Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Не се бойте от “средната скорост”, засичането ѝ ще се окаже безполезно

В САЩ, които ние винаги даваме за пример, има щати, в които ГТП не съществува. И хората пак си карат колите и пак си понасят отговорността, подчертава Христо Радков
Ключови думи: Христо Радков, новини, Флагман, пътен експерт, Бургас

Христо Радков е роден на 6 май 1972 г. в Пловдив. Завършил е средното си образование в 22-о СОУ в София. Магистър по икономика от УНСС. Занимава се с внос и търговска дейност с автомобили. Притежава всички категории за управление на МПС, кара всякакви пътни превозни средства у нас и в чужбина. От 2013 до 2019 г. е председател на “Менса - България”. От 2018 г. е председател на Управителния съвет на Българско обединение на шофьорите, вижте интервюто му за вестник "Труд".

- Г-н Радков, остава по-малко от месец преди да влязат в сила повечето поправки в Закона за движение по пътищата. Вие участвахте в обсъжданията на много от заседанията на двете парламентарни комисии - транспортната и временната по безопасност на движението. Какъв е резултатът, който се получи?
- Очаквах президентът Румен Радев да наложи вето на някои от приетите текстове и за мен остана неясно защо не го направи. Бях сред тези експерти, които пуснахме писмо до президента с искане да наложи вето, за да може някои текстове евентуално да бъдат променени, но това не се случи. Така че, да - промените в закона са обнародвани в „Държавен вестник“ и ще влязат в сила на 5 септември. Както казахте, лично участвах като председател на Българско обединение на шофьорите в заседания и на двете парламентарни комисии и от 90-те предложени първоначално параграфа, имах критики към 40 от тях. Не бях засегнал само въпроси, свързани с обучението на водачите, учебната документация и други, за които смятам, че нямам необходимата знания и опит, а на самите обсъждания имаха думата колеги, които са професионалисти по учебната част. Твърдя, че съм махнал поне 20-ина предложения, които са били, меко казано, неразумни и неадекватни, а някои от тях - от шофьорска гледна точка, дори вредни и опасни.

- Дайте пример за втория вид?
- Двама депутати от ПП (извинете ме, но аз наричам тяхната политическа сила Продуктово Позициониране) предложиха да се въведе минимална дистанция от 300 метра между моторни превозни средство (МПС) с тегло над 3,5 тона. Тези двама народни представители нямат категория С за водачи, никога не са управлявали МПС с обща маса над 3,5 тона, но дават това предложение. Ако то беше прието, щеше да доведе до бум на катастрофите. Защото, когато между две „тежки“ превозни средства - примерно един средно голям микробус и един голям камион с ремарке - оставим такава дистанция и задължим водачите им да я спазват, се създава предпоставка леките автомобили и моторите да тръгнат ударно да ги изпреварват и да се набутват в това „свободно място“ от 300 метра. И нали си представяте какво се случва в лентата за насрещно движение - челен удар след челен удар. Точна така го обясних на шефовете и на заместник шефовете на парламентарните комисии, а те казаха: „Това пада!“ И си удържаха на думата, изобщо текстът не стигна до пленарната зала. За съжаление, останаха много други подобни текстове, оспорени и от мен, и от колегите, за които смятам, че ще създават проблеми на участниците в пътното движение. И пак опираме до въпроса доколко са компетентни депутатите, за които ходим да гласуваме на изборите.

- Този закон е много специализиран, не може да се каже, че депутатите имат някаква изгода, ако гласуват за едни или други правила, защо не слушат експертите?
- За жалост в днешно време в България тези, които са най-висшата форма на управление в държавата - представителите на парламентарната власт, слушат предимно най-кресливите от улицата. А обикновено най-кресливите много рядко са компетентни по темата, по която организират протести, бдения, блокади и какво ли още не. Но политиците от страх тяхната кариера да не приключи съвсем бързо, много често сбъдват желанията на тези най-кресливи и оттам страда цялото общество. Всяко законодателно предложение и не само по този закон, а и в Наказателния кодекс, а защо не - и във всеки закон, трябва да се базира на обстоен анализ, на експертни становища, а не на това, че някакви групи са излезли на улицата и викат: „Оставка!“. Оставка на кого? Значи променя се закон, създават се правила, които отсега нататък ще прилага съдът, с които ще живеем всички ние, а едни хора викат „Оставка!“, като обикновено имат предвид оставката на изпълнителната власт, която по никакъв начин не определя правилата на живота ни.

