Вашият сигнал Връзка с Флагман
Управител:
Веселин Василев, email: v.vasilev@flagman.bg

Главен редактор:
Катя Касабова, email: k.kassabova@flagman.bg

Коментарите под статиите се въвеждат от читателите и редакцията не носи отговорност за тях! Ако откриете обиден за вас коментар, моля сигнализирайте ни!

Как е възможно билет за самолет да струва 9,99 евро

Ключови думи: Самолет, новини, Флагман, цени на билети

Колко струва един самолетен билет?

Добре е да се знае, че цената на един билет няма нищо общо с разходите около полета. Цените на авиокомпаниите се основават на това, какво отделните клиенти са готови да платят. Цели отдели и компютърни системи се занимават със задачата да изчисляват на базата на много данни кога и на каква цена да предлагат място за съответния полет. Важна роля играят празници, ваканции, време на деня или пък големи спортни събития както европейското по футбол или олимпиадата във Франция. Още по-сложно става, когато се изчисляват цените за полети с прекачване или пък между авиокомпании. Разбира се, целта винаги е една, да се постигне най-високата цена за дадено място и полет.

Авиокомпаниите се стремят да напълнят самолетите си, но не винаги пълният самолет означава задължително печалба.

Нека разгледаме разходите от грубо 25.000€ на един примерен полет от Щутгарт до Палма де Майорка и обратно с А320 и 162 пасажери, т.е. 90% запълване. Една трета от разходите са свързани със самото транспортиране на пътниците, значи около 50€ на човек. От тях 80% са за данъци и летищни такси. Допълнително възникват разходи около теглото на пътниците, средно 3 литра на човек на час (спрямо празен самолет). В нашия пример това са още 11 евро.

Независимо дали има пътници на борда или не, когато самолетът е във въздуха той генерира разходи под формата на такси за излитане и кацане, за шум и вредни емисии, за обслужване и обработване на самолета (ground handling), за контроли за сигурност на летището и за керосин. Те са около 45% от оперативните разходи.

Освен изброените разходи има и фиксирани разходи, около 23%, които съществуват дори и самолетът въобще да не излети. Това са заплати за персонал, техническа поддръжка на самолетите, но и капиталови разходи като лихви и амортизация на авиопарка, лизинг и застраховки. Освен това поддържането на администрация също струва пари. При тези примерни разходи авиокомпанията започва да печели пари едва когато билетната цена мине средно 160€. Това може да бъде постигнато с микс от цени и действително рядко се случва пътници да са заплатили една и съща цена.

Как е възможно да се продават билети за 9.99€?

Все повече авиокомпании, особено нискотарифните, залагат на допълнителни продажби извън билетите и така успяват да финансират подобни цени. Това са услуги като резервиране на място, вземане на багаж, храна и напитки на борда и други. Дори някои от тях стават на практика принудителни за клиента. Приходите от такива услуги на американската нискобюджетна компания “Спирит” например достигат 50%. Допълнителни субсидии за използването на летища в структурно слаби региони (малки летища в отдалечени райони) допълват липсващите приходи от билети.

Общо взето авиацията е една силно конкурентна и регулирана индустрия с високи изисквания, но доста ниски маржове, печалбата за един билет варира средно между 5 и 8 евро.

*Коментарът е от фейсбука на Марио Бакалов, един от най-популярните и успели български пилоти. На 16.10.2016г. той приземи за първи път най-големия пътнически самолет в света, Ербъс A-380, в София и така влиза в авиационната история на България. От края на 2022 г. Марио Бакалов лети на Ербъс А-320 и до момента остава единственият българин капитан в Луфтханза.

Освен пилот Марио е високо ценен и уважаван интернационален говорител, дългогодишен инструктор в сферата на човешкия фактор и инициатор на различни проекти в социалния и бизнес живот. Марио е и добре познато лице от телевизия, социални медии и реклами.

 

0
Коментара по темата
  Добави Коментар
Обявиха Идеалния футболен отбор Впечатлява Кой подаде българско знаме на Цеца в РСМ? Флаг по време на концерт разбуни духовете
Венци Стефанов с тежък коментар за мениджъра на Насар "Същото направи и с един мой футболист", заяви босът на Славия Пребиха български кмет Нападението стана в село
Нова дръзка кражба в Париж Обраха магазин за бижута Разтърсваща информация за верижната катастрофа в София Бивш шеф в "Автомагистрали" помел колите
Ето кога се очакват геомагнитна буря да достигне Земята На 6-7 ноември изригванията могат да окажат влияние върху чувствителни и по-възрастни хора Последната звезда от „Записки по българските въстания“ си отиде Илия Илиев оставя след себе си богато творческо наследство и десетки роли в театъра и киното
Зуека продава своите картини по 800 евро Това е сравнително ниска сума за авторски живописни произведения, особено когато зад тях стои човек с име и биография като неговата Заловиха двамата избягали затворници от общежитието "Полигона" край Ловеч  Издирването продължи близо  8 часа единият беглец бил открит час след сигнала, а вторият – в необитаема къща след подадена информация от граждани
Тежък екшън с патрулка, виновният е бил много пиян и дрогиран Униформените били в близост до разклона за село Пашови, когато забелязали криволичещ лек автомобил "Шкода“ Двама айтозлии грабнаха златото на родната мотописта Кметът Васил Едрев награди най-добрите в различните класове