Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Бургаският апелативен съд във вторник ще гледа дело, което може да преобърне Закона за етажната собственост

Апелативните съдии ще тълкуват дали юридическо лице може да бъде „обитател“
Ключови думи: ЗУЕС, етажна собственост, Бургаски апелативен съд, съдебен прецедент, Пясъчна лилия, Беллатера Джейн, чл. 51 ЗУЕС

Състав на Бургаския апелативен съд във вторник ще заседава по ключово дело, което може да отключи национална верижна реакция с тежки последици за Закона за управление на етажната собственост (ЗУЕС).

Става въпрос за уреждане на взаимоотношенията между собственици в комплекс "Пясъчна лилия" в Созопол.

Един от съседите - юридическото лице, притежаващо 8 апартамента в сградата -  „Беллатера Джейн“ ООД, собственост на руските граждани Олег Атков, Екатерина Аткова и Евгения Аткова от години не е заплащало дължимите такси, които всички останали собственици покриват.

Заради това Общото събрание (ОС) на Етажната собственост (ЕС) е взело решение да потърси по съдебен ред сумата, но попада в казус, който може да преобърне тълкуването на ЗУЕС.

Бургаският окръжен съд (БОС) обаче отхвърля иска на етажната собственост с необичайни за случая мотиви -  апартаментите не били обитавани и съответно не дължали такса.

КАЗУСЪТ

"Беллатера Джейн“ ООД е собственик на осем апартамента, които впоследствие са обединени в два имота. Заради сериозните задължения - 56 хил. евро, с 67,30 % от гласовете на Общото събрание се взема решение да се предприемат съдебни мерки срещу некоректния платец, пише между кориците на делото.

На първа инстанция дружеството-длъжник към етажната собственост оспорва не само размера на задълженията, но и ангажимента да го плаща, твърдейки, че апартаментите не били обитавани. В защита на тезата се цитира чл. 51, ал.2 от ЗУЕС, който гласи следното:

 "Не се заплащат разходите по чл.51 ал.1 за деца ненавършили 6-годишна възраст, както и от собственик, ползвател или обитател, който пребивава в етажната собственост не повече от 30 дни в рамките на една календарна година".

Юристи, с които се консултира Флагман.бг разкриха, че в действителност подобна разпоредба е приложима, но по подобие на освобождаването от такса "Смет" трябва да се подаде декларация и тя да бъде вписана в книгата на ЕС. В слачая такава липсва.

Основният пропуск обаче е свързан с факта, че поне до този момент, в съдебната практика подобна мярка бе допустима само за физически лица, а не фирми.

"С други думи, съдът де факто разширява приложното поле на чл. 51, ал. 2 от ЗУЕС , без да даде мотиви защо тази норма следва да се прилага спрямо юридически лица – нещо, което в правната теория и съдебната практика винаги е било спорно, тъй като терминът „пребиваване“ предполага физическо лице. Законодателят дори споменава децата като изключение, което допълнително потвърждава, че целта е да се освобождават реални обитатели, а не формални собственици.", коментираха от етажната собственост. 

"Надяваме се Апелативният съд в Бургас да прояви разум. Ако потвърди решението на първата инстанция, това ще създаде прецедент, при който юридическите лица ще могат масово да се освобождават от задълженията, позовавайки се на липса на реално ползване – без административни действия, без писмени уведомления, без ангажименти. От друга страна, дружеството „Беллатера Джейн“ не е прекратило дейността си, няма процедура по ликвидация и редовно подава финансови отчети, което означава, че формално е активно и се ползва от имотите си. Твърдението, че апартаментите не се използват, е неубедително и няма правна стойност.", добавиха от етажната собственост на "Пясъчна лилия" ООД.

