Хаосът с тротинетките приключи, след Нова година ще трябва да имат регистрационни номера
Електрическите тротинетки вече официално попадат в обхвата на Закона за движение по пътищата. След гласуваните промени в парламента, за тях ще се изисква задължителна регистрация, сключване на гражданска отговорност и спазване на редица ограничения, които целят повишаване на безопасността на всички участници в движението. Законът влиза в сила, а общините имат срок до края на годината да създадат собствени наредби, които да определят начина на регистрация, контрола и глобите при нарушения.
„Това означава, че всяка една от общините трябва да има такава наредба преди Коледа“, подчерта депутатът от Бургас и председател на парламентарната комисия по безопасност на движението Андрей Рунчев, цитиран от колегите от БНР Бургас.
„Част от общините настояват за унифицирана система за регистрация, за да може когато се прави проверка и се осъществява контрол в различни градове, да е ясно какво се гледа. Ако аз регистрирам тротинетката си в Бургас и отида с нея във Велико Търново или Плевен, местната власт трябва да знае какво точно подлежи на проверка.“
Регистрацията ще започне най-рано след Нова година, като се очаква дотогава всички общински съвети да приемат конкретни текстове за изпълнение на изискванията. Въведените регулации са в отговор на зачестилите инциденти с електрически тротинетки и нарастващата им масова употреба без правила и отговорност.
Законът прави ясна разлика между различните типове превозни средства – електрическите велосипеди остават извън новата нормативна уредба, тъй като развиват до 25 км/ч и са класифицирани като обикновени колелета. За тях не се изискват регистрация и застраховка.
За разлика от това, тротинетките вече подлежат на строг контрол. Управлението им ще е позволено само от лица над 16 години, а 14-годишните ще могат да ги карат само по велоалеи. Задължително става и носенето на каска – за всички, без изключение. Движението трябва да се извършва изключително по велоалеи, а при тяхно отсъствие – вдясно на пътното платно.
Категорично се забранява карането в тъмната част на денонощието, дори и ако водачът носи светлоотразителна жилетка или тротинетката има фар. Забраната предизвика недоволство сред част от потребителите, които използват този вид превоз за работа и твърдят, че през зимата ще се наложи да се прибират в късните часове. Въпреки това, законодателят е категоричен – сигурността на пътя е приоритет, а тротинетките не могат да бъдат изключение.
„Законът вече е приет и ще влезе в сила такъв, какъвто е разписан. Но всяко законодателство може да бъде променяно според нуждите, ако се наложи“, добави депутатът Андрей Рунчев. Той уточни, че въпреки реакцията на някои граждани, приетите текстове отразяват реална необходимост от регулация и контрол.
Освен горепосоченото, новите правила забраняват:
употребата на мобилен телефон по време на движение
превозване на пътници
каране по тротоари, в паркове, по спирки и зелени площи
придвижване с животни до тротинетката
преминаване през пешеходна пътека без да слезеш и буташ тротинетката
Санкциите също са завишени – глобата за липса на каска или регистрация ще бъде 30 лв., като се очаква общинските наредби да предвидят и допълнителни наказания при системни нарушения.
Общините са натоварени със задачата да въведат ясни правила, регистри, механизми за контрол и санкции, така че на практика да приложат духа на закона в реална градска среда. Очаква се до края на годината всяка община в страната да е готова със своя наредба. А от януари 2026 г. електрическите тротинетки вече ще бъдат официално регистрирани превозни средства – с права, задължения и контрол, какъвто изисква участието в движението по пътищата.
Закон има и този закон е валиден вече от повече от 5 години!!!
Това е подробна публикация на "Труд" (без досадни реклами)., може да погледнете изискванията на този закон и дали този закон се спазва понастоящем:
■ "Тротинетките - пряк път към смъртта"
https://trud.bg/a/articles/тротинетките-пряк-път-към-смъртта
"Осем души загинаха и 386 бяха ранени при 366 тежки катастрофи с тротинетки през 2024 г., сочи статистиката на КАТ. За сравнение от същата статистика за същата година - при катастрофи, предизвикани от пияни и дрогирани шофьори, с които медиите ни облъчват денонощно, са загинали 4-ма души и 107 са били ранени (двама загинали и 82-ма ранени от алкохол и двама загинали и 25 ранени от дрога - б. р.). Тоест - смъртта на тротинетка е двойно по-голяма, а травмите - тройно, спрямо алкохола и наркотиците,"
"Всички правила за движение на тротинетки, наречени с чиновническото им име Индивидуално електрическо превозно средство (ИЕПС) са описани в Закона за движени по пътищата и са в сила вече почти 5 години - от 7 юли 2020 г. Но никой не ги е чел - нито родителят, който купува тротинетката на детето си и го пуска да кара, нито самото дете, което яхват дъската на две колела. Не са ги чели и потребителите на платената услуга - придвижване на тротинетка в центъра на града. но изглежда по-големият проблем е, че не ги четат нито катаджии, нито общинари, тъй като всеки час в пешеходните зони и по централни булеварди можем да видим стотици нарушения. За всички, които не четат, публикуваме тестът на член 80а от ЗДвП."
....
Каква ползва от правила и закони, като няма кой да глобява? До онзи ден тръбяха "нехвърляйте фасове", колко глобени има?
Съседа като ги хвърля редовно долу, да зема да го набия, и ще ме осъдят мен за хулиганство.
И 500 закона да има все тая като няма кой да следи дали се спазват.
