Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Идея: Влаковете от София до Варна и Бургас да станат частни

Ключови думи: бързи влакове, софия-бургас, да станат частни, идея

Бързите и експресни влакове между София и Варна/Бургас трябва да се извадят от договора за обществена услуга и да се развиват на свободен принцип.

Възможно е цената леко да се увеличи с около 20-30%, но това ще зависи от оператора. Един частен оператор ще има много по-ниски оперативни разходи от “БДЖ-Пътнически превози” и рентабилността ще бъде по-висока.

Това коментира пред "Сега" експертът по управление и цифровизация в железопътния транспорт д-р Людмил Иванов, предава dnes.bg.

Под известен натиск от Европейската комисия транспортното министерство предложи да раздели процедурата в три лота. Предвижда се в два отделни лота да бъдат направленията София - Варна през Горна Оряховица и София-Бургас през Пловдив, а в третия лот остава всичко останало.

Това отделяне на дългите рамена, които имат потенциал да бъдат рентабилни, и всичко останало, поражда конспиративни теории, коментира Иванов. Според него е по-добре България да бъде разделена на четири зони - две на север от Стара Планина и две на юг.

Според Иванов не е вярно, че към експресните и бързите влакове по направленията София-Варна и София-Бургас няма да има търговски интерес. “Това, че само един оператор е заявил търговски интерес, не означава, че няма такъв. Много от корпоративните намерения са скрити и ще излязат постфактум”, счита Иванов. Той даде пример с Испания, в която по линията Мадрид-Севиля пътуват няколко частни оператора с много различни цени и качество на услугата.

Иванов е категоричен и че следва да се даде възможност за ревизия на бъдещите договори за обществена услуга на всеки две години, с цел да се отразява актуалният интерес към услугата. “Ще дам пример - линията, по която преминава влакът София-Бургас, в следващите 5 години ще е в реконструкция и ще има по-слаб интерес от страна на пътниците. Около 2030 г. се очаква тя да бъде завършена и влаковете да се движат със скорост от 130-160 км. в час. Това ще повлияе на интереса”, коментира Иванов.

Според него България закъснява много сериозно със съпътстващата инфраструктура, като показателно за това е заделянето на огромен ресурс по новата програма “Транспортна свързаност” за стари забавени и фазирани проекти. Заради това фазиране няма да стартира изграждането на железопътни линии като София-Перник-Радомир, защото парите са използвани за довършване на вече започнали проекти. “Силно закъснява и изпълнението на плана за възстановяване и устойчивост, като накрая може да се наложи да платим новите мотриси с национален ресурс”, коментира Иванов.

 

10
Коментара по темата
10.
оффф...
26.11.2024 12:33:51
Защото:
1. Не са печеливши, иначе нямаше да имат нужда от толкова субсидии
2. Държавата НЕ поддържа релсите.

Ако държавата поддържаше релсите нямаше всяка седмица да има дерейлирали влакове,

Ако държавата поддържаше релсите нямаше влаковете да намалят скоростта на едни и същи отсечки от десетилетия.