- При обсъжданията се виждаше също, че и МВР дърпа много чергата към себе си - искат по новия закон да им става по-лесно да налагат глоби. На какво прилича това - да не може автомобилът да мине на годишен технически преглед (ГТП), ако шофьорът му има неплатени глоби? Нали този човек, ако в момента няма пари, държавата го праща да кара по пътищата с автомобил, за който също може да не е имал пари да поддържа в изрядно състояние?
- Годишният технически преглед е услуга, независимо че е услуга, която по закон е задължително да бъде направена. Тя удостоверява в какво техническо състояние е автомобилът, минал на преглед, без да има значение дали неговият собственик е небръснат, облечен е в розово сако и т. н. Всичко това, включително и дали е нарушил правилата, глобен ли е, платил ли си е глобите, няма нищо общо с услугата ГТП, благодарение на която ние искаме по нашите пътища да се движат изправни превозни средства. В САЩ, които ние винаги даваме за пример, има щати, в които ГТП не съществува. И хората пак си карат колите и пак си понасят отговорността. Ако например някой е излязъл на пътя с автомобил без спирачки и по тази причина е ударил друг автомобил, той знае, че ще му се търси отговорност. Без значение дали ще плаща големи суми или ще лежи затвора, той сам си прави сметката трябва ли и колко пари да отделя, за да поддържа своето превозно средство в добро техническо състояние. Впрочем, в тези щати загиналите при произшествия спрямо броя на населението са много по-малко, отколкото в България. Да, проверката на техническото състояние е важна, но на никого не би трябвало да му се отказва тази услуга поради някакво хрумване на някой, станал законотворец по неясни критерии, най-вече, защото е бил винаги верен на някоя партия.

- Е, искат да накарат повече хора да си плащат глобите, нищо, че ние с вас сто пъти сме си говорили, че е без значение дали КАТ ще издаде два или три милиона акта и фиша годишно и дали ще събере 100 или 200 милиона лева. Все тая - България и Румъния са на двете първи места по убити по пътищата в ЕС.
- Така е и не само, че няма такава зависимост, а и самите пътни полицаи не знаят, че по техни данни от 2023 г. насам хората вече си плащат 90 на сто от връчените глоби за превишена скорост. Така че тези приказки за несъбираемите глоби само показват слабите управленци в МВР, които тотално не могат да си вършат работата, да правят анализи, да откриват реалните причини за пътната обстановка и да дават препоръки на базата на тези изводи. На тях им е най-лесно да кажат, че няма събираемост на глобите.

- С промените се въвежда понятието „средна скорост“ и засичането u с камерите на тол управлението и с камерите на общинското видеонаблюдение. То още не е започнало, но вече има фейсбук групи, в които се сочат отсечките. Тоест, какъв е смисълът от въвеждането? Ако не още сега - шофьорите за няколко месеца ще научат къде ги засичат, нали? 
- Смисъл в това действие няма никакъв, защото всяко едно мобилно приложение, което всеки грамотен шофьор може да си качи на телефона, ще указва къде има участък със замерване на средна скорост. Даже - нещо, което аз вече съм изпитал в европейските страни - когато управлявате в такъв участък, самото приложение ви казва, че превишавате средната скорост и с колко да намалите през следващите няколко километра, които остават, за да влезете в норма. Много бързо се пресмята с каква скорост карате и предупреждението е: „Намалете скоростта до... примерно, до 120 км/ч“ и я поддържайте в следващите 3 минути“, след което ви се подава и сигнал, че сте излезли от участъка. Говоря за страни като Франция, Италия, Словения... Във Франция специално престанаха да я засичат масово, тъй като нарушенията вече са съвсем малко, но разбира се - навсякъде в тази страни засичането не е премахнато, просто хората там са разбрали, че не върши работа. Моят съвет към шофьорите е да не се боят и да не се притесняват от страшната „средна скорост“, всички много бързо ще разберат, че този метод е безполезен, но най-късно от всички - милиционерите и депутатите. А така, както е и приет законът, самите санкции, налагани за „средна скорост“, ще могат да бъдат атакувани в съда по толкова много пунктове и току виж се окаже, че за това нарушение ще има незначителен брой глобени.

