Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Росен Желязков: Бургас е новият логистичен хъб на Черно море

Подобрената инфраструктура улесни товарния трафик между Азия и Европа по коридора Ориент-Източно Средиземноморие
Ключови думи: бургас, бмф порт бургас, rebirth28, ново корабно място, логистичен хъб, пристанище,

На официална церемония, проведена в Бургас, бе отбелязано успешното приключване на проект REBIRTH28, съфинансиран по Механизма за свързване на Европа – сектор „Транспорт“, с бенефициент „БМФ Порт Бургас“ АД – концесионер на пристанищни терминали „Бургас Запад“ и „Бургас Изток-2“

Сред официалните гости на събитието бяха Росен Желязков, министър-председател на Република България, Димитър Николов, кмет на гр. Бургас, Ангел Забуртов, заместник-министър на транспорта и съобщенията, Ева Птажинска, представител на Европейската комисия, Индре Венкунайте, съветник проекти в Европейска изпълнителна агенция за климата, инфраструктурата и околната среда, Цанко Арабаджиев – изпълнителен директор на ББР и член на надзорния съвет на инвестиционния фонд „Три Морета“ - акционер в „БМФ Порт Бургас“ АД. Присъстваха също представители на българските институции, местната власт, клиенти и партньори на концесионера.

Със специално видео обръщение се включи и Magda Kopczynska, Генерален директор на ГД „Мобилност и транспорт“ (DG MOVE). „Това пристанище, този терминал, вече е критичен възел в по-широката европейска мрежа. То укрепва веригите на доставки в Европа, стимулира регионалното развитие и затвърждава ролята на България като ключов входно-изходен пункт между Европа и останалия свят.“ – сподели г-жа Kopczynska в своето обръщение.

„За мен е привилегия да присъствам на тази церемония по откриването не просто на едно корабно място, а стратегическа промяна за развитието на пристанищната инфраструктура и повишаването на конкурентоспособността на българските пристанища. Бургас има привилегията да е градът, в който публично-частното партньорство дава видимо добри резултати. Мащабът на проекта може само да ни радва. Като българи, отвоювахме още сухоземна територия от морето. Дадохме възможност Бургас Запад да се превърне в новия хъб за контейнери в Черно море, защото вече няма кораб, който да може да мине през Босфора и да не може да акостира тук и да извършва своите контейнерни операции”, каза премиерът Росен Желязков.

Той подчерта, че REBIRTH28 е най-голямата инвестиция в пристанищна инфраструктура в страната от 2004 г. насам и изрази благодарности към частния партньор, който дава съвсем друг облик на конкурентоспособността на икономиката ни. "Ако говорим за зелена сделка в Европа и за нейното необходимо ревизиране, това е примерът. Защото чрез конкурентоспособност и намаляване на логистичното времетраене ще се постигнат целите, а не чрез излишни административни регулации. Имаме радостта и удоволствието да се чувстваме горди. Заедно сме по-силни”, допълни премиерът.

„В Бургас, наричаме тази инвестиция „Катализатор на логистиката”. В съвременния бизнес има две важни неща - времето и цената на доставка. С тези 260 метра кейова стена и линия Бургас и България стават по-конкурентни в глобалното състезание между големите  производители в Азия и големите консуматори в Европа. С това ние ставаме много по-конкурентни, много по-устойчиви”, каза кметът на община Бургас Димитър Николов. Той подчерта, че "БМФ Порт Бургас" е дългогодишен партньор, който доказва, че частния бизнес и устойчивостта гарантират работни места и икономика. Обръщайки се към зам.-министъра на транспорта Ангел Забуртов, Николов наблегна на възможността да се създаде политика по държавен приоритет в транспортната логистика. „Убеден съм, че България ще е много по-устойчива и просперираща държава в бъдеще”, наблегна кметът.

„Преди 25 години за пръв път заговорихме за пристанищна реформа. Към днешна дата виждаме ясно, че избраният от нас път - с публично-частното партньорство, е бил правилният. С проектът, който откриваме днес, виждаме частна инвестиция, подкрепена от европейско финансиране и държавно, чрез ДППИ. "БМФ Порт Бургас" е едно голямо семейство. Никой в транспортния сектор, при разговор за проблемите, не спомена тази компания и затова искам да ги поздравя за прекрасната работа, която изпълниха и за начина, по който оперират пристанищните терминали”, каза зам.-министърът на транспорта Ангел Забуртов.

