Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Защо много шофьори държат волана с една ръка отгоре

Ключови думи: шофьор, кола, волан

Поведението и позицията на водача зад волана могат да разкажат повече за човек, отколкото изглежда. Един от тези фини, но разкриващи моменти е начинът, по който държите волана. Много хора слагат едната длан отгоре, докато другата ръка изобщо не докосва волана. Само опасен навик ли е това или нещо повече?

Едно време, при каране на шофьорски курсове, инструкторите бяха категорични, че ръцете трябва да се държат на волана в позиция „10 и 2“ – по аналогия с циферблата на часовника. Днес акцентът се измества, като се смята, че най-безопасната позиция е „3 и 9“. Така държат волана професионалните състезатели, тъй като се счита, че това осигурява максимален контрол и ви позволява да въртите волана със светкавична скорост.

Но спокойното управление с една ръка отгоре, въпреки че изглежда удобно, далеч не е идеално от гледна точка на безопасността. Въпреки това повечето шофьори карат по този начин. А причината е, че в случая не става въпрос само за управление на автомобил. Това е израз на отношение към шофирането, самочувствие, степен на релаксация или, обратно, скрито напрежение.

Много шофьори инстинктивно слагат едната си ръка върху волана - този жест отдавна е станал нещо обичайно. До голяма степен това е влиянието на киното – екшън-героите в кадъра често карат по този начин, създавайки образа на спокоен и самоуверен шофьор. В реалния живот този захват е особено удобен за тези, които седят високо - например зад волана на SUV. В това положение е лесно удобно да подредите свободна ръка върху подлакътника или вратата, намалявайки натоварването по време на дълги пътувания.

За някои този начин се появи още в дните на масовите механични скоростни кутии, когато в условия на натоварен трафик често трябваше да сменят предавките. Тогава е неудобно постоянно да обръщате ръката си към волана - по-лесно е да го държите отгоре, оставяйки възможност да реагирате бързо. Този навик, веднъж формиран, лесно се фиксира и често се запазва дори след преминаване към автоматична скоростна кутия.

Когато човек шофира с една ръка отгоре на волана, това често показва неговия вътрешен мир и самочувствие. Този стил е типичен за тези, които са прекарали повече от една година зад волана и се чувстват като у дома си на пътя. Обикновено регулират седалката така, че ръката да е почти напълно изправена - това е особено удобно при дълги пътувания, когато комфортът и релаксацията са важни, пише automedia.

Въпреки привидната небрежност на този начин на шофиране, той не е толкова безопасен, колкото изглежда. В стресова ситуация, по време на рязък завой или необходимост от аварийна маневра, едната ръка може просто да не е достатъчна. Ето защо, при неблагоприятни условия - било то лошо време, хлъзгави пътища или висока скорост - е много по-разумно да държите волана с две ръце. Това не само увеличава контрола върху автомобила, но и може да спаси животи в критичен момент.

7
Коментара по темата
7.
Ccxd
07.08.2025 12:10:51
Инструктора на времето, така казваше да си държа ръката хахах. Голям тъпунгер беше.. е можеше и по-зле да е. Хаха има предимство шофирането по този начин, в летните дни се препотяваш по-малко :Д
6.
Ccxd
07.08.2025 12:10:45
Инструктора на времето, така казваше да си държа ръката хахах. Голям тъпунгер беше.. е можеше и по-зле да е. Хаха има предимство шофирането по този начин, в летните дни се препотяваш по-малко :Д
5.
Идно времи
07.08.2025 08:33:08
Е па серво или електронна стабилизация нямаше серийно
4.
тежък гъзар
07.08.2025 07:24:18
Щото държим АЙпфона с друга ве леле колко сте зле. Нали трябва да изглеждаме тежки отстрани нищо че ако ни видите чатовете на повечето кози глави разговорите са по тежки теми като мак Доналдс защо ни сърбят аналните гъби , той батал кви грозни снимки си е качила и как не я срам
3.
Трайчо Трайков
07.08.2025 06:16:50
"Едно време, при каране на шофьорски курсове"

За едно време могат да говорят трима от офиса ви, другите са дечковци. А не мислите ли,че има разлика от едно време при каране на шофьорски курсове и сега след милион изминати километри? А колко да се променили автомобилите и тяхната сигурност? Тъпа статия! Сякаш няма какво да разследвате в бостана от тикви?
2.
щото
07.08.2025 03:56:05
са педали....!!!!
1.
Кико
06.08.2025 21:58:23
За да си правят чакия с другата
  Добави Коментар
Бивш шампион в тежка категория на бокса се би с кокаин в кръвта Голям скандал в спорта Братя Аргирови: Преходът ще свърши за всеки индивидуално България се развива въпреки някои хора, коментира пък композиторът Стефан Димитров
Разтърсващи подробности за отвличането на млада българка Младата жена преживя шок В тази страна камионите за боклук са по-чисти от линейки В Япония са перфекционисти
Сигнал за бомба доведе българин до съда На 5 април Альоша А. се е обадил от мобилния си телефон на 112. По време на разговора той съобщил на диспечера, че на територията на 6 РПУ Пловдив има поставено взривно устройство от друго лице. Думите му предизвикали незабавна проверка от отговорните институции. За радост сигнала бил неверен С малко тиква и рецептата на леля Ленче правя топ специалитет Насладете се на страхотно ястие
19-годишен спортист се самоуби Трагедия в ръгбито Чичото на скандалния Рубиалес го замеря с яйца Нова драма
Жена, отчаяна от гаджетата си, се омъжи за изкуствен интелект Японката помолила ChatGPT да ѝ създаде виртуален съпруг Колите в Русия никога не са били толкова скъпи Cpeднaтa пpeтeглeнa цeнa е над 71 000 лева
Драма с български бизнесмен в Австрия, обвиниха го в голямо престъпление Поръчител е на пожар? Отиде си един от най-великите футболисти на България Почина големият вратар Стоян Йорданов