- С промените в закона се вдигат някои от глобите двойно, други тройно, но засега няма някаква обществена реакция. Смятате ли, че шофьорите приемат това увеличение?
- Още не мога да кажа дали ще има реакция, а и вдигането на глобите беше очаквано. Но е дразнещо, че пак всичко се прави без мисъл и пак без никакъв анализи. Добре, вдига се от 10 на 30 лева глобата за неносене на документи. Защо? Нали всеки „капацитет“ твърди, че живеем в дигитално общество и сме 21-ви век. Нали полицаят на пътя са го въоръжили с таблет или телефон и като ви спре и си кажете ЕГН-то, може да ви провери личната карта, шофьорската книжка, удостоверението за раждане, адресната регистрация, плащате ли си глобите и т. н. Нали като въведе регистрационния номер на автомобила ще узнае имате ли застраховка, кога колата е била на технически преглед... За какво ние караме хората да носят картончета и талончета, за какво да лепят стикери по стъклата? А ако не го правят - дай 30 лева, че държавата да си оправя бюджетния дефицит. И най-важното - като не си носиш книжката или малкия талон, това нарушение какво отношение към безопасността на движението по пътищата? Абсолютно никакво.

- За първите 6 месеца на тази години МВР е извадило от статистиката на загиналите при катастрофи 25 случая, където хората са починали не от ПТП-то, а по здравословни причини - от инфаркти и инсулти. За цялата 2024 г. - 48 случая. Това не изкривява ли статистиката?
- Изкривява я и дава неверни сведения за действителното състояние на пътната безопасност. Според МВР годишно пострадалите при ПТП са малко над 9000, а според здравното министерство 12000. И това не означава, че една четвърт от ранените са решили да отидат след 5 часа или на другия ден в болница, а че полицаят на пътя в протокола вместо четирима ранени е записал трима. Съвсем произволно, за да си оправя баланса и за да не му кажат началниците, че в неговата област има много ранени при катастрофи.

Шофьор Car rental service

- Е добре, нали сме дигитално общество, не може ли ежедневната статистика да се отнеме от МВР и да се води от друга служба - нека да е Държавната комисия „Безопасност на движението по пътищата“. Там да се направи регистър на всяко едно тежко ПТП. Нека то започва с протокола на КАТ, а после да се добавят и данните на здравното министерство, от прокуратурата, експертизите на вещите лица, решенията на съдебните инстанции, че даже и информация от затвора, за да се знае кога ще излежи наказанието си виновният...
- Трябва да има грамотност при воденето на статистиката, грамотност, която ние не виждаме в служителите на пътната полиция. Прочетете един произволно взет акт, написан на ръка - той е пълен не само с правописни, а и с фактически грешки. Тези хора за мен са с доста лошо образование и от личен опит съм съгласен с вас, че трябва да им се отнеме воденето на статистиката за тежките ПТП. През април 2021 г. мой роднина пострада при катастрофа и беше закаран в „Пирогов“ с опасност за живота. За съжаление, човекът почина след 3 седмици, през май. В края на същия месец зададох въпрос на МВР дали случаят е включен в статистиката на загиналите. Оказа се, че не е. Започнах да питам непрекъснато, щеше да стане скандал и го записаха през септември. Ако не се бях интересувал, загиналите през 2021 г. щяха да са с едни по-малко. Но най-лошото е, че никой не знае колко такива случая годишно пропуска да преброи МВР.

