Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Китайски влак стигна рекорда от 603 км/ч, у нас още пътуваме над 6 часа от Бургас до София

Графикът на бързите влакове, които днес, понеделник, 1 декември, пътуват от Бургас за София.
Ключови думи: япония, влак, транспортна политика, новини от света

В далечния Изток технологичните титани Япония и Китай мерят амбиции в едно железопътно съревнование, което прилича повече на научна фантастика, отколкото на транспортна политика.

Все още за най-бърз влак на магнитна левитация (маглев) се смята японският „куршум“ от модела L0, постигнал рекордна скорост от 603 км/ч (375 мили/ч). В ежедневната търговска експлоатация тези влакове се движат с малко по-скромната скорост от 500 км/ч, благодарение на което разстоянието между Токио и Осака, то е около 500 километра, се взема за 1 час и 7 минути.

Китай се готви да щурмува японския рекорд със своя най-нов маглев. Той е разработен от China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC). А страната вече разполага с Shanghai Maglev – технология, разработена от Transrapid International, която е съвместно предприятие между Siemens и Thyssenkrupp. Този влак достига 430 км/ч в едно безшумно, почти космическо плъзгане между летище „Пудун“ и центъра на Шанхай. Но китайците не обичат да стоят втори. Те предпочитат първото място, дори и то да е в таблица със скорости, които обикновеният човек си представя само във филм за супергерои.

И докато азиатските дракони се надбягват отвъд 600-те километра в час, тук, в България, ние стоим стабилно, но не в бъдещето, а в собственото си минало. Едни 6-7 часа пътуване от Бургас до София, между които лежи разстояние от около 400 километра, си остават величина толкова постоянна, че спокойно може да се запише в учебниците по физика като „българска транспортна константа“.

В последните години на миналия век, когато бях студент, вземах този преход за същото време. Днес вече дъщеря ми учи в Софийския университет и се радва на изтънчено модернизирано влаково преживяване… което продължава абсолютно същите 6-7 часа. По трасето са сменени само поколенията пътници, скоростите очевидно са вечни.

От време на време в публичното пространство проблясва някое обещание – сякаш светулка, която няма никакво намерение да остане достатъчно дълго, за да освети реална промяна. Тази година един път влакът дори успя да дойде от София до Бургас за 5 часа и половина, защото на него се беше качил транспортният министър.

Продължаваме да чакаме трайното подобрение. Сега са поръчали нови електрически влакове, производство на „Шкода“. Но не смея да се надявам твърде много.

Нека все пак видим дали пък няма да се случи нещо догодина.

Ако пак нищо не мръдне, остава единственото логично спасение: инженери по-скоро да изобретят телепортацията. Само че дълбоко в себе си се опасявам, че дори тя няма да ни избави от творческата ни национална способност да „побългарим“ всяка услуга. И накрая да чакаме с куфар в ръка пред някой телепорт, който „временно не работи“.

В Япония и Китай влаковете летят. У нас – летят обещанията. И това, признайте, също е вид транспорт.

9
Коментара по темата
9.
Ако
01.12.2025 12:36:48
преместим Бургас до околовръстното на София имаме шанс да бием китайчугите на джобен тенис.
8.
най-скъпо с най-ниски
01.12.2025 11:56:20
У нас е най-скъпо с най-ниски доходи в ЕС и не само
7.
ss
01.12.2025 11:46:15
Ама то в Китай и всеки олигофрен не може да пише каквото глупости си иска, а тука може
Щеше да чукаш камъни там, убавец
А за китайска гара, дето пада върху главите на хората нещо да напишеш ?
6.
татар
01.12.2025 11:40:52
Бугаристан е малък на територия, и 130 км/ч средна скорост ни е предостатъчна, но дори и тва е мираж за нас. БДЖ е умишлено умъртвено за да се возят всички на автобусите на биомет и ивкони, които фирми са собственост на разни шофьор-охрани и техните приятели.
5.
Ловете снежинките още във въздуха !!!
01.12.2025 11:40:30
Те и собствениците на Емаг искаха да правят бизнеса си от България, но алчните ни пишман-политици им поискаха подкуп.

Но да вземеш пари от евреи - почти невъзможно !!
4.
Здрасти
01.12.2025 11:34:05
А съветските таралясници на БеДеЖето дето са по на 40 + години даже и 63 км не могат да вдигнат
3.
УдоМача
01.12.2025 11:10:27
Китайците и на нас предлагаха влакове и да ни оправят инфраструктурата, но за жалост нашите продажници не пожелаха и за пореден път изкупиха немския скрап...
2.
Само бдж
01.12.2025 11:01:30
БДЖ са най големите е с 603 км в час ако катострофираш всички ще измрем а БДЖ никога няма
1.
123
01.12.2025 10:59:51
Много важно,нали сме във клуба на богатите,във сърцето на Европа,важното е да има банани по коледа.
  Добави Коментар
Водолази ще се гмурнат в морето с ретро костюми на празника на Бургас Те ще покажат как се използва екипировката от 60-те години ЦСКА подкрепя Любослав Пенев в трудния момент: Ще спечелиш и този мач! Легендарният нападател е от няколко дни в германска клиника и се бори за живота си
Христо Стоичков с подкрепа за Боби Михайлов, Любо Пенев и Петър Хубчев Боби, Любо, Петьо – вие винаги сте били бойци, с които заедно сме спечелили десетки битки! Няма кой да ви уплаши, написа Камата Разследват дипломите на Гонзо Прокуратурата ще проверява дали не са фалшиви
Ограничаване от социалните медии дава резултати, подобрява се осезаемо менталното здраве Участниците в проучването въобще не са съобщили, че се чувстват самотни Шофьорът, който уби полицай в София с 6 глоби за пътни нарушения 34-годишният мъж блъснал униформения, който разследвал предишна катастрофа
Картини на Георги Баев стават част от мисията „Нов роял за талантите на Бургас“ Двете дарени картини ще бъдат включени в благотворителната изложба „Нов роял за талантите на Бургас“, която ще бъде открита на 1 декември 2025 г. от 18:00 ч Всяка година за коледната трапеза правя тези крехки маслени сладки с фъстъци - лесна и бърза рецепта Пригответе се за сладкиш, който се топи в устата
Очаква ни дъжд за Никулден Зимни температури през втората седмица на декември Това е най-лесният начин да се разпознае истинска евробанкнота Най-лесният начин да се разпознае истинска банкнота е чрез метода „пипни, разгледай и наклони“
Тамара Глоба: Декември идва с един галеник на съдбата За Овните началото на декември носи темата за личните граници Старомоден сладкиш с череши, потопен в богат шоколадов сос