Белгиец пренесе Колумбия в Карнобат, откриха наркооранжерия в дома му
Близо 4 килограма марихуана, както и 21 саксии с канабисови растения, отглеждани в специално пригодено за целта помещение са намерени и иззети днес от служители на РУ-Карнобат. Те са извършили акция в дома на 41-годишен белгийски гражданин с колумбийски произход.
Претърсени са два адреса, собственост на белгиеца. В първото жилище е открито помещение с палатка, оборудвана с вентилацията, осветителна и отоплителна системи, в която се отглеждали 21 саксии с канабисови растения с височина 60-70 см. Намерени са и множество препарати, торове и пръст, подпомагащи израстването на "реколтата".
При претърсването на двата адреса са открити общо около 4 кг. суха канабисова маса - глави и листа.
Белгиецът е задържан за срок до 24 часа. По случая е образувано досъдебно производство в Районно управление-Карнобат.
Нов проект за федерален закон, който би позволил на гражданите законно да „отглеждат, купуват, притежават и консумират канабис“, беше приет с убедително мнозинство (14-9) от Комисията по социално осигуряване и здравеопазване на Националния съвет.
От 2020 г. насам Швейцария е движеща сила за либерализация на канабиса в региона, а седемте ѝ одобрени пилотни проекта за употреба от възрастни вече предлагат легален достъп до канабис на потенциални 16 000 души за научни изследвания.
Тези проекти послужиха като ефективен предшественик на това, което сега би могло да се превърне в първия пълноценен пазар за употреба за възрастни в Европа, и ще осигурят солидна основа за всякакви дебати относно легализацията, както на вътрешния пазар, така и със съседите.
Въпреки това, Швейцария е в уникалната позиция да се намира в сърцето на Европа, но не е част от Европейския съюз, което ѝ дава много по-голяма свобода от нейните колеги от ЕС да прокарва този път напред.
Какво се случи?
В петък, 14 февруари, комисията прие предварителен проект за федерален закон за продуктите от канабис, изготвен от специална подкомисия.
Проектът разкрива настоящата ситуация в Швейцария, като посочва, че въпреки ограничения достъп чрез пилотните проекти, около четири процента от 15-64-годишните са консумирали канабис през последния месец на 2022 г., като всички са били закупени от незаконния пазар.
„Комисията неоспори, че консумацията на канабис е социална реалност“, заяви тя. Във все по-често срещано и ефективно оправдание за предложението за легализация сред европейските правителства, те твърдят, че „общественото здраве и защитата на младежта трябва да бъдат в основата“ на тази нова политика за канабиса.
Имайки това предвид, комисията заяви, че настоящата ситуация с прохибиционизма е „погрешна“ и „незадоволителна“, предполагайки, че „строго регулираният достъп до канабис с контролиран пазар“ би улеснил защитата на населението от негативните ефекти от консумацията на канабис.
Съгласно новото предложение, възрастните ще имат право да отглеждат, купуват, притежават и консумират канабис, но ще бъдат въведени строги правила за ограничаване на комерсиализацията и предотвратяване на увеличената консумация.
В момента се подготвя „обяснителен доклад“, след което заинтересованите страни от индустрията и обществеността ще предоставят обратна връзка в процес на консултации през лятото, което ще помогне за оформянето на окончателната версия на закона, преди той да бъде пристъпен към потенциално прилагане.
Какво има в черновата?
Ако законопроектът бъде приложен, канабисът ще продължи да бъде класифициран като наркотик, което е различен път от този на Германия, която премахна канабиса от списъка си с наркотични вещества.
Докато търговското производство на канабис „трябва да бъде ориентирано към печалба“, продажбата на канабис „не трябва да се извършва с цел печалба“ и всякаква сума трябва да се реинвестира в намаляване на вредите, превенция и подкрепа при зависимости.
По-специално, вертикално интегрираните компании ще бъдат забранени, което означава, че никоя компания не може едновременно да отглежда и продава канабис. Освен това, канабисът ще се облага с данък въз основа на нивото на съдържание на THC и формата на потребление, като генерираните приходи ще бъдат „преразпределени чрез здравно осигуряване“.
Всички продажби ще бъдат обект на „държавен монопол“, което означава, че продуктите от канабис ще бъдат достъпни само в „ограничен брой лицензирани“ търговци на дребно, докато продажбите ще бъдат разрешени само от „един лицензиран търговец на дребно“.
Швейцарските граждани ще могат да отглеждат до три женски растения, като максималните количества за притежание не са разкрити.
Кантоните ще запазят значителен надзор върху разпоредбите на своята територия, като ще имат правомощията да издават лицензи и ще играят „важна роля в прилагането им“.
Цялата верига на доставки също ще бъде проследявана дигитално, система, която вече се прилага на практика в пилотните проекти.
Патентованата „Система за диспансеризация на канабис“ на швейцарския доставчик на софтуер за канабис Cannavigia, разработена в партньорство с Федералната служба за обществено здраве (FOPH) на страната, е активна от стартирането на пилотните проекти през 2023 г.