26
Коментара по темата
26.
Боби
28.08.2025 06:27:12
Дърдорко. Безполезен .
25.
Башибозук
27.08.2025 21:20:36
Е такива тиквочи като Христо Радков трябва директно в панделата ,за подтикване към престъпни действия и съучастие при извършване на престъпления
24.
skk
27.08.2025 11:06:49
На всякъде в европа, камионите са длъжни да оставят дистанция! На магистралата даже, като се наредят един зад друг става чудо! Особено на симитли където пътя се събира, не можеш да се включиш между тях, което те кара да ги изпреварваш ударно и те снимат за превишена скорост. (личен опит). И ти си един пишман експерт. Айде посочи държава, която камионите не са длъжни да оставят дистанция по между си за да ги изпревариш? Даже и в нашия закон са длъжни и като видят че зад тях се образува колона са длъжни да отбият да пропуснат колонара, ама правят ли го, НЕ!
23.
Мутра
27.08.2025 08:29:41
Какво значи "не се бойте от средната скорост"?
Дебилска статия за дебели шофьори.
22.
Нетака
27.08.2025 00:04:09
Не ги плюйте некадърните управляващи, а на следващите избори изберете други! Които и да са! Вижда се, че 30 години се избират едни и същи (тези в парламента) и естествено нищо не се променя, само ЯКИ КРАЖБИ и лъжи подхвърляни на народа. На всеки избори - нови управляващи, ама нито един от предишните! И нещата ще тръгнат лека-полека!
21.
bai kosta
26.08.2025 18:46:46
Когато НДСВ беше на власт имаше един депутат голям "капацитет"-Олимпи Кътев,който беше внесъл предложение да се забрани на млади водачи да управляват МПС с мощност на двигателя по-голяма от 1600 куб.см.
20.
292
26.08.2025 16:17:01
А бе не знам докога ще си ги мерят на кой колко му е голям, ама докато го правят по магистралите вече не е за каране. Днес пътувах по АМТ. Средно натоварено движение, ако има контрол, няма да има никакви проблеми. Но: Още има дебили, които "хвърчат"с 200+. Най-готин беше един, който настигна три автомобила в лявата лента, движещи се със 130, които изпреварваха два тежкотоварни камиона. Скъса се да свети къси-дълги, къси-дълги, иска да мине, при положение, че и кьоравите виждат, че няма от къде, докато колите не изпреварят и се приберат; Същата ситуация - двамата дебили с камионите карат с 10 метра дистанция, щото от една фирма и вторият да икономиса нафта, която после ще открадне; Това, което най-много обичам. Масово е. Кара някой на темпомат, настига друг и започва да го изпреварва с отнодителна скорост 5-10 км/. Настигат камион или автобус и изпреварваният се налага да ползва спирачки. На изпреварващият дебил и през ум не му минава да ускори за 10-15 секунди, зер много ще се затрудни. Със сигурност 90% от такива не знаят как работи темпоматът. И още, и още. Но черешката на тортата беше когато видях в огледалото мотор, на около километър зад мен. Има -няма 2 минути и ме изпревари /напомням, карам със 130/. Успях да му видя номера и о, изненада - регистрация от Флорида САЩ. Така че, честито - стигнахме ги американците. Всъщност те нас. По простотия.
19.
Ганьо
26.08.2025 11:13:07
Т-ъ-п-а-н-а-р
18.
Българина
26.08.2025 10:59:39
Да се добави още: в УСА нема и еко-1,2,3... докъдето са го докарали
17.
Еду
26.08.2025 10:49:32
Този ,проскубания,с всичките категории е пълен шльоко! Все се оплаква от милиционери в храстите и повишаването на глобите! А мълчи като
16.
e15
26.08.2025 10:33:43
до 15: Чукча писател, не читател. Фунционално неграмотен ? Аре пак да прочетеш, по- бавничко, ако можеш да четеш. Сори, че се засегна лично раздрънкан кенеф и си селски чобанин!
15.
До 14
26.08.2025 10:24:59
Тц тц тц , умния и предполагам красивия, речи и отсечи - по магистралите карат опитните, с умения, с нормалните коли, без да гледат икономията, а по второкласните пътища с дупките, "селските чобани с раздрънканите кенефи" правят катастрофите.
