Тол системата остава под контрола на „Капш“ до 2030 г. - АПИ призна зависимостта си
Българската тол система няма да стане независима, както бе обещавано години наред. АПИ откри процедура за пряко договаряне за 127.5 млн. лв. без ДДС с досегашния изпълнител – консорциум „Капш Трафик Солюшънс“. Новият договор ще гарантира поддръжката на системата до края на 2030 г., като на практика запазва пълната технологична зависимост на държавата от австрийската компания.
В документацията по поръчката АПИ прави безпрецедентно признание: за пет години агенцията не е успяла да придобие нужния „ноу-хау“, за да управлява системата самостоятелно. Не разполага и с достъп до изходния код, нито с права върху интелектуалната собственост. По план държавните служители трябваше да бъдат обучени още през 2020–2022 г., но това не се е случило.
Като основен аргумент за липсата на конкуренция АПИ посочва, че системата е „интегрирана и неделима“, а единствено фирма, оторизирана от Капш, може да я поддържа. Сменянето на доставчика е определено като „нерационално“, „неефикасно“ и свързано с висок технически и финансов риск. Тол системата e и обект от национална сигурност, което прави техническата документация засекретена за външни компании.
Освен основната стойност на договора, е предвиден и допълнителен ресурс от 29.3 млн. лв. за надграждане и интеграции. В същото време Приложения 2 и 3, които описват тези дейности, липсват в публичната документация.
Това е поредният голям финансов ангажимент към „Капш“ след 180 млн. лв. за изграждането на системата през 2018 г. и 140 млн. лв. за договора за „проактивен мониторинг“ от 2021 г., за който Сметната палата откри нарушения и прокуратурата – данни за щети.
Още през 2023 г. експерти, включително Божидар Божанов, предупредиха, че държавата може да се окаже напълно зависима от „Капш“ и принудена да подписва директно с тях. Точно този сценарий вече се случва – без конкуренция, без алтернатива и без собствен контрол върху ключова инфраструктурна система.
Добави Коментар