"Глупавите телефони" се завръщат, все повече млади хора зарязват смартфоните
В епоха, в която животът ни се върти около екрана на смартфона, се заражда нова, контракултурна тенденция – завръщането на "глупавите телефони". Все повече хора, особено по-младите, съзнателно избират да загърбят безкрайния поток от известия и да се върнат към базови устройства, които служат само за разговори и съобщения.
Причината за този своеобразен бунт се крие в нарастващата тревожност около пристрастяването към смартфоните и неговото негативно въздействие върху съня, концентрацията и психичното здраве. Множество изследвания доказват, че дори самото присъствие на смартфон в стаята влияе на мозъка ни. В отговор на това, някои търсят дигитален детокс, други се притесняват за сигурността на личните си данни, а трети просто искат да избягат от "икономиката на вниманието", която ги превръща в продукт.
Така наречените "глупави" или функционални телефони – наследниците на първите мобилни апарати с копчета и ограничени възможности – преживяват ренесанс. В интернет съществуват активни общности, в които потребители обменят съвети откъде да се сдобият със стари, вече неизползвани модели, или сравняват характеристиките на новите базови телефони.
Въпреки че глобалният пазар на тези устройства постепенно намалява за сметка на развиващите се страни, той все още е значителен. Според данни на анализаторската компания Counterpoint Research, миналата година са продадени близо 210 милиона функционални телефона на стойност 3.2 милиарда долара. В Европа този пазар е по-скоро нишов, с около 12 милиона продадени бройки, предимно в Централна и Източна Европа.
Тази културна промяна се подхранва от онлайн движения като #BringBackFlipPhones и британската инициатива "Детство без смартфон". В отговор на търсенето, нишови производители започват да създават премиум алтернативи. Швейцарската компания Punkt, например, предлага модели като MP01 – с тактилна клавиатура, здрав дизайн и само основни функции като разговори, съобщения и календар.
Основателят на компанията, Петер Неби, споделя, че е създал марката, след като сам се е борил със зависимост към своето Blackberry. "Събота е, искаш просто да пратиш съобщение на жена си, че ще закъснееш, и изведнъж си написал три имейла. Това е проблематично," казва той.
Най-новият модел на компанията, MC02, е своеобразен хибрид – смартфон с опростен интерфейс, който обаче поставя акцент върху сигурността. Той позволява приложенията за Android да бъдат изолирани, така че да не могат да събират и споделят данни за потребителя, предлагайки златната среда между свързаност и лично пространство.