Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Защо България губи летците си? Експерт разкри, че пилотите са заложници на системата и това ги убива

Проф. Димитър Недялков призова членовете на Комисията по отбрана в парламента да поемат отговорност заради трагедията край „Граф Игнатиево”
Ключови думи: Граф Игнатиево, трагедия, загинали пилоти, Димитър Недялков

Не една човешка грешка, а поредица от такива са причина за трагедията на база "Граф Игнатиево" на 13 септември, при която загинаха двама пилоти. Момчетата са заложник на системата, каза в „Тази сутрин“ преподавателят във Военната академия проф. Димитър Недялков, който е един от най-опитните пилоти у нас. Над 2000 летателни часа в бойната ни авиация има той, каза водещият Златимир Йочев, докато го представяше. 

Експертът изтъкна, че при войни и при такива тежки ситуации обикновено военните го отнасят, но призова членовете на Комисията по отбрана в парламента да поемат отговорността. 

Пилотска грешка е причината за катастрофата със самолета край "Граф Игнатиево"?

Тези, които трябва да осъществяват синергията между това, което се случва там и онова, което става в българската армия, каква отговорност може да понесат, попита той.

„Те са вземали през годините важните решения. Трябва да поемат част от вината и да разберат, че така повече във ВВС не може. Трябва да се осигури на пилотите професионален и социален стандарт, за да си гледат работата“, подчерта професорът.

Подполковник Петко Димитров и капитан Венцислав Дункин загинаха по време на тренировъчен полет с учебно-боен самолет L-39, част от авиошоу в авиобазата по повод 20 години от приемането на България в НАТО.

„При летенето винаги има риск, но при полети на много малка височина рискът е изключително голям поради близостта до земната повърхност“, заяви опитният бивш пилот. 

„При дадената ситуация преминаването от малка на пределно малка височина с последващи компромиси е довела до крайния трагичен резултат“, обясни той.

След като водещият Йочев изтъкна, че първоначално се работеше по три версии за смъртта на двамата пилоти и попита дали се свеждат до една, професорът каза, че има по-особено мнение за отговорностите, тъй като от близките 30 години проблемът на авиацията е системен. „Начинът, по който системата е форматирана и приведена до състояние, в което не може да функционира пълноценно, както го изискват документите, налага стриктен анализ и в това отношение министърът е прав, но аз бих каза, че не за последните три, а за 30 години. Ние събираме „плодовете“ на това, което се е случило в системата през последните десетилетия“, заяви професорът.  

Водещата Мария Цънцарова пък го пита какво трябва да се направи, за да не умират повече хора, а той отговори, че това е известно на много малък кръг от хора. „Нещата, които е нужно да бъдат казани, е важно да достигнат до съзнанието на хората, които влизат в парламента и вземат решения за формата на българската войска и в частност за военната авиация“, заяви експертът. 

„Трябва хората да имат професионален и социален стандарт, за да изпълняват нормално задълженията си в условията на мир, при кризи и при война. Това е изключително важно и трябва да се направи час по-скоро“, подчерта той.

„Хората, които са заемали важни държавни длъжности, нивото им на управленски потенциал, на системно мислене не е отговаряло на това, което системата представлява“, коментира проф. Недялков.

„Командният състав на ВВС няма правомощията да форматира състоянието на самата система. Всички сме евроатлантици сега, но има стриктни параметри, които определят какво трябва да представлява системата. Според документите от НАТО това трябва да бъдат 70% изправна авиационна техника от наличната и определени количества летателни часове, които да се изпълняват“, обясни той.

Ние отбелязваме 20 години, през които това не е правено, подчерта експертът. 

„Нашите пилоти, които сега преминават на Ф-16, летят на самолети от 1968 г. - 1972 година. Важно е да са поддържани в адекватно състояние и народът да лети“, добави той. 

Това, което се случи с двамата пилоти, е финалът на една поредица от човешки грешки, които са натрупани във времето, обясни специалистът. 

Часовете са недостатъчни и практиката, която трябва да имат българските авиатори е далеч от истината, добави той.

„Има момент в рамките на 1-2 секунди, когато са можели да вземат решението и да натиснат ръчката за катапултиране, но при тази оскъдица от самолети, за момчета, отдали се на професията, да хвърлят един аероплан, който е скоро ремонтиран, е много трудно“, подчерта професорът. 

„Момчетата от изпълнителският състав отдавна са поставени в условията на заложници на системните грешки, които в продължение на десетилетия са вземани. Сега имаме военен министър, който е професионалист, но си представете какви са били предшествениците му и заместниците им“, каза още той.

2
Коментара по темата
2.
Ханко Брат
16.10.2024 12:38:31
Не може човек с 5 летателни часа на година(от които 2 часа качване и слизане от самолета) да си мисли, че е Ас!)... Трепят се от самоувереност и некадърност! Същевременно се води 1ва категория и се пенсионира при 15 години стаж!
1.
XX
16.10.2024 12:00:50
Аре, аре... жертви били на системата... Ми да не са гласували за ЕС и НАТО бе!
  Добави Коментар
Румина Керчева от ОУ „П. Р. Славейков“ спечели първо място в националния конкурс „Вазовата България“ Инициативата бе посветена на две значими годишнини – 175 години от рождението на Иван Вазов Трус в Истанбул разлюля половин Тракия Според информация на Дирекцията за извънредни ситуации и борба с природни бедствия към президентството в Анкара (АФАД), епицентърът се е намирал край бреговете на истанбулския квартал Силиври, на дълбочина от 9,91 километра
„Ястребите на Румъния“ с авиошоу над Бургас по време на SPICE Music Festival Асовете ще летят над Бургас по покана на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" 21 крави изгоряха в големия пожар в Сакар B бopбaтa cъc cтиxиятa yчacтвaxa 30 пpoтивoпoжapни eĸипa, двa xeлиĸoптepa, тeжĸa тexниĸa, вoeнни, гopcĸи cлyжитeли, дoбpoвoлнитe фopмиpoвaния нa Toпoлoвгpaд и Cвилeнгpaд
Созопол става център на бойните спортове: Галавечер за титлата WBC и открито събитие с бойците В навечерието на галавечерта – на 8 август (петък) – ще приключи откритото събитие за фенове и медии в популярния ресторант Elvis Kitchen в Община Созопол Нов проект ще дигитализира красотата на природата в Айтос с помощта на дронове Айтос с план да разкрие туристическия си потенциал
Затвориха офиса на "Промяната" в София, изнасят мебелите Символичен финал на една политическа илюзия, родена с лозунги за морал и прозрачност, но приключваща със схеми, арести и корупционни обвинения Голяма верига бензиностанции напускат българския пазар Повече подробности за сделката ще бъдат дадени едва когато има повече яснота, уточняват от дружеството. НИС управлява мрежа от 22 бензиностанции в България, които оперират у нас под марката "Газпром“
Eлектрозахранването в община Раковски е трайно възстановено Министър Станков инспектира на място работата на екипите от ЕСО ЕАД по отстраняване на аварията Тази неделя в Поморие посрещаме Нептун и свитата му Специалното събитие се организира от Община Поморие и НЧ „Просвета 1888“ и е посветено на най-малките жители и гости на града
Благо Джизъса пак е влюбен, новата му е известна брюнетка Мария-Луиза е огън парче Срещни спорта по южното Черноморие - в букмейкърски пунктове в Бургас и Несебър Можеш да се потопиш в света на спорта на живо в букмейкърските пунктове на efbet