Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Как е възможно билет за самолет да струва 9,99 евро

Ключови думи: Самолет, новини, Флагман, цени на билети

Колко струва един самолетен билет?

Добре е да се знае, че цената на един билет няма нищо общо с разходите около полета. Цените на авиокомпаниите се основават на това, какво отделните клиенти са готови да платят. Цели отдели и компютърни системи се занимават със задачата да изчисляват на базата на много данни кога и на каква цена да предлагат място за съответния полет. Важна роля играят празници, ваканции, време на деня или пък големи спортни събития както европейското по футбол или олимпиадата във Франция. Още по-сложно става, когато се изчисляват цените за полети с прекачване или пък между авиокомпании. Разбира се, целта винаги е една, да се постигне най-високата цена за дадено място и полет.

Авиокомпаниите се стремят да напълнят самолетите си, но не винаги пълният самолет означава задължително печалба.

Нека разгледаме разходите от грубо 25.000€ на един примерен полет от Щутгарт до Палма де Майорка и обратно с А320 и 162 пасажери, т.е. 90% запълване. Една трета от разходите са свързани със самото транспортиране на пътниците, значи около 50€ на човек. От тях 80% са за данъци и летищни такси. Допълнително възникват разходи около теглото на пътниците, средно 3 литра на човек на час (спрямо празен самолет). В нашия пример това са още 11 евро.

Независимо дали има пътници на борда или не, когато самолетът е във въздуха той генерира разходи под формата на такси за излитане и кацане, за шум и вредни емисии, за обслужване и обработване на самолета (ground handling), за контроли за сигурност на летището и за керосин. Те са около 45% от оперативните разходи.

Освен изброените разходи има и фиксирани разходи, около 23%, които съществуват дори и самолетът въобще да не излети. Това са заплати за персонал, техническа поддръжка на самолетите, но и капиталови разходи като лихви и амортизация на авиопарка, лизинг и застраховки. Освен това поддържането на администрация също струва пари. При тези примерни разходи авиокомпанията започва да печели пари едва когато билетната цена мине средно 160€. Това може да бъде постигнато с микс от цени и действително рядко се случва пътници да са заплатили една и съща цена.

Как е възможно да се продават билети за 9.99€?

Все повече авиокомпании, особено нискотарифните, залагат на допълнителни продажби извън билетите и така успяват да финансират подобни цени. Това са услуги като резервиране на място, вземане на багаж, храна и напитки на борда и други. Дори някои от тях стават на практика принудителни за клиента. Приходите от такива услуги на американската нискобюджетна компания “Спирит” например достигат 50%. Допълнителни субсидии за използването на летища в структурно слаби региони (малки летища в отдалечени райони) допълват липсващите приходи от билети.

Общо взето авиацията е една силно конкурентна и регулирана индустрия с високи изисквания, но доста ниски маржове, печалбата за един билет варира средно между 5 и 8 евро.

*Коментарът е от фейсбука на Марио Бакалов, един от най-популярните и успели български пилоти. На 16.10.2016г. той приземи за първи път най-големия пътнически самолет в света, Ербъс A-380, в София и така влиза в авиационната история на България. От края на 2022 г. Марио Бакалов лети на Ербъс А-320 и до момента остава единственият българин капитан в Луфтханза.

Освен пилот Марио е високо ценен и уважаван интернационален говорител, дългогодишен инструктор в сферата на човешкия фактор и инициатор на различни проекти в социалния и бизнес живот. Марио е и добре познато лице от телевизия, социални медии и реклами.

 

0
Коментара по темата
  Добави Коментар
Експерт разкри дали климатикът да работи през целия ден, или да го пускаме само когато сме вкъщи Ето как да изразходваме по-малко енергия Плажният дневник на една кифла: Целта е да чукна поне 483 лайка, батка с бургаски Мерцедес и една морска разходка с яхта Слънчево е. Много по-горещо, отколкото ми се иска, но в името на перфектния тен трябва да издържа
Тези зодии са склонни към вредни навици и зависимости Обръщайте внимание не само на вашия слънчев знак, но и на асцендента БТПП: Законопроектът за въвеждане на еврото крие рискове за бизнеса и пазара Палатата предупреждава, че предлаганите мерки създават несигурна среда, отварят врати за произвол и подкопават доверието на инвеститорите
Забраняват промоциите в големите вериги Законопроектът за веригата на доставки на земеделски продукти и храни гласи, че отстъпката от цената не може да бъде повече от 10% БТПП: Държавата ходи по пари, а не се навежда да ги вземе Ще станем световни шампиони по пожари, притеснен е зам.председателят на палатата Красимир Дачев
ЕК позволява авансови плащания до 85% към земеделците в ЕС Новата мярка цели да облекчи ликвидните затруднения на фермерите, засегнати от климатични аномалии и търговско напрежение Сънувам я тази турска баница с кашкавал и сирене, откакто я опитах миналото лято! Днес ви предлагаме един специален вариант на бюрек, който се приготвя в района на оживения южен турски град Адана
Лошо ми е! Помните ли Али Ръза? Нещо се случва с него, неузнаваем е В момента актьорът е кожа и кости, а на лицето му е изписано страдание Отново печалба от над един милион
Чака трето дете (СНИМКИ) Антония Петрова е бременна Земетресение разлюля Югозападна България, епицентърът е... Сеизмолозите следят обстановката, като засега няма повишена тревога