Китайско пристанище спира да обслужва танкерите на Русия и Иран
Ключовият нефтен хъб на Китай, пристанище Циндао, през което минава около една шеста от целия внос на петрол в страната, обяви въвеждането на нови правила, насочени срещу „сенчестия флот“. От 1 ноември там ще бъде забранено акостирането на кораби, по-стари от 31 години, както и на такива, които са променяли своя идентификационен номер на Международната морска организация или имат невалидни документи.
Тези стъпки са в отговор на скандал от август, когато САЩ наложиха санкции на компания в района на пристанище Дундзякоу, обвинявайки я в получаване на ирански петрол от вече санкциониран кораб.
Вашингтон предупреди за възможно затягане на мерките, което предизвика безпокойство в Пекин относно стабилността на доставките. Според новите правила, ако на един кораб бъде отказано влизане, той губи правото да акостира в Циндао в рамките на една година.
Освен това за други кораби, влизащи в провинция Шандун, ще бъде приложена система за оценка на риска. На танкер може да бъде отказано акостиране, ако получи нисък резултат заради възрастта си или заради застраховката си срещу екологични щети.
Циндао отдавна се смята за един от основните канали за постъпване на ирански петрол в Китай.
Според аналитичната компания Kpler, през тази година през пристанището ежедневно са влизали около 300 хиляди барела ирански петрол, въпреки че официалната статистика твърди, че вносът от Иран е прекъснат от средата на 2022 г.
Според анализатора на Vortexa, Ема Ли, новите мерки едва ли ще повлияят силно на обемите на внос на суровини:
„Делът на Циндао във вноса на петрол в Шандун падна от над 40% през 2020 г. до около 20% от 2024 г., тъй като съседните пристанища разшириха възможностите си за свръхголеми танкери. Неговото значение за обслужването на рискови кораби също е сравнително малко.“
Експертите отбелязват, че иранският петрол най-често се доставя във водите около Малайзия или други междинни точки, където се претоварва от един кораб на друг. На първия етап от маршрута от Персийския залив се използват кораби под американски санкции, а финалният превоз се извършва от т.нар. „сенчест флот“.
По този начин решението на властите в Циндао се превръща в пореден удар срещу „сенчестите превози“, въпреки че ключовият поток от санкционен петрол все още заобикаля международните правила.
Добави Коментар