Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Парадокс! Еуфорията по електормобилите спихва, но държавата бетонира привилегии на собствениците

В стил "соц" проектът централната спуска на местните власти "норматив" за осигуряване на зарядни станции
Ключови думи: електромобили, привилегии, зелени коли

Властта в България излезе с мащабен план за поощряване на покупката на електромобили. Данъчни намаления, безплатно паркиране, наливане на бюджетни пари за стимули са част от мерките, предвидени в проектозакон за насърчаване на електрическата мобилност, публикуван за обществено обсъждане, съобщава „Сега“. 

Това се случва точно когато еуфорията по "зелените" коли по целия свят се спихва, производителите на автомобили ревизират стратегиите си и дори Брюксел преосмисля враждебността си към превозните средства с двигатели с вътрешно горене. 

Първоначално се смяташе, че електрическите коли са много "еко", но се оказа, че в сметките не са отчитани батериите, чието производство и утилизация също са проблем за околната среда, да не говорим, че токът, който тези коли използват, може да идва от всякакви централи, вкл. от тецове на въглища. 

Предлаганият закон ще стимулира изграждането на зарядна инфраструктура  с поне 5000 публични точки за зареждане на електромобили, разположени на междуградската пътна мрежа, в централните части на 50-те основни български градове, и в жилищните зони на тези градове, като включва най-малко 15 хъба за бързозарядни станции по магистралите и поне 200 бързи зарядни станции на входовете и изходите на градовете, на общинска територия или в частни обекти като търговски центрове, бензиностанции и други, обясняват в мотивите авторите на закона. 

Освен че не е в крак с актуалните тенденции - привилегиите за собствениците на електромобили бяха "мода" в предишни десетилетия, проектът лансира мерки, които изкривяват пазара, и спуска задължения на общините да правят зарядни станции и да си променят тарифата за местните и данъци и такси, при това от днес за утре.   

С новия законопроект централната власт нарежда на местните власти да въведат данъчни и други облекчения за електромобили и хибриди, които да влязат в сила от идната година.

Стимулите са свързани с финансиране на мерки и дейности по Програма за насърчаване на електрическата мобилност в рамките на бюджета на Министерство на иновациите и растежа, със закупуването на електрически превозни средства чрез фондове и инструменти, включително Националния доверителен екофонд, финансиращ проекти по Инвестиционната програма за климата – електромобили. Подпомагането е свързано и с диференциране на размера на данъка върху превозните средства за леки и товарни автомобили и освобождаване от данък върху превозните средства по реда на Закона за местните данъци и такси. Данъчни облекчения се предвиждат в зависимост от екологичната категория за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства. Държавната подкрепа е предвидена за реализацията на проекти за изграждане на зарядни станции, включително чрез предоставяне на право на ползване върху имоти – публична и частна държавна собственост.

Освен това общинските съвети може да въвеждат безплатно или при преференциални условия паркиране на електрически автомобили. 

В стил "соц" проектът спуска на местните власти "норматив" за осигуряване на зарядни станции. Общините ще са длъжни да вземат мерки за разполагането на точки за бързо зареждане с публичен достъп с минимална изходна мощност от  22 kW.  Във всяка община с население над 5000/10 000 души трябва да има поне една такава станция, в областните центрове трябва да са най-малко три, в градове с население над 100 000 души - минимум 5 и т.н. За град с население над 1 000 000 души минимумът е 60 зарядни станции.

"Общините ще отговарят за разгръщане на публично достъпна инфраструктура за зареждане с електрическа енергия за лекотоварни и тежкотоварни електрически превозни средства в рамките на уличната мрежа, общинските сгради, терени и обекти на уличната мрежа", предвижда още проектът, като допълва, че кметовете ще трябва да предвиждат в подробните устройствени планове обособени общински терени за изграждане на зарядни станции. 

"През последните десетилетия в България липсват ефективни мерки за устойчиво развитие на транспорта. Автопаркът е сред най-замърсяващите в ЕС – около 80% от автомобилите са на възраст над 15 години, а над 85% са с бензинови или дизелови двигатели с високи емисии", посочват в мотивите авторите на закона. И отново спускат цел - покупките на нови или втора ръка електромобили и плъгин да достигнат общо 30 000 бройки до средата на идната година. 
 

