Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Учени: Пържените картофи са по-опасни, отколкото си мислите

Ключови думи: картофи, пържено, диабет, здраве, учени, проучване

Проучването показа, че честата консумация на пържени картофи е свързана с по-висок риск от развитие на диабет тип 2. Това пише The Guardian, позовавайки се на проучване, установило, че яденето на пържени картофи три пъти седмично увеличава риска от развитие на диабет с 20%, а пет пъти седмично - с 27%.

Резултатите от проучването потвърждават, че самите картофи не са опасни за здравето, но пърженето им и редовната им консумация увеличава вероятността от развитие на диабет тип 2.

Международен екип от изследователи, ръководен от Сеид Мохамад Мусави, експерт по обществено здраве в Харвардския университет, установи, че тези, които ядат чипс или пържени картофи три пъти седмично, имат 20% повишен риск от развитие на диабет, докато тези, които ядат картофи със същата редовност след печене, варене или пасиране, имат увеличение на риска само с 5%.

„Високото съдържание на нишесте, водещо до висок гликемичен индекс, съчетано със загуба на хранителни вещества, може да допринесе за неблагоприятни последици за здравето“, обяснява проучването.

Заместването на картофите с пълнозърнести храни намалява риска от развитие на диабет с 8%, а консумацията на зърнени храни вместо пържени картофи или чипс - с 19%.

Д-р Каутер Хашем, преподавател по обществено здравно хранене в университета „Кралица Мери“ в Лондон, каза: 

„Картофите могат да бъдат част от здравословната диета, но начинът, по който ги готвим, е от решаващо значение. Варените, печените или картофено пюре са естествено нискомаслени и осигуряват фибри, витамин С и калий. 

Но когато ги пържим в дълбока мазнина на чипс или пържени картофи, особено в големи порции и с добавена сол, те стават по-малко здравословни поради високото си съдържание на мазнини, сол и калории, което ги прави по-склонни да допринесат за наддаване на тегло и увеличаване на риска от диабет тип 2“.

Д-р Хашем добави: „Това проучване подсилва едно просто послание: наслаждавайте се на картофи, но не разчитайте на чипс или пържени картофи като основен вариант. 

И където е възможно, опитайте се да ги замените с пълнозърнести варианти като кафяв ориз, булгур, пълнозърнести макаронени изделия или дори сладки картофи, които са по-здравословни и могат да помогнат за подобряване на дългосрочното здраве“.

3
Коментара по темата
3.
не са пържените картофи
18.08.2025 21:27:57
Не са вредни пържените картофи, а многократно използваното олио, ползвано за тяхното пържене в заведения и хранителната индустрия.
Нищо лошо няма, ако си приготвяш пържените картофи еднократно, в къщи.
2.
лъжливото овчарче
18.08.2025 14:34:51
Пържените картофи ги пуснете на свободния пазар като промишления ток и пазара да определя цената на този обичан от децата уж вреден продукт.
1.
Хасан
18.08.2025 14:28:53
Веднага акциз като алкохола и цигари,да не вземете да ги забраните,защото ще има яка контрабанда на пържени картофи,по добре ей така с акцизчето да контролирате този вреден за здравето продукт.
  Добави Коментар
Военни обезвредиха четири артилерийски гюлета, открити в Дунав край Силистра Специализиран екип от военно формирование 34200 - Шумен транспортира опасната находка до учебен център Дивдядово и я унищожи Яхтклуб "Черноморец Бургас" покори Охридското езеро с впечатляващи победи Бургаските ветроходци доминираха в клас Optimist и записаха престижни резултати в ILCA срещу силна конкуренция от Сърбия и Северна Македония
Васил Петров празнува 30 години на сцена с безплатен концерт в Поморие Врачанската филхармония и диригентът Христо Павлов ще бъдат до певеца за вечер със световни хитове, филмова и българска музика Мароко спря нов масов щурм към Сеута, най-малко 111 мигранти са задържани Призиви в социалните мрежи задействаха мащабна операция от двете страни на границата само две седмици след безпрецедентната мигрантска вълна
Нелепа трагедия: 31-годишен загина, докато приятели опитвали да изтеглят джипа му Мъжът пропаднал с автомобила в канавка в село Ситово, а по време на спасителната маневра бил прегазен Българските грации с бронз на Световното първенство в Германия Ансамбълът изигра силно съчетанието с пет топки и заслужи място на световния подиум с оценка от 28.400 точки
Човешката небрежност подпалва България: 90% от пожарите тръгват заради хора След десетки хиляди изпепелени декари горските и пожарните служби засилват патрулите, техниката и наблюдението в най-рисковите райони 61 кражби по плажовете край Варна от юни, полицията предупреждава туристите Допълнителни полицейски екипи и цивилни служители са насочени към проблемните райони по крайбрежието
Дунав удари рекордно ниско ниво при Русе Реката падна до минус 123 сантиметра, а водосборът надхвърля 800 хиляди квадратни километра Европа ускорява биотехнологиите: ЕС отваря по-бърз път за нови терапии до пациентите Около 685 000 работни места в сектора са свързани със здравните биотехнологии, а Брюксел атакува проблемите с финансирането и регулациите
Над 150 колоездачи поеха на 100-километров велотур през Родопите Най-възрастният участник в обиколката от Момчиловци е на 73 години Спират тировете по „Тракия“ и „Струма“ от 16 до 20 часа Ограничението важи и през Кресненското дефиле, а край Симитли пускат две ленти за автомобилите към столицата