32
Коментара по темата
32.
Грин Лайф София
03.11.2025 21:49:33
Сещам се за един бивш депутат от Атака който завлече много инвеститори на зелено
31.
Христо Маринов
03.11.2025 18:52:00
Явно някой не чете промените за етажната собственост.От 1.1.2025г.собствениците на необитаеми апартаменти,офиси ,плащат такса като за един обитател.
30.
Христо Маринов
03.11.2025 18:51:55
Явно някой не чете промените за етажната собственост.От 1.1.2025г.собствениците на необитаеми апартаменти,офиси ,плащат такса като за един обитател.
29.
Милева
03.11.2025 17:23:36
Човека изглежда свестен.
Доктор и космонавт.
Според мен се е прeдоверил на някой адвокат. Нали ги знаете,има такива сред тях ,които за 5 лева обещават всичко. И да,мисля работят с определени съдии,но това си е само мое мнение. Вярвам в българското правосъдие въпреки това!
28.
Judge Dredd
03.11.2025 17:05:27
до 26 Съдията.Не се рови повече,че работата не само намирисва.Направо си вони.
27.
Оппа на
03.11.2025 16:56:53
Направих си труда да видя в интертет кой е този руски собственик https://share.google/Yq6QUDzSEhgevM5T5
И да руски генерал.
Няма пари горкия....
Зависимости....
26.
СЪДИЯТА
03.11.2025 15:14:37
Попаднах на интересен факт. Ако се разтършувате в търговския регистър назад, може да видите, че адвокат на дружество Беллатерра Джейн ООД е адвокат Бойко Темелков. Неговата съпруга съдия към онзи момент в Окръжен съд Бургас е към днешна дата в Апелативен съд Бургас. Навирисва ми на зависимости и към предишното съдебно решение, а може би към бъдещото съдебно решение. Паживьов, увидим.....
25.
За правдата
03.11.2025 14:38:09
По тази логика скоро всички комплекси ще фалират.
Който няма пари или не желае да плаща да продава и да не затруднява останалите собственици.
И накрая е важно адвоката на тези руснаци с кой съдия работи(разбирайте на кой плаща) за изхода на делата.
Корупция ,корупция!
Флагман да наблюдава изхода на делото,а прокуратурата да се заинтересувя от тези руски граждани и техните приятели и служители в България!
24.
Веда
03.11.2025 12:46:41
Пълни глупости!
Няма значение дали обитават тези апартаменти или не! През това време някой поддържа общите части, обслужва технически асансьор и абонатните станции, които се намират към тези сгради, правят се ремонти по общите части а това са пари, които се плащат от всички!
Както винаги българският съд е една пародия!
23.
Веда
03.11.2025 12:46:37
Пълни глупости!
Няма значение дали обитават тези апартаменти или не! През това време някой поддържа общите части, обслужва технически асансьор и абонатните станции, които се намират към тези сгради, правят се ремонти по общите части а това са пари, които се плащат от всички!
Както винаги българският съд е една пародия!
22.
Софракис
03.11.2025 09:37:53
Разходите са за управление и поддръжка и са за период, преди да бъде отменен чл.51(2). Решението на ОС на ЕС е 24евро на кв.м. за жилищна площ на обект плюс ид.ч.
Ето Ви и малко практика на ВКС:
"В свое решение № 60181/ 20.10.2021 г. по гр.д.№ 86 от 2021 г. на
ВКС, ГК, IV г.о., Върховният касационен съд приемайки, че нормата на чл.51,
ал.2 ЗУЕС е императивна правна норма, е заключил, че „етажният собственик
не дължи заплащането на разходи за управление и поддържане на общите
части, ако е доказал условието на чл.51 ал.2 ЗУЕС (пребиваването в
собствения му имот за период само от 30 дни или по-малко от 30 дни през една
календарна година), дори и да не е подал декларация за обстоятелствата по
чл.51 ал.2 ЗУЕС, да не е вписал тази негова декларация в книгата на етажната
собственост и въз основа на това да не било постановено решение на Общото
събрание на ЕС за освобождаване му от плащане на тези разходи.
Неподаването на декларация за обстоятелствата по чл.51, ал.2 ЗУЕС и
невписването в книгата на етажната собственост на тези обстоятелства не
обвързва съда автоматично да приеме, че няма основание за освобождаване на
7
етажния собственик от плащане на разходите за управлението и поддържането
на етажната собственост."
21.
Гладен депутат
03.11.2025 09:15:40
Няма тънта,няма мънта.Всички плащат и това е .Пари НЯМА ! Еврофондовете спряха,на вас т*шак ви се струва работата.Нашите заплати и добавки към тях ,откъде ще дойдат?