„Добрият резултат от подобен тип инвестиция, какъвто виждаме днес, слага България на картата и отваря възможности за други подобни проекти. Портът надхвърли всички очаквания, които имахме. Проектите често са давани за пример като най-добрите инвестиции на Фонда „Три морета”. Самият фонд се управлява на пазарен принцип и фактът, че Бургас успя да привлече този проект, да надгради в пъти и да бъде сочен като успешен, ме обнадеждава за следващи инвестиции в България”, каза Цанко Арабаджиев – изпълнителен директор на ББР и член на надзорния съвет на инвестиционния фонд „Три Морета“. Той поздрави всички, участвали в изпълнението на REBIRTH28 и благодари за добре свършената работа.

Борис Балев, изпълнителен директор на „БМФ Порт Бургас“ АД с гордост сподели, че това е най-мащабният проект по изграждане на пристанищна инфраструктура в България през последните 20 години, както и най-големият грант, спечелен от частна компания по Механизма за свързване на Европа – сектор „Транспорт“ през 2021 г.

Индикативният размер на допустимите разходи по Проекта е над 46,8 млн. евро. До 85 % от тази сума, или приблизително 39,8 млн. евро, са финансирани по програма „Механизъм за свързване на Европа“ - сектор “Транспорт" (МСЕ – Транспорт), приоритет “Проекти по основната мрежа" - Кохезионен пакет.

Цялата инвестиция в изграждането на корабното място и закупуването на механизацията и оборудване, необходими за неговото обслужване достига близо 85 млн. евро.

Изграденото по проекта ново дълбоководно корабно място №28 на терминал „Бургас Запад“, създава допълнителна нова зона за съхранение и обработка на контейнери и насърчава мултимодален транспорт с ниски емисии. В рамките на проекта беше възстановена и част от съществуващата железопътна инфраструктура на терминала с цел увеличаване дела на жп транспорта както в пристанището, така и извън него.

Корабно място №28 е с оперативна дължина 260 метра и дълбочина 15.5 метра, което го прави най-дълбоководното корабно място в Република България. Ще е специализирано в обработката на контейнери и генерални товари, като позволява прием на кораби с газене до 15 м, дължина до 290 м и капацитет до 80 000 DWT - бруто тона и 4 500 TEU (20-футови контейнера).

С това, пристанище Бургас се нарежда редом до най-голямото пристанище в Черно море – Констанца, но с ключово географско предимство: значително по-близо до Босфора - входно-изходната точка към Черно море, и с отлични навигационни условия през цялата година.

Проект REBIRTH28 не само разширява капацитета на пристанище Бургас, но и поставя здрава основа за неговото утвърждаване като регионален логистичен хъб с модерна и екологично устойчива визия, напълно съответстваща на приоритетите на Европейския съюз в областта на транспорта и климата.

 

Горя жилище в Пловдив Жена е в болница Голяма авария във Варна Много хора са без вода
Пролетно надиграване на учители в Айтос Педагозите станаха хоротропци, учениците – зрители Самоубийство в Стара Загора Жена се хвърли от блок
Носталгия ли? Ето с какъв безумен хонорар върнаха Зуека Сумата бързо е накарала актьора да размисли Русия подкрепя 30-дневно прекратяване на огъня в Украйна, но с "отчитане на нюансите" Русия няколко пъти заяви, че въвеждането на продължително примирие зависи от създаването на механизми за наблюдение
Експерт със смразяващи данни за доходите на българите Проучването на ИПИ показва нарастване на процента бедни на годишна база спрямо 2023 г. Баба Ванга вдъхнови румънски хит  „Очите ѝ затворени, но вижда всичко“
Такси блъсна и уби мъж на пешеходна пътека Тежкият инцидент е станал тази сутрин в Русе Варненци на протест с искане за зоополиция Те настояват за по-строг контрол и ефективни наказания
Какво пропусна Путин в речта си за Деня на победата? Той се нуждае от този култ към победата, който създаде Най-богатите са виновни за 2/3 от глобалното затопляне 10% от милионерите на планетата причиняват най-големите щети на околната среда