Полша измества Великобритания като основен пазар за Бургас
Летният туристически сезон в Бургаска област през 2025 г. може да бъде определен като възстановителен – следните сериозни събития от пандемията и несигурността в региона, данните от Летище Бургас и Националния статистически институт отчитат внимателно, но устойчив растеж на международния трафик и туристическата активност. Това сочи докладът на Бургаската регионална туристическа камара.
През периода януари-септември са приети 894 хиляди пътници на летището – 3% повече в посока 2024 г., с което се заличава част от предходния спад и се връща към обемите от 2023 г. Въпреки това изоставянето спрямо предпандемичната 2019 година остава драстично – минус 37% или приблизително 520 хиляди пътници по-малко. Основната причина за този дефицит продължава да бъде загубата на пътувания от Русия, Украйна и Беларус , чийто принос преди войната надхвърли 300 хиляди души.
Полша измества Великобритания от върха
Символично и статистически важно разместване настъпва през 2025 г. – Полша се изкачва на първо място по брой пристигнали туристи, изпреварвайки Великобритания. С ръст от 3% спрямо 2024 г. и почти идентичен брой посетители с тази от 2019 г., полският пазар демонстрира стабилност и излиза след две по-слаби години.
В този британски период пазарът отбелязва спад от 5%, повлиян най-вече от фалита на „Балкан Холидейс“ точно преди старта на сезона. Частично този удар е компенсиран от Jet2 Holidays , който увеличава вашия капацитет. Въпреки това Великобритания остава с 31% намаление на трафика в посока през 2019 г. Полша и Великобритания заедно увеличиха 44% от общия трафик на летищата, като техните програми започват рано и се включват късно – ключови фактори за удължаване на сезона.
Германия се завръща, Скандинавия се отдръпва
Едно от най-оптимистичните развития през тази година е силно завръщане на германския пазар, който регистрира 51% ръст спрямо 2024 г. – за първи път от пандемията насам е преминала границата от 100 хиляди пътници. Това съкращава изоставянето по посока 2019 г. до 28%.
В контраст, скандинавските пазари се отдръпват. Дания и Норвегия отбелязват леки спадове, но Финландия и Швеция се сринаха с по 37% и 39%, съответно. Общо, четирите северни страни изостават с цели 40% от нивата от 2019 г. – сериозен удар за региона, който залага на тези туристи като по-платежоспособни и с дълга престой.
Реализирани нощувки: повече, но по-кратки
През май-август 2025 г. в местата за създаване в Бургаска област са реализирани над 8,4 млн. нощувки, с ръст от 3% посока 2024 г. – стойност, равна на 2019 г. Но тази стабилизация идва при 9% увеличение на капацитета (повече легализиране), което логично води до спад в заетостта – от 59% на 56% .
Средният престой остава непроменен – 4.9 дни , но спрямо 2019 г. той е съкратен с 13% . Това се дължи на увеличения брой гости, но с по-кратки посещения – явление, което натиска рентабилността в туристическия сектор. Българите нощуват по-кратко (3,9 дни) и леко намаляват, докато чуждестранните туристи се увеличават с 5%, но остават с 10% под нивата от 2019 г.
Приходите растат, но не от заетост
Приходи от нощувки скачат с 20% – над 837 милиона лева. Но този ръст е резултат основно от увеличение на цените, а не от повишена заетост или по-дълга престой. Разходите също се увеличават – храна, транспорт, труд – което поставя под въпрос реалната печалба за хотелиерите и туроператорите.
Вътрешният пазар се държи, Турция изгрява
На фона на всички по-лесни пътувания до Гърция след влизането в Шенген, българският пазар остава стабилен – факт, който показва доверието към родното Черноморие . В това време Турция се утвърждава като новата звезда – облекчаването на визовия режим за турски граждани вече води до ръст на пренощуваните гости, макар и с кратък престой (средно 2 дни).
Лято 2025 донесе възстановяване на ръста, но не и на структурата отпреди пандемията. Рекордните приходи и увеличеният капацитет не прикриват факта, че туристите идват за по-кратко, харчат по-предпазливо , а част от пазарите – особено скандинавските – се отдръпват.
Ключовите предизвикателства остават: краткият сезон, недостигът на персонала, високите разходи, нелоялната конкуренция и рисковете около въвеждането на еврото. Според регионалната туристическа камара, с правилна политика и по-добра репутация след влизането в Шенген България има шанс да се утвърди като евтина, но и качествена алтернатива на повечето туристически дестинации.
Върнете скандинавците и англичаните в Сл бряг !
Руските германци също са нежелани......винаги се мислят за нещо повече от нас и едва ли не ни правят добро като са дошли да серът в нашето море и да плащат тънко