Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Системата, която щеше да лови джигитите по пътя, тръгна с провал

Ключови думи: тол система, средна скорост, провал, институт за пътна безопасност

Дълго рекламираната система за контрол на средната скорост, която трябваше са реши проблема с войната по пътищата ни, стартира с критично ниско покритие и практически без реален ефект, алармира Институтът за пътна безопасност (ИПБ). По думите на експертите проектът е „на ръба на провала“ още преди официалния си старт.

Системата бе предвидена в приетите през август промени в Закона за движение по пътищата и трябва да заработи от началото на септември. Очакванията бяха да обхване ключови пътни отсечки в страната и да намали катастрофите, предизвикани от превишена скорост.

Оказва се обаче, че към момента е сертифициран само един участък – между пътен възел „Илиянци“ и Чепинци по Северната скоростна тангента в София. Дължината му е около 10 км във всяка посока.

Предстои сертифицирането на още 6 кратки отсечки: Вакарел – Ихтиман, Цалапица – Радиново, Сандански – Дамяница, Телиш – Долни Дъбник, Български извор – Сопот, Струйно – Шумен.

Общата дължина на тези участъци е приблизително 120 км – едва 0.6% от републиканската пътна мрежа, която възлиза на над 20 000 км.

„Лъжливото овчарче“ на пътната безопасност

От ИПБ са предупреждавали не веднъж, че камерите на ТОЛ системата са проектирани за таксуване, а не за контрол на скоростта. Опитите те да бъдат пренастроени носят сериозни правни рискове и ще доведат до ограничена ефективност, сведена до няколко участъка.

„Мащабната медийна кампания създаде заблуждаващи очаквания у обществото. Целта очевидно беше да се постигне сплашващ ефект върху шофьорите, но резултатът е обратен – доверието отслабва, когато заплахите не се материализират. Всички помним поуката от приказката за „лъжливото овчарче““, пишат от ИПБ.

Според организацията „на практика системата се проваля още преди реалния си старт“. Но този провал трябва да се разглежда като възможност за рестарт, при който са необходими структурни и кадрови промени. От ИПБ припомнят, че още преди три месеца премиерът Росен Желязков е заявил нуждата от подобни реформи.

Тестове и резерви

По данни на Българския институт по метрология, преди системата да заработи, предстоят редица тестове. Само на отсечката от Северната тангента ще бъдат направени 500 измервания, за да се калибрира техниката. Едва след това ще започне реалното засичане на скорост. Вътрешният министър Даниел Митов уверява, че МВР е готово с техническото свързване, но има „резерви относно резултатите“.

Юристи коментират, че фишовете, издадени по системата за средна скорост, лесно ще падат в съда, ако участъците не са ясно обозначени с предупредителни знаци. Проблемът е, че в противен случай не се спазва принципът на „превенция пред репресия“ – водачът не е бил уведомен за контрола.

Тол системата бе въведена през 2019 г. като инструмент за таксуване на платената пътна мрежа. Включването ѝ за контрол на скорост може да се окаже много трудна задача.

0
Коментара по темата
  Добави Коментар
Една година затвор за жена, удряла служители в магазин Деянието се отличава с изключителна дързост Съдия от „Мис Вселена“: Конкурсът е нагласен Подаде и оставка след разкритието
Разбиха ОПГ близо до София Бандата е разпространявала дрога Прокуратурата обжалва оправдателната присъда на Лена Бориславова Тя беше подсъдима за документално престъпление
Скандал между Габриела и Радо в "Ергенът" В имението често повдигат тон Председателят на АИКБ: Показахме, че алтернатива на бюджета има Той коментира, че предприемачите няма да се откажат да настояват за корекции между двете четения на закона
Българин отглежда над 200 пепелянки, разследват го Може да влезе в пандиза Потоп удари Варна, градушка помля Стара Загора Улица в морската столица се превърна в река само за минути
Кой е най-дългият прав път в света и колко километра е 250 км в Саудитска Арабия Украйна купува газ от САЩ на цената на злато Преди Майдана за 1000 кубически метра се плащали 150 долара, а сега - 400, но гривната спрямо американската валута се обезценила осем пъти
Никой няма да повярва, че тази баница е с готови кори, залейте я с това и ще се надуе до небето Запишете си тази рецепта – просто, лесно и бързо Бачорски се оказа герой в „Traitors: Игра на предатели“ Гениален стратег! Гениален!, коментират зрители