Имаш неплатен фиш или глоба? Забрави за технически преглед от май 2026 г.
Сериозна промяна в Закона за движение по пътищата, приета тихомълком това лято, заплашва да постави хиляди български шофьори в патова ситуация от пролетта на 2026 г. Според новата разпоредба, влизаща в сила на 7 май 2026 г., автомобил няма да може да премине през годишен технически преглед (ГТП), ако собственикът, ползвателят или дори само лицето, което го представя за проверка, има неплатени глоби по фишове или наказателни постановления.
Това предизвика остра реакция от страна на омбудсмана на Републиката Велислава Делчева, която сезира Конституционния съд с аргумента, че държавата създава изкуствени бариери за упражняване на правото на собственост и свободно придвижване. Конституционните съдии вече приеха да разгледат казуса и образуваха дело, макар че новият текст в закона ще започне да действа чак след шест месеца.
„Наказват те не защото колата е опасна, а защото им дължиш пари“
В оспорената ал. 9а на чл. 147 от ЗДвП се посочва, че прегледът за техническа изправност ще се извършва само ако всички глоби по фишове, актове и наказателни постановления са напълно платени. Проверка за това ще се извършва автоматично чрез обвързана система.
„Това е своеобразна форма на принуда, която прехвърля отговорността за събиране на глоби от администрацията върху гражданите, ограничавайки основни конституционни права“, се казва в становището на Делчева.
Омбудсманът изтъква още, че мярката нарушава правото на труд, като лишава хората от възможността да използват превозните си средства за придвижване до работа или служебни задължения. Ограничаването на достъпа до технически преглед поради неплатени глоби не е свързано със самата цел на прегледите – а именно безопасността на движението. На практика кола в изправно състояние може да остане без разрешение за движение, не защото е опасна, а защото собственикът ѝ дължи пари на държавата.
Ще плащаме, за да им е по-лесно на администрацията?
Според Делчева това е поредният пример как държавата „закърпва“ собствената си неефективност чрез натиск върху гражданите, вместо да подобри административните си процеси.
Конституционният съд ще търси отговор на въпроса: съвместима ли е тази разпоредба с българската Конституция и с европейските стандарти за свобода на движение и защита на собствеността?
Институциите, които ще бъдат конституирани като страни в процеса, включват Народното събрание, президента, правителството, редица министри, Върховния административен и Върховния касационен съд, както и адвокатурата.
Правни експерти от водещи университети също са поканени да изразят мнение – сред тях са проф. Дарина Зиновиева, проф. Райна Николова и доц. Ралица Илкова.
Докладчик по делото ще бъде съдия Невин Фети.
Какво следва?
Ако КС потвърди, че мярката е противоконституционна, тя няма да влезе в сила. Ако обаче съдът я остави в сила, от май 2026 г. хиляди водачи ще се окажат със служебно „заключени“ автомобили – не по технически, а по административни причини.