20.
Чадъркьой
03.11.2025 01:24:10
Миналата година ГЪРЦИЯ конфискува имот на Вальо Златев-Клюна ГЕПИ груп струващ 2,5 милиона евра (5 милиона лева) къща с басейн в SANI Resorts Halkidiki .
ЗЛАТЕЕ си повярвал че е олимпийския бог Хелиос Слънчевия Аполон и за него ДАНЪЦИТЕ НЕ важат ,смятал че щом ЛУКойл под негово ръководство не плаща данъци може и в Гърция да НЕ плаща така за едни 7-8години натрупал няколко хиледи евра(смешна сума) но Гърция получила заповед от ЕС и Брюксел всички агенти на Москва в ЕС да бъдат ударени финансово имотите и яхтите на ЕС територия да им бъдат конфискувани.
За това пе НЕ си платил данък сгради дълги години Гръцката държава присвоява имота му БЕЗ право на обжалване с оглед системно нарушаване Гръцките законин и законодателстване.
400.000 руснаци имат имоти във БГ едва ли всички да платили данъците и такси смет и раксасгради плюс такса подръжка.
Да последват примера на Гърция
19.
Рейзи
02.11.2025 23:03:30
Собственикът е Йоско добре познат на местните като примерен"бизнесмен"
18.
Прям
02.11.2025 22:42:24
Щом не ги ползват, значи не им трябват . Във всички случаи - дължат такси, нали са съсобственици. Ето защо не трябва да се притежава повече от една собственост . Като не искат да плащат, закона трябва да позволява имота да се национализира от държавата.
17.
К
02.11.2025 21:44:24
До всички хейтири коментар 10!!!
Къде в споменатия член видяхте да се конкретизира дали е юридическо или физическо лице собственик, ползвател и т.н.????
Та ясно е според закона че се дължат такси!!! Явно масата четящи сте тарикати които имате имоти и не искате да плащате за тях. След като имаш ще плащаш това което трябва!!! Да не говорим че масово едвам се събират хора на събранията на Етажните собствености....повечето все казват каквото решите и като им поискаш пари ама мен ме нямаше що трябва да давам!!!!
16.
Минаващ
02.11.2025 21:43:28
Аз не виждам какво общо има чл. 51 ал. 2 и децата с настоящия казус. От статията ама хич не схващам аргументите на съда. Собственика дали ФЛ или ЮЛ заплаща като за един обитател ако е пребивавано до 30 дни. Иван, Петкан или който и да е ппебивавал все тая. И това е краен брой на дните, може и хич да не е пребивавано пак си в този случай да заплащаш.
15.
Разбирко.
02.11.2025 21:32:23
Където казвам 51, ал. 2 имам предвид ал. 1 изр. второ.
14.
Разбирко.
02.11.2025 20:52:31
Казусът за мен е елементарен. Просто след като липсва уредба юридическото лице няма да попадне в хипотезата на изключението по чл. 51, ал.2, а спрямо него ще се приложат общите разпоредби, т.е. че всеки собственик е дръжен да плаща. Там не се уточнява дали е ЮЛ или ФЛ. И следва да се гледа духа и заложените принципи в закона, а не откъслечно негови отделни разпоредби. Защото не може чл. 51, ал. 2 да изключва задължението на собстветика да плаща. Обратната логика е абсурдна. И като не може да се приложи изключението плаща по общия ред.
Отделнто от това чл 51, ар. 2 не се прилага, ако ОС вземе решение разходите да се заплащат за идеална част, т.е. в хипотезата на чл. 51, ал.9, т.2. Да, така може да е несправедливо за някои с малко хора и голяма квадратура, но е
щяло да е добро решение ако са се усетили навреме, че ще се натрупат такива задължения.
13.
До 12
02.11.2025 20:38:28
Ако ти под думата "собственици" разбираш физическо лице, то не си прав. Собственик може да бъде и юридическо лице (ООД) както е в случая.
Но е доста вероятно сумите да са натрупани преди 2024г и в случая да не важи изменението упоменато в коментар 10!
От морална гледна точка, разхода за управление и поддръжка би трябвало да се плати и от собственик на необитаемо жилище.
12.
С.Цанев
02.11.2025 19:49:30
Ало номер 10. Там става въпрос за физически лица казуса е с фирма и то българска. Вие да не сте съдията от Окръжния съд ,който е гледал делото?
11.
Ченкете
02.11.2025 19:43:52
Всеизвестно е , че руснаците в по-голямата си част са проблемни при плащането на такса поддръжка. Не случайно един от първите въпроси който задават кандидат купувачи от вътрешността на страната е - има ли руснаци в сградата? Всички ги научиха с проблемите които създават и то не само по отношение на заплащането на таксата , ами и с пиянските им запои и вечните им претенции.