Разбира се, подобни елементарни генерализации, ни разкриват нищо друго освен колко недорасъл е писача, но всеки писач има право на мнение(независимо колко смешно е то), ако е "умен и красив" още повече.
14.
уие
26.08.2025 09:54:45
Част от коментарите показват причините за катастрофите! Малоумници, които не си гледат в огледалата, отнемат предимство, карат нонстоп в лявата лента със 120, без да се приберат като няма коли в дясно защото нямат преценка за дистанция и скорост, какти и елементарни умения зад волана, като да се престроиш безопасно . Нямала къде да се прибере между два тира, ами няма да изпреварваш докато не дойде момента или ще си вземеш нормална кола и няма да гледаш икономията. Ами същите дебили ще сте и със средна скорост. Дори това, че не си давате сметка какво значи средна 140 км/ч дори на средно натоварена магистлала! Ами като намалиш зад два три тира или дебила дето карат в продължение на 10 км. със 100 в ляво, за да направиш средна 140 може да караш и със 180 бая километри после и няма проблеми със средната скорост. Затова не е много ок това със средната. Достатъчно беше да се контролира с 20 камери Бс-Сф моментната, вместо да се купуват бмв-та. Отделно от това най-много катастрофи стават не по магистралите заради скорост, а по обикновените пътища с по една лента в посока , където карат селски чобани дето се правят на състезатели с дърти раздрънкани кенефи, там са и пияните и без книжка най-често, каруците с мангали нощем, пияни пешеходци по пътя и т.н., не на последно място и дупки и кофти асфалт. Проблемът е в липсата на системен контрол от мвр, бавното стигане до наказания, а не в камерите и закона.
13.
Ани
26.08.2025 08:18:06
Минималната дистанция от 300 метра между големите камиони с ремаркета е мисля разумно решение. Защото по-лесно и бързо се изпреварва един ТИР отколкото група наредени (колона) ТИР-а . Тогава именно стават най-много катастрофи, като няма къде да "влезе" изпреварващата кола.
12.
Работа, работа, работа
26.08.2025 06:56:44
Вървиш по тротоара прегазва те АТВ.
Седнеш на пейка край реката пада изгнило дърво и те убива.
Качиш се на автобуса и състезател се вреже в него и те убие.
Качиш се на атракция аварира пак умираш.
Отидеш на морето - изгорят ти колата.
Не излизаш от вкъщи влезнат и те убият за 10 лв.
Виновни никога няма. Всичко е случайно и от съдбата.
11.
Fox three
26.08.2025 06:55:34
През 70-те години Тошо Тошев работи две години във в-к „Народна младеж“, към отдел „Пропаганда“ на Градския комитет на БКП в София, след това в програмна редакция на Българската телевизия. След перестройката другарите му от ДС го назначават за гл. редактор на в. Труд, която длъжност изпълнява раболепно и с охота обслужва "новата" аристокрация на България. И до днес вестникът има тази основна функция.
10.
Шок! Бонба! Хипотенуза!
26.08.2025 06:51:02
Тези клоуни от самопровъзгласилата се Менса решават еднотиптни тестове с квадратчета и си раздават сертификати за умност. Нещо като колегите им мошеници с "Коректна фирма" сертификатът :) Откакто в интернет се напълни с тестчета за интелигентност по 10 лв. парчето им позамря бизнесът с хартии.
9.
Моите 5 стотинки
26.08.2025 05:22:43
Явно е че всичко е за пълни касичка, а не за превенция. Няколко месеца след въвеждане на глобите за средната скорост ще видите, че нито катастрофите са намалели, нито смъртните случаи. Аз даже предвиждам, че ще има предпоставки за увеличението им
8.
На Умник Гюро брат му
26.08.2025 05:18:55
"минимална дистанция от 300 метра между моторни превозни средство (МПС) с тегло над 3,5 тона"