Ако държавата поддъжаше релсите Бургас-София стандартен влак нямаше да се изминава за цели 7 часа
9.
Възмутена
25.11.2024 01:06:55
Защо след като тези линии са печаливши държавата да се лишава от тях? Нима не е тя тази, която поддържа жп релсите? Частници, ами ужас - вижте какво стана с концесията на гара Пловдив - няма пейки за сядане. Един печалбар за сметка на българския народ и бедните възрастни хора. Държавата е в състояние да оправи жп транспорта, но много частни интереси дърпат министрите на транспорта!
8.
ЧЕСТО МИ СЕ
24.11.2024 07:45:29
Налага да пътувам с БДЖ (баба дере жаби) по маршрут Бургас-Пловдив и обратно.....
Влака ме лангърка 6 часа...???? в едната посока...+ непредвидените спирания и изчаквания ,на други композиции ,стават 7 часа....????
Егати и БДЖ-то и чудото.......
Всеки друг влак или експрес в чужбина,взима това разстояние от 250-26о км. за 50мин. максимум час......!!!!
После...Запада и ЕС били ,,гнили,, и се ,,разпадали,,...???...да...ама ...НЕ....
Доста има да почкаме,докато се разпаднат,па може и да не дочакаме....
7.
С
24.11.2024 04:33:21
Държавна пита частен помен не се спряха да правят. От Костов насам. Но партиите в НС са заети да си делнат Резрвния фонд, а населението - го приспиват с Биг Брадъри и други чалгаджийници.
6.
Англия
24.11.2024 04:29:01
Национализира железниците - тукашните сайбии и корумпираната компрадорска администрация не се накрадоха и наядоха. А населението робско не се наспа.
БДЖ са държавни неслучайно от Фердинандово време. Щото война се е задала, бе идиоти тъпи и продажни.
5.
До3
23.11.2024 20:12:34
По-добре да го вземат частници отколкото да продължава да съществува в сегашното му състояние
4.
оффф...
23.11.2024 18:35:23
ПРЕКРАСНА ИДЕЯ!
В скандинавските страни работи успешно!

Време е най-после услугите да се предлагат от хора, чиято печалба зависи от това, колко качествени са услугите, а не от държавни служители, които колкото и да съсипват БДЖ, винаги ще имат гарантирана кльопачка от данъците!
3.
Аха!
23.11.2024 16:33:02
Схемата е позната!
Умишлено неглижираш и съсипваш нещо готово, което нито си строил, нито платил. Обаче си назначен да го съсипеш, за да може да се явят едни излъскани "спасители" и да го вземат на безценица, горките...
Докога?!
2.
0sram
23.11.2024 15:58:14
Na flagman glupostiti
Qvno mnogo ste gepali vashta partia shtom ima i pari za vlakove da poddarja
1.
Дернев
23.11.2024 15:29:44
Щом може да е рентабилно при
частника, трябва да може и при държавата. Просто трябва да се спре разграбването на държавата със съдействието и участието на тези, които е представляват. В това министерство е видно, че това е основна линия на поведение, а няма нито един министър в затвора.
  Добави Коментар
Лили Иванова се появи в турския „Стани богат“ Легендата на българската естрада беше част от въпрос за 1000 лв. Пиян каруцар катастрофира в село Екзарх Антимово, удари се лошо в слабините 39-годишен мъж с 1.40 промила алкохол в кръвта изгубил контрол над коня и се блъснал в бордюр
Регистрационен номер с една цифра в България? Ето колко струват най-скъпите табели Луксозният регистрационен номер у нас остава символ на статус – понякога с цена по-висока от семейна кола втора ръка 3 зодии излизат от черна дупка Най-накрая се слага край на изтощителната ситуация
1000 евро на месец са нужни на семейство в РСМ за основни разходи Най-голяма част от разходите отиват за храна Хампарцумян: Българите забогатяха , но не всички и не поравно Възползвалите се от корупцията и сивата икономика печелят повече, заяви финансистът
МВР купува коли и мотори със 126 млн. лв. събрани от глоби Обявена е обществена поръчка за 575 леки автомобила Този измамник отне мечтите на много истински жени След като Международната боксова федерация въведе задължителни тестове за пол, Имане Хелиф скоропостижно се отказа от спорта
Вземете 2 ябълки и 2 яйца и ето какво ще се получи Френски ябълков десерт „с пукнатини“ – ще изненада всички гости Мъж поля жена с бензи н, полицията хукна да го гони Двойката постоянно спретвала неистови скандали
Боксът въведе задължителен тест за трансджендъри Повод станаха изглеждащите като мъже боксьорки, които спечелиха олимпийските титли в Париж Ахелой се преклони пред паметта на Цар Симеон и воините му Кметът на община Поморие Иван Алексиев и кметът на град Ахелой Димитър Нейчев приветстваха всички присъстващи