Главният изпълнителен директор на компанията, Тимо Бонгартц, заяви пред Business of Cannabis : „Това е добра новина за дискусиите за легализация в Европа. Виждаме, че подходът чрез пилотни проекти е успешен.“
Въз основа на тези пилотни проекти, в момента политиците и други заинтересовани страни водят дискусии за легализация, основани на доказателства. Очаквам тези дискусии да бъдат успешни и канабисът за възрастни да бъде легализиран до 2026 г., което отразява и мнозинството швейцарци, които подкрепят легализацията в цялата страна.“
По-широки съображения
Въпреки че Швейцария не е част от Европейския съюз, тя е член на Шенгенската зона, което означава, че все още трябва да се придържа към свободното движение на стоки, ключов препъни камък за други европейски страни, които се опитват да легализират употребата на канабис за възрастни.
Главният изпълнителен директор и съосновател на консултантската компания за канабис Augur Associates, Бенджамин-Александър Жанроа, който е писал подробно за потенциалните европейски пътища за легализация, смята, че съществуващите моделни проекти биха могли да помогнат на Швейцария да защити позицията си в това начинание.
„Мисля, че всичко е преплетено по начин, по който проучванията са помогнали за подготовката на почвата – те предоставят данни от реалния живот и оценка на обществената политика, особено по отношение на пристрастяването и други ключови проблеми.“
„Така че, в този смисъл, те ще добавят стойност към федералната легализация и биха могли да помогнат за ускоряване на процеса. Всъщност може би това вече се случва, като напредъкът се движи по-бързо от очакваното поради положителните резултати от изпитванията.“
Той обаче предупреждава, че Швейцария няма да може да използва същия път, който използва за пилотните проекти, които са ограничени до научни и медицински изследователски цели.
„Въпреки това, политическите рамки за изпитванията и пълната легализация са много различни. Изпитванията са научни и медицински по своята същност, докато федералната легализация би била търговски процес, изискващ различен правен и регулаторен подход. Това повдига и въпроси съгласно международното право – как Швейцария ще оправдае тази промяна на глобално ниво все още не е ясно.“
Той продължи, че биха могли да предприемат канадския или уругвайския подход, като по същество игнорират международното право, казвайки: „Признаваме противоречието, но въпреки това правим това“.
„Това би било явно нарушение на международни споразумения. Като алтернатива, те биха могли да поемат по по-стратегически път, подобен на това, което Малта и Чехия се опитват. Един вероятен сценарий е Швейцария да избере по-независим модел, което означава, че ще се нуждае от национално производство, вместо да разчита на внос.“
Това отново вече е частично налице благодарение на моделните проекти, които изискват от участниците да доставят канабис само от източници, отглеждани в Швейцария, въпреки че в законопроекта се посочва, че вносът и износът ще бъдат разрешени „за специфични цели“.
Въз основа на тези пилотни проекти, в момента политиците и други заинтересовани страни водят дискусии за легализация, основани на доказателства. Очаквам тези дискусии да бъдат успешни и канабисът за възрастни да бъде легализиран до 2026 г., което отразява и мнозинството швейцарци, които подкрепят легализацията в цялата страна.“
По-широки съображения
Въпреки че Швейцария не е част от Европейския съюз, тя е член на Шенгенската зона, което означава, че все още трябва да се придържа към свободното движение на стоки, ключов препъни камък за други европейски страни, които се опитват да легализират употребата на канабис за възрастни.
Главният изпълнителен директор и съосновател на консултантската компания за канабис Augur Associates, Бенджамин-Александър Жанроа, който е писал подробно за потенциалните европейски пътища за легализация, смята, че съществуващите моделни проекти биха могли да помогнат на Швейцария да защити позицията си в това начинание.
„Мисля, че всичко е преплетено по начин, по който проучванията са помогнали за подготовката на почвата – те предоставят данни от реалния живот и оценка на обществената политика, особено по отношение на пристрастяването и други ключови проблеми.“
„Така че, в този смисъл, те ще добавят стойност към федералната легализация и биха могли да помогнат за ускоряване на процеса. Всъщност може би това вече се случва, като напредъкът се движи по-бързо от очакваното поради положителните резултати от изпитванията.“
Той обаче предупреждава, че Швейцария няма да може да използва същия път, който използва за пилотните проекти, които са ограничени до научни и медицински изследователски цели.
„Въпреки това, политическите рамки за изпитванията и пълната легализация са много различни. Изпитванията са научни и медицински по своята същност, докато федералната легализация би била търговски процес, изискващ различен правен и регулаторен подход. Това повдига и въпроси съгласно международното право – как Швейцария ще оправдае тази промяна на глобално ниво все още не е ясно.“
Той продължи, че биха могли да предприемат канадския или уругвайския подход, като по същество игнорират международното право, казвайки: „Признаваме противоречието, но въпреки това правим това“.
„Това би било явно нарушение на международни споразумения. Като алтернатива, те биха могли да поемат по по-стратегически път, подобен на това, което Малта и Чехия се опитват. Един вероятен сценарий е Швейцария да избере по-независим модел, което означава, че ще се нуждае от национално производство, вместо да разчита на внос.“
Това отново вече е частично налице благодарение на моделните проекти, които изискват от участниците да доставят канабис само от източници, отглеждани в Швейцария, въпреки че в законопроекта се посочва, че вносът и износът ще бъдат разрешени „за специфични цели“.
Белгийски мед 12 лв
Ямайски мед 22 лв