Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Ново проучване: Ето го основния враг на черния дроб - не е алкохолът

Ключови думи: черен дроб, алкохол, изследователи, проучване, заболявания

Алкохолът отдавна се смята за един от най-големите врагове на черния дроб. Дори в малки дози той може да доведе до хепатит, цироза и други опасни заболявания. 

Нови изследвания обаче показват, че алкохолът не е единствената заплаха за този орган. Международен екип от учени е установил, че нещо доста често срещано в ежедневието ни представлява опасност. Това съобщава Planet News, позовавайки се на Oxford Academic.

Изследователи от университетите в Луисвил, Бостън и Масачузетс са провели проучвания върху животни, за да изследват ефектите на така наречените „вечни химикали“, известни като PFAS. Тези синтетични вещества са създадени преди около 70 години и са получили широко приложение, благодарение на уникалните си свойства – те отблъскват вода, мазнини и мръсотия, не се разграждат при нагряване и остават стабилни в продължение на десетилетия.

Ето защо PFAS се използват в тефлонови съдове за готвене, опаковки за бързо хранене, водоустойчиви дрехи и дори козметика.

Основният проблем с перфлуорираните вещества (PFAS) е тяхната устойчивост. Те са почти неразградими по природа, поради което се натрупват във водата, почвата, въздуха и човешкото тяло. Днес тези химикали се срещат дори в Арктика и в кръвта на 98% от населението на Земята.

По време на експерименти учените установили, че до 60% от приложените „вечни химикали“ се натрупват в черния дроб и органът не е в състояние да ги отстрани.

Експерименти показват, че PFAS увреждат черния дроб дори без влиянието на алкохол. В комбинация с алкохол обаче органът се разрушава много по-бързо. 

По-специално, при животни, които са получавали PFAS заедно с алкохол, рискът от мастна дегенерация, възпаление и фиброза на черния дроб се е увеличил няколко пъти. PFAS също така нарушава метаболизма на мазнините и защитните механизми на организма.

Учените предупреждават, че резултатите от проучването са сериозно предупреждение за хората. Експертите съветват не само да се откажат от прекомерната консумация на алкохол, но и да бъдат по-внимателни към продукти и неща, които могат да съдържат „вечни химикали“.

Днес PFAS се свързват с редица заболявания, включително рак, и много европейски страни вече обмислят пълна забрана на тези съединения.

0
Коментара по темата
  Добави Коментар
Кристиан Ериксен с реакция след втория шок на терена Успокои всички Идеална формула за кремообразна картофена запеканка Изкуството на перфектната хрупкава коричка
Момче от Балканите може да е сензацията на Световното Алайбегович е един от най-техничните футболисти Джокович със сензационно предположение за Мондиал 2026 Според него, на финал ще са Мексико и Португалия
Как се маха мазно петно за 5 минути Спешни стъпки при кулинарни инциденти Агресивен тип влачи кучето си с кола, полицията го сгащи Мъжът е в ареста
Майсторски наръчник за съвършена домашна баница Златни правила Парламентът с решение за КУБ и незаконния град Искат цялата информация от Държавна агенция "Национална сигурност"
Почина Алексей Измирлиев Той бе именит диригент Кънчо Стойчев: Българският производител е роб на веригите, но държавата може да свали цените Властта не може да се меси в ценообразуването, но ако върне конкуренцията, пазарът ще се нормализира  
Дете в болница след смразяваща катастрофа във Варна Ударът е с участие на дрогиран шофьор Спрете да държите това в хладилника! Увеличава риска от рак, а правим тази грешка всеки ден!