15
Коментара по темата
15.
Моя грешка, 8ми
04.09.2025 12:51:24
3г Дачия Дъстър била 40к хахахха.
Значи 5г Тесла купена на 100к лева + е по-евтина от 5г Дачия Дъстър купена на 35к лева 2020та хахаха. Абсолююютно дъъъъно са миксерите. Верно по-добре направи дарение някъде вместо да замърсяваш планетата с електронен отпадък.
14.
До 8
04.09.2025 12:43:06
Що не ни обясниш? Колко струва една купена на 120к лв. Тесла 5г по-късно? Що са по 20к в Мобиле колкото 3г Дачия Дъстър и има 900 обяви дето висят? Хахахха разбирачо. Сиг си се загробил 50-100к с някоя електричка...да ги беше дарил парите на някоя болница като си нямал какво да ги правиш
13.
Limburg
04.09.2025 11:32:55
Мдаа! Боклукчивите Тесли паднаха вече до 15 хиляди евро втора ръка. А старите класически БМВета и Бенцове взеха да скачат главоломно. Явно тея от западна Европа нищо не разбират от хубави коли. За капак от догодина почват да ги облагат и на тегло. Данъчната промоция бързо приключи.
12.
хахах
04.09.2025 11:09:21
Трябва да си наистина куха лейка, за да си купиш електричка! Всички каращи ел миксери го правят защото искат да спестят пари, а не за да опазват планетата!
11.
тесла кирка брадва
04.09.2025 08:42:06
Голяма будала тряа да си да си купиш кола на батерия. Изобщо не го правят щото си мислят, че спасяват планетата. Просто е новото модерно нещо, като тротинетките и след 150к км като трябва да сменяш батерията и думнеш 25-30 бона, доста вероятно е много по-рано от тва да имаш проблеми не само с батерията. За тва е пълно с обяви и си продават колите след 5 години, щото спрямо двг колите, тия се обезценяват брутално и няма смисъл да дадеш 25 000 лв за ремонт на кола която в момента струва има няма 30 000, а си дал за нея 120 000+ само преди 5 години.
10.
ПП
04.09.2025 08:27:38
А пачему вьи не поехали на х.й, таварищи ?
9.
Z Z
04.09.2025 08:16:53
Давайте таварищи пакупаем само лучаи Лада, Москвич, Волга и другие надежднаи машином. Да здраствует товариш Путин.
8.
Do 1
04.09.2025 07:42:43
Хахахахахахахахахахахахахахахахахахаха Изобщо не знаеш какви глупости пишеш, нали?
7.
Само схеми
04.09.2025 06:56:50
Инсталираха зарядни станции на 2м от всеки трафопост, защити не е необходимо да се прекарват тежки и скъпи трасета. Явно има схема по някоя европрограма, с която пак изпънаха европари по подобие на бутафорни те велиалеи
6.
Тодор
04.09.2025 00:46:01
Вие добре ли сте какви автомобили на ток?! Ганя иска само М и АМГ….хахах
5.
Интересно
03.09.2025 22:23:03
на голия задник на българина какви електромобили бълнуват гнусните герберастка?
4.
Онуфри
03.09.2025 22:16:35
Само абсолютни идиоти и оригинални кретени биха си купили електрически БОКЛУК
3.
GP
03.09.2025 21:36:36
Къде си бе Соц автор. Нали за соца плачете
2.
ДАА
03.09.2025 21:35:53
Типично за нефелното управление на държавата ни през последните години!
1.
Еко тероризъм
03.09.2025 21:26:55
Света се напълни с електрички с полезен живот колкото на един смартфон. 4-5г и правиш обслужване за 15-20к. На голяма част от този автопарк от миксери им идва "падежа" съвсем скоро, тъй като бума на електрички започна по времето на пандемията. Съответно собственици масово ги връщат на шоурума и купуват нова на още по-абсурдна цена, а шоурума какво прави с тях никой не знае, тъй като пазар за електрички втора ръка не съществува. Истински еко тероризъм е да замениш автопарк от ДВГ, който съвсем спокойно се обслужваше 20-30-40 и повече години с някакви телефони на колела, които са на един ъпдейт живот.
  Добави Коментар
Ryanair и Испания се скараха за 0,68 евро Летищният оператор Aena обвини авиокомпанията в "лицемерие, грубост и изнудване" Урсула домъкнала 3 куфара и лична гримьорка за визитата у нас Шефката на ЕК изглежда без капка макиаж, но това е търсен ефект
С писма и обаждане по телефона НАП напомня на граждани да декларират доходите си Над 27 000 са пропуснали да обявят суми от наложен платеж, хонорари или земеделски субсидии Никога не бихте се сетили да използвате лимоните така! Баба ми ни научи на една проста рецепта, за да извлечем още повече от лимона
Кичка Бодурова сбъдна мечта – стана собственик на жилище в родния Бургас След имоти в София, Гърция и Кипър, певицата за първи път ще има собствен дом в града край морето Картофена супа с гъби и моркови 4 порции, само за 40 мин 
2 продукта правят по-вкусни турските пържени филийки от обикновените Златна коричка и сочна средичка Още три лекарства стават безплатни за децата до 7 години Нови три лекарствени продукти са включени в Позитивния лекарствен списък
Използвайте сода бикарбонат върху тялото си всеки ден в продължение на 1 месец и ще видите какво ще се случи! Дори и не сте подозирали за колко много неща помага Николета и Ники кръстиха малката Борислава, празненството стилно и различно Топмоделът Николета Лозанова и футболистът от близкото минало Ники Михайлов кръстиха дъщеря си Борислава
Познахте ли я? (СНИМКИ) Да, това е култовата Емили от Ергенът - преди корекциите Готова ли е раницата на детето за първия учебен ден? Освен учебниците и тетрадките има още няколко важни неща, които често остават на заден план