10.
Чл. 51.
02.11.2025 19:35:04
Чл. 51. (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 57 от 2011 г., доп. - ДВ, бр. 26 от 2016 г., доп. - ДВ, бр. 82 от 2023 г., в сила от 31.12.2023 г.) Разходите за управление и разходите за поддържане на общите части на етажната собственост се разпределят поравно според броя на собствениците, ползвателите и обитателите и членовете на техните домакинства независимо от етажа, на който живеят. За самостоятелен обект, в който се пребивава не повече от 30 дни в рамките на една календарна година, се заплащат разходите за управление и разходите за поддържане в размера, който е определен за един собственик, ползвател или обитател.
9.
Светльо
02.11.2025 19:26:49
Съгласен с номер 7 за руснаците и влиянието.
Тук явно играят интереси или пари. Бих посъветвал етажната собственост да се обърне към европейски съд. И хайде да я видим тази българска фирма с руски собственици с какви пари е купила имота си и какъв им е бизнеса тук.Мисля прокуратурата трябва да се намеси. Тези руснаци объркаха целия свят. Аман.
8.
Митко Пеев
02.11.2025 19:05:07
Нека прокуратурата да я види тази (Българска фирма ) аджеба с какво се занимава и откъде са и средствата. Или са някакви агенти на влияние щом приборват българските закони.
7.
Мартина Димчева
02.11.2025 18:28:55
И какво сега?
Тези руски граждани с българска фирма кой ги защитава?
Не си плащат по закон и реално български съд ги оправдава!
После ,,руснаците напуснали България" . Бля,бля!
Тук са си и държат всичко включително и съда. Или...... пари?
6.
Да ви ..
02.11.2025 18:17:10
...таковам и юристите до които сте се допитали.Цитираният пл.51 точно и ясно упоменава: деца до 6г , собственик,ползвател или обитател.Какви юридически и физически лица ги гонят вашите юристи.///p.s.отделен въпрос е че тези такси са схема за щавене на всички
5.
Прочетете Чл. 51
02.11.2025 18:16:45
Моля, внимателно прочетете Чл. 51.....!!!
4.
А сега де
02.11.2025 18:14:50
Друг е въпроса фирмите домоуправители как начисляват разни такси без съда да проверява истински ли са подписите на всички живущи които уж са съгласни за тази такса. Така в нашия блок се начисляваха 2 години такса за почистване на покрива (обща част) без да ни уведомят по 2100 лв на година, а никой не е виждал някой да се качва там.
3.
*********
02.11.2025 17:28:33
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържа недоказуеми твърдения, касаещи конкретни личности.
2.
Крум
02.11.2025 17:08:49
Може да се ползват и без да се ползват. - Ех Божинка..... Може да минават за разходи , офиси , Апартамент за командировки... и т.н Може и да са заложени.Проверяват първо фирмата. Това са само малките неща.
1.
*********
02.11.2025 17:07:43
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържа недоказуеми твърдения, касаещи конкретни личности.
  Добави Коментар
Подпалиха колата на водещ политик Инцидентът се случи на германска земя Фатална катастрофа в България Отиде си 36-годишен мъж
Какво се случва с Покровск? Битката се ожесточава Обявиха Идеалния футболен отбор Впечатлява
Кой подаде българско знаме на Цеца в РСМ? Флаг по време на концерт разбуни духовете Венци Стефанов с тежък коментар за мениджъра на Насар "Същото направи и с един мой футболист", заяви босът на Славия
Пребиха български кмет Нападението стана в село Нова дръзка кражба в Париж Обраха магазин за бижута
Разтърсваща информация за верижната катастрофа в София Бивш шеф в "Автомагистрали" помел колите Ето кога се очакват геомагнитна буря да достигне Земята На 6-7 ноември изригванията могат да окажат влияние върху чувствителни и по-възрастни хора
Последната звезда от „Записки по българските въстания“ си отиде Илия Илиев оставя след себе си богато творческо наследство и десетки роли в театъра и киното Зуека продава своите картини по 800 евро Това е сравнително ниска сума за авторски живописни произведения, особено когато зад тях стои човек с име и биография като неговата