Ако е вярно, че някой член на комисията е предложил подобно нещо... 300 метра е огромно разстояние, понякога е повече от видимата част от пътя и няма как да се прецени и премери такова огромно разстояние. Да не говорим, когато стане задръстване заради ПТП или проблем с пътя... Изобщо пълно е с Умникгюровци
7.
Измислен експерт
26.08.2025 03:34:28
Голям експерт е този. Самият казва че средната скорост работи защото шофьорите ще намалят скоростта но иначе на думи твърди обратното. В много деуги държави които са по-напред от нас к с по-малко загинали от ПТП, има и продължава да има секционен контрол. Обаче за тоя измислен експерт това не работи :)
6.
Аман от малоумни плешаци
26.08.2025 02:52:20
Плешак,ти бил си в САЩ или принципа е една баба казала?И стига с тея икономически менсиси и всякакви подобно офисмишки дето ако ги накараш да маршируват не могат да си оправят краката,но все акъли да дават.Който и инструктор да питате ще ви каже,че ей такива интелектуалци най-трудно се учат и стават шофьори,защото акъл много,но координация малко.
5.
Веньо Венев
25.08.2025 23:31:55
Значи аз съм завършил дърворезба, но имам всички категории и аз ли съм експерт
4.
Някой си
25.08.2025 23:27:40
Бахти малоумния "експерт". Нямало смисъл от засичането на средна скорост, защото шофьорите щели да спазват ограниченията на скоростта? Ами нали това е целта бе муньо.
3.
ИлКане
25.08.2025 23:25:58
Измерване на средна скорост на магистралата е чудовищна тъпотия и само след няколко месеца сами ще се убедите в това.
Заради въпросните приложения шофьорите масово ще започнат да намалят скоростта в определени участъци за да компенсират по-високата скорост в други. И това ще доведе до допълнителни задръствания и катастрофи.
Сами се запитайте колко катастрофи годишно стават на автомагистралите при скорост от над 160-170 км/ч. Броят се на пръстите на едната ръка.
Смъртните случаи не са по магистралите. Причиняват ги разни примати каращи като обезумели в града. И едното няма нищо общо с другото. Защото има купища хора, които обичат по-високите скорости на магистралата и са безупречни водачи в градски условия.
2.
Ss
25.08.2025 22:54:53
Този "капацитет" да си запази мнението за себе си. Когато започнаха снимките на аварийна лента и се заговори за средна скорост - на Тракия стана много по- спокойно. Много малко примати си позволяват да настъпват и натискат отзад, няма изненади от разни комплексари. Това е правилната посока.
1.
876
25.08.2025 22:31:28
Ей заради такива "капацитети" нищо по пътищата няма да се подобри към по-добро . Ако има начин да няма никакви ограничения, наказания, отговорност и превенция. Ще докара вода от десет кладенци за да оспори всякакъв опит да се подобрят нещата. Не че всичко, което се прави, е най-доброто, но той нищо друго не предлага. Примерът, който дава със САЩ, че там имало щати без задължителен годишен технически преглед е глупав и циничен. Ако някой предизвика ПТП, защото спирачките не му били изправни, събитието има две страни - да, виновният сигурно ще го накажат, но кой ще върне умрелия.
  Добави Коментар
Германия ще закупи допълнителни изтребители Eurofighter Typhoon Този изтребител е гръбнакът на германския въздушен флот в продължение на години Замесиха Галена в нова измама Текстът на рекламата е написан с помощта на чат GPT
Венецуелска активистка получи Нобела за мир, отмъкна я под носа на Тръмп Порнозвезда дава оценка за сексапила на Тръмп и Ким Чен-ун На въпроса дали би спала с Путин, Бони отговори: „Може да ме отровят, така че не.“
Река Янтра преля и край Русе Засегнат е пътен мост, багери и кранове отстраняват паднали дървета БЧК започва раздаването на продукти на уязвими граждани в бургаска област От нея могат да се възползват  над 16 398 души в района 
Публикувам това, за да ме вкарате в затвора - Иво Сиромахов размаза Тошко Йорданов Писателят и сценарист Иво Сиромахов избухна срещу депутатите от ИТН заради предложените промени в закона, които ще вкарват журналисти зад решетките Топ рецепта за пилешки сарми, всички у дома ги обожават! Комбинацията между леко сладък и солен вкус, хрупкави зелеви листа и нежна плънка превръща това ястие в истински гурме хит
Oбщина Несебър участва в трета работна среща по проект Toural Представители на Община Несебър взеха участие в третата работна среща на партньорите по проект TOURAL, която се състоя в Република Хърватия. Везенков отново е баскетболист №1 извън НБА Звездата на Олимпиакос получи 44% от гласовете
Христина Марева е новият административен ръководител на Окръжен съд-Сливен Тя има 29 години юридически стаж Делото срещу Георги Георгиев продължава - разпитват Дебора Михайлова Пострадалата очаква бърз и справедлив процес, защото вече втора година няма такъв