение неуправляеми е и може вероятно всеки момент да се наaa55fводни и потъне
2.
Русенска чайка
07.12.2025 14:42:31
Идеотизъм!Ако снимката е автентична това е безумие при бурно море. Жалко, че има във Варна военно морско училище и са се наредили едни адмирали със звездички и заплати без плавателен опит.Добре,нямате кораби за да трупате стаж, но поне може да четете литература по маринистика.До такива остри скали, дрейфуващ кораб не бива да се намира.Незабавно да обърне навътре към морето там няма да се разбие нито да заседне Не към дълбокото но достатъчно безопасна дистанция от брегове с остри скали. Не да заседне, рискува да се разбие на малки парченца. Обърнете се към английски специалисти.Стари морски вълци няма ли в нашата държава? Всички ли измряха от предишното поколение.Засрамете се аз съм жена при това от Русе макара да живея от години в Бургас. Веднага навътре към морето иначе ще стане танкера на трески при бурно море и близост на остри скали.Дори да плувам не умея но съм чела литература по маринистика и дядо ми е служил във Варна и Бургас бил е граничен полицай в Русе.Интересувам се любителски а тук някакви мастити адмирали не знаят какво да правят кършат ръце, втори или трети ден.Изхвърля се всичкият баласт ако танкера има крен и се насочва по навътре в морето далеч от брегове с опасни скали и плитки места.
1.
Гадате
07.12.2025 14:33:17
Хайде сега без да хвърляте бял боб за да гадаете познайте кой има договор за посредничество с холандската рекламирана фирма. Трудно е да се познае нали. Те ще вземат 11 млн. Той 200 000 без да прави нищо само да посредничи
  Добави Коментар
Фермерският протест в Гърция парализира трафика – нова блокада на „Кулата“ с тежки загуби за превозвачите Гръцките фермери не отстъпват – блокират основни гранични пунктове с България, създавайки сериозни затруднения за бизнеса и международния транспорт. Зеленски под заплаха? Европа губи доверие в САЩ, предупреждават Макрон и Мерц Европейски лидери в конфиденциален разговор предупреждават за възможна американска промяна в курса спрямо Украйна – и потенциална изолация на Зеленски.
Село Мийковци – перлата на Еленския Балкан и рай за любителите на селски туризъм Сред вековни гори, легенди и кристално чисти реки, Мийковци се превръща в едно от най-търсените места за селски туризъм в България. Хороскоп 2026 на Павел Глоба: Кои зодии ще забогатеят и кои ще преминат през изпитания 2026 година ще е период на бурни промени, нови възможности и сериозни уроци – звездите говорят ясно за всяка зодия.
Какво време ни очаква в седмицата от 8-ми до 14-ти декември, ще завали ли сняг в страната От вторник до събота ще е слънчево с разкъсана висока облачност Даниел Митов отговори дали се опасява от гражданска война Митов бе питан за протестите
Осъдиха мнима хазяйка, ужилила студенти Тя не отрече вината си Какво най-много се е търсило в Wikipedia през 2025 г. Сайтът скоро навършва четвърт век
Мощна подкрепа за Любо Пенев във Валенсия "Прилепите" са единни в обичта си към Ел Голеадор Ландо Норис ликува в инфарктен сезон на Формула 1 Конкуренцията бе жестока
България няма шанца, но има Зографски - нашенецът отново впечатли за СК Влади стана шести във Висла Ивайло Мирчев: Този бюджет е по-лош "Пеевски е с два пъти по-голяма охрана от президента", каза съпредседателят на "Да, България"