05.08.2025 16:19:42
Не е вярно, че Възраждане се потайват. Просто твоят фийд е само Да България и Продължаваме Промяната и затова няма да видиш нищо от Възраждане.
Толкова са противни че чак ми се отвращава
Чувам от ганьовците само дай пара нищо в полза за човека
Ние не сме за такива технологии. При нас е като в Африка.....тракийската жилка ни надделява.
ОПАСНО Е ЗА ВОДАЧИТЕ!!
НЕ СЕ ВИЖДАТ!!!
ТЪПУНГЕРИ!!
И С ЗАСТРАХОВКА И С НОМЕР ТОВА МЕ СЕ ВИЖДА!!!!
ЧОВЕК НА ДЪСКАТ
НЯМАТ МЯСТО НА ПЪТЯ!!
ОПАСНО Е ЗА ВОДАЧИТЕ!!
НЕ СЕ ВИЖДАТ!!!
ТЪПУНГЕРИ!!
И С ЗАСТРАХОВКА И С НОМЕР ТОВА МЕ СЕ ВИЖДА!!!!
ЧОВЕК НА ДЪСКАТ
НЯМАТ МЯСТО НА ПЪТЯ!!
Така наречените Fatbike би трябвало да се движат с максимум 25 км/час (продаваните тротинетки също имат подобни скоростни ограничения), но май се движат с много по-висока скорост и поне на запад се карат изключително от криминални африканци и арабески, които не искат да карат колело с педали. Това са обикновено криминални дилъри на дрога, ВИНАГИ са с качулки на главата и ВИНАГИ са с маски на лицата. Някои от тях са изключително дебели и са над 125кг. Колелата са много тихи и навярно се ползват за криминални грабежи по улиците. Наистина тези електрически Fatbike са много тежки и много опасни и ги карат по тесни пешеходни пътеки в парковете забранени за колела.
създайте специална лента за велосипедисти.
1. РЕГИСТРАЦИЯ
2. ГОДИШЕН ДАНЪК ЗА МПС
3. ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ
4. СВИДЕТЕЛСТВО ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА МПС
5. ГТП КАТО ЗА МПС
6. ЕКО-КАТЕГОРИЯ В ЗАВИСИМОСТ ОТ ГОДИНАТА НА ПРОИЗВОДСТВО
7. И ОЩЕ ДРУГИ ЗАДЪЛЖЕНИЯ НА ПО КЪСЕН ЕТАП.
ЗАБРАНИ: ГЛОБИ:
1. ДА ПРОДЪЛЖИШ ДА УПРАВЛЯВАШ ТРОТИНЕТКАТА ПО ТРОТОАРА С МАРКИРОВКА, КИОГАТО СЪЩАТА Е ПРЕКЪСНАТА ИЛИ Е ЗАЛИЧЕНА И НЕ ОБНОВЕНА.
ДА СПРЕШ ТРОТИНЕТКАТА ДО НЯКОЯ ПЕЙКА В ПАРК, ГРАДИНА, ИЛИ ПЛОЩАДКА, С ЦЕЛ ДА СЕДНЕШ ЗА КРАТКА ПОЧИВКА, ИЛИ РАЗГОВОР ПО ТЕЛЕФОНА.
2. ДА ПАРКИРАШ, КЪДЕТО НЕ Е ОБОЗНАЧЕНО ЗА ПАРКИРАНЕ, А ТО ОБОЗНАЧЕНИЯ НЯМА НИКЪДЕ.
3. ДА НЕ КАРАШ ПРЕЗ НОЩТА, А НОЩТА НАСТЪПВА В ЧАСА, КОГАТО Е РЕШИЛ ПРОВЕРЯВАЩИЯ ОРГАН.
4. ДА КАРАШ САМО ПО НАЧЕРТАНИТЕ ПЪТЕКИ, КЪДЕТО НЕ МОЖЕШ ДА СЕ РАЗМИНЕШ С НАСРЕЩА ДВИЖЕЩИЯ СЕ С ПОДОБНО СРЕДСТВО. А АКО ИЗЛЕЗЕШ ОТ ПЪТЕКАТА, ГЛОБА.
5. АКО ИСКАШ ДА ПОЛЗВАШ ОБЩЕСТВЕНА ТОАЛЕТНА, ЩЕ ТРЯБВА ПЪРВО ДА ПАРКИРАШ НА УКАЗАНО ЗА ПАРКИРАНЕ МЯСТО,. А КАТО НЯМА ТАКОВА, НЕ ПОЛЗВАШ И ТОАЛЕТНА.
Толкова хубав, че с камъни го изгонихме
Не само у нас, а във всяка нормална страна така се случи.
И няма да се върне особено докато подлоги като теб го заащитават и въздишат по тази порнография
Това е поредната шашма на Боко, Шиши и подкрепящите ги чалгари и комунета. Освен заграбването на пари, тази "мярка" води и до още едно нещо - връщането към комунизма. Мой познат, роден през далечната 1940 година, навремето имал велосипед. А комунистите-сталинисти през 1955 година слагали регистрационни табели на велосипедите и прибирали данъци. Както се казва - сега пак го "докарахме на сол". И после това колело се счупило и било сложено в едно мазе. А данъците се трупали и трупали. И после хората имаха големи неприятности с данъчната служба.
Ами такива ми ти работи - комунистически!
А всички деца които ги карат, по-добре да започват да практикуват изречението "кафето със захар ли го искате"
И още и още неща има, които са не ясни..меко казано.
Много е лесно тиквите от парламента да напишат някакви правила, които уж да са в интерес на хората. Пък после..
Сигурно скоро ще има и такива